Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy meteorologi i klimatologi. Podstawy gleboznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych. |
C-2 | Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody. | 2 |
T-A-3 | Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu | 1 |
T-A-4 | Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie.Tachoidy | 2 |
T-A-5 | Obliczanie prędkości przepływu w korytach rzecznych formułami empirycznymi | 1 |
T-A-6 | Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, realizacja Ramowej Dyrektywy Wodnej. Prawo Wodne | 1 |
T-W-2 | Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.Klasyfikacja rzek, systemy rzeczne. | 2 |
T-W-3 | Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego.Sposoby regulowania stosunków wodnych. Potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce. | 1 |
T-W-4 | Wody powierzchniowe, liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne. | 2 |
T-W-5 | Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. Publikacja pomiarów hydrometrycznych (działalność IMGW) | 1 |
T-W-6 | Zjawiska ekstremalne - niżówki i wezbrania. | 1 |
T-W-7 | Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna. | 2 |
T-W-8 | Wody podziemne. Geneza, postacie, rodzaje. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni | 2 |
A-A-3 | Określanie charekkterystyk geometri zlewni, oblicznie wskaźników kształtu zlewni | 3 |
A-A-4 | Określanie parametrów zlewni, sieci rzecznej | 3 |
A-A-5 | Przydotowanie do sprawdzianów okresowych, częściowych. | 3 |
A-A-6 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego, sprawdzian | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych | 6 |
A-W-4 | Zapoznaie się z problematyką realizacj RDW w Polsce | 8 |
A-W-5 | Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii. | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykłady konwersatoryjne. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery) |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C06_W01 zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne | OS_1A_W08 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C06_U01 opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-A-6, T-W-8 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C06_K01 potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-6, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C06_W01 zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na tewmat obiegu wody w środowisku przyrodniczym, nie zna literatury przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | Student zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne, zna podstawową literature przedmiotu | |
4,0 | Student zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i cha rakteryzuje obiekty hydrologiczne, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu | |
4,5 | Student w sposób rozszerzony zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, opisuje i analizuje relacje pomiedzy poszczególnymi elementami, oprócz podstawowej i uzupełniającej literatury wykorzystuje czasopisma branżowe do swoich opracowań | |
5,0 | Student w pełni zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym , dokładnie zna poszczególne etapy i elementy, w pełni wykorzystuje dostępne opracowania do praktyki zawodowej, dokładnie charakteryzuje obiekty hydrologiczne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C06_U01 opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym | 2,0 | Student nie potrafi opisać obiegu wody i ocenić jej zasobów |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni | |
3,5 | Student opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne a także funkcje wody w krajobrazie rolniczym, wykorzystuje wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
4,0 | Student opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, opisuje obiekty hydrologiczne, potrafi ocenić zasoby wodne w skali zlewni oraz umiejętnie ocenia funkcje wody w krajobrazie rolniczym | |
4,5 | Student sprawnie i szeroko opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, sprawnie umie oceniać zasoby wodne i w zlewni i regionie, umiejętnie wykorzystuje dostępne żródła danych do projektów i opracowań przedmiotowych | |
5,0 | Student w pełni opisuje zjawiska w hydrosferze, sprawnie ocenia zasoby wodne, korzysta z wszystkich dostępnych żródeł danych, i umiejętnie ocenia funkcje wody w krajobrazie rolniczym, ocenia przyczyny i skutki występująch zjawisk |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C06_K01 potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych opracowań z zakresu hydrologii |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań | |
3,5 | Student potrafi wykonać opracowanie wspólnie z zespołem, ocenić słuszność podejmowanych działań np. technicznych w obieg wody w zlewni | |
4,0 | Student potrafi wykonać opracowanie dla zespołu i ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni, potrafi krytycznie odnieść do rozwiązań technicznych | |
4,5 | Student potrafi wykonywać opracowania zespołowe i przydzielać odpowiednie zadania do wykonania przez poszczególne osoby, krytycznie ustosunkować się do podejmowanych decyzji w zakresie rozwiązań i technicznych i organizacyjnych związnych z obiegiem wody w zlewniach | |
5,0 | Student skutecznie i sprawnie potrafi wykonywać opracowania zespołowe, pełnić rolę kierownika zespołu, ocenić wszystkie rozwiązania i decyzje związane z inwestycjami i innymi działaniami w sferze obiegu wody w środowisku przyrodniczym w skali zlewni a atkże regionu |
Literatura podstawowa
- Byczkowski A., Hydrologia T I i II, Wyd. SGGW, Warszawa, 1996
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, III zmienione, uzupełnione
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
- praca zbiorowa pod red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009, I
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Wodna - miesięcznik, NOT, Warszawa, 2012