Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia i gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów skałotwórczych i glebotwórczych | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie skał magmowych w oparciu o ich skład mineralogiczny, strukturę i teksturę | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie i ocena skał osadowych okruchowych, chemicznych i organicznych | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie skał przeobrażonych | 2 |
T-L-5 | Formy geomorfologiczne Pomorza – praca w oparciu o mapę geomorfologiczną | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą areometryczną Casagrande`a w modyfikacji Prószyńskiego oraz metodą organoleptyczną. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie kwasowości czynnej, wymiennej oraz hydrolitycznej gleb. | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej. | 2 |
T-L-4 | Oznaczenie próchnicy metodą Tiurina. | 2 |
T-L-5 | Oznaczenie wodoodporności agregatów glebowych metodą szalkową. | 2 |
T-L-6 | Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej. | 2 |
T-L-7 | Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych, glebowo-rolniczych oraz siedliskowych. | 2 |
T-L-8 | Zmienność pokrywy glebowej w zależności od warunków środowiska. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia Kosmosu, Układu Słonecznego i Ziemi jako planety | 1 |
T-W-2 | Budowa Ziemi i jej skład chemiczny | 1 |
T-W-3 | Powstawanie minerałów i ich właściwości – procesy endogeniczne i egzogeniczne | 1 |
T-W-4 | Klasyfikacja minerałów, ze szczególnym uwzględnieniem minerałów ilastych | 1 |
T-W-5 | Skały magmowe i ich charakterystyka (wulkanizm, plutonizm, metamorfizm) | 1 |
T-W-6 | Skały osadowe – najważniejsze skały macierzyste gleb Polski | 2 |
T-W-7 | Najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi. Zlodowacenia i ich zasięgi. Utwory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski | 2 |
T-W-8 | Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie, działalność rzek, mórz, wiatru, opadów, ruchów masowych, geologiczna działalność lądowych wód stojących) | 2 |
T-W-9 | Surowce mineralne Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza. Lokalizacja, eksploatacja i ochrona | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb | 2 |
T-W-2 | Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb | 2 |
T-W-3 | Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność | 2 |
T-W-4 | Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb | 2 |
T-W-5 | Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością | 2 |
T-W-6 | Budowa i morfologia gleb | 2 |
T-W-7 | Systematyka gleb Polski | 2 |
T-W-8 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielnie przygotowanie kolekcji skał i minerałów. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 28 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykadow | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 24 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W05 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych | OS_1A_U05 | R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997