Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania środowiskiem i monitoring:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania środowiskiem i monitoring | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawowe założenia monitoringu środowiska oraz powinien znać wskaźniki i biowskaźniki wykorzystywane w mionitoringu środowiska naturalnego. Studen powinien znać podstawy zarządzania środowiskiem na szczeblu krajowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Księga zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowego w wybranej branży przemysłu | 3 |
T-A-2 | System ISO w przedsiębiorstwie - praca w grupach | 4 |
T-A-3 | Analiza danych monitoringu środowiska - praca w grupach | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem | 1 |
T-W-2 | Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-3 | Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego. | 2 |
T-W-4 | EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego | 2 |
T-W-5 | Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku | 2 |
T-W-6 | Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce. | 2 |
T-W-7 | Monitoring zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego siarką, fluorem i ozonem. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | opracowywanie wyników analiz przeprowadzonych na zajęciach | 10 |
A-A-4 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-5 | przygotowanie prezentacji | 10 |
A-A-6 | przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
A-A-7 | praca w grupach nad prezentowanym zagadnieniem | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie sie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem. |
S-2 | Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D02_W02 Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. | OS_1A_W09, OS_1A_W10, OS_1A_W12 | R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D02_U02 Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. | OS_1A_U02, OS_1A_U07, OS_1A_U09 | R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U04, InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D02_K02 Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego. | OS_1A_K05, OS_1A_K06 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-3 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D02_W02 Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować zmian i zagrożeń środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Nie zna podstawowych regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować zmiany i zagrożenia dla środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. | |
3,5 | Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić podstawowe czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna w stopniu pand dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. | |
4,0 | Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma podstawową wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. | |
4,5 | Student w dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Samodzielnie potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma pogłębioną wiedze na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D02_U02 Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać metod informatycznych (w tym metod GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Nie potrafi ocenic skutków działań oraz nie umie przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Nie zna podstawowych definicji związanych z przedmiotem. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Zna systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i podstawowe moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi w stopniu zadowalającym ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem. | |
5,0 | Student samodzielnie posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi doskonale ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi samodzielnie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D02_K02 Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego. | 2,0 | Student nie potrafi podjąć podstawowych decyzji w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Nie umie ocenić skutków presji atropogenicznej na środowisko. Nie zna i nie potrafi dobrać i ocenić poszczególnych systemów zarządzania środowiskiem. Nie umie pracować w grupie. |
3,0 | Student potrafi podjąć podstawowe decyzje w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. | |
3,5 | Student potrafi podjąć decyzje w zakresie dostatecznym co do sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. | |
4,0 | Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi dobrać i ocenić system zarządzania środowiskiem. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego. | |
4,5 | Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego. | |
5,0 | Student samodzielnie podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i samodzielnie ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego. |
Literatura podstawowa
- Michał Jan Cichy, Adam Ryszko, „Zarządzanie Środowiskiem” czI, Politechnika Śląska, Polskie Centrum CP, Katowice, 2011
- Piotr Stepnowski, Elżbieta Synak, Beata Szafranek, Zbigniew Kaczyński, Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
Literatura dodatkowa
- WIOŚ Szczecin, Raport o stanie środowiska naturalnego w województwie zachodniopomorskim, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2011
- GIOŚ, Raport o stanie środowiska naturalnego w Polsce, GIOŚ Warszawa, Warszawa, 2011