Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Standardy jakości wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Standardy jakości wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi własnościami fizykochemicznymi i chemicznymi wody. |
C-2 | Przedstawienie studentom zakresu oznaczeń wykonywanych podczas badania wody. |
C-3 | Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich. |
C-4 | Opanowanie umiejętności wykonania analizy statystycznej danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich w oparciu o akty prawne. | 2 |
T-A-2 | Ocena wskaźników jakości wody stosowanych w klasyfikacji wód. Ocena stanu ekologicznego wód na podstawie elementów fizykochemicznych i chemicznych, hydromorfologicznych i biologicznych. | 4 |
T-A-3 | Błędy w analizie chemicznej. Statystyczna ocena wyników pomiarów. Walidacja metod analitycznych. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych. | 2 |
T-W-2 | Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich. Elementy hydromorfologiczne i biologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód. | 4 |
T-W-3 | Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody. Stabilizacja wody wodociągowej. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 8 |
A-A-2 | Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach. | 11 |
A-A-3 | Opracowanie i analiza statystyczna danych uzyskanych na zajęciach. | 11 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 15 |
A-W-2 | Samodzielne opanowanie materiału wykładowego | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Interpretacja danych doświadczalnych na podstawie akta prawnych. |
M-3 | Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę. |
M-4 | Omówienie zakresu dotyczącego sprawozdania. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena przedstawianych opracowań. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O03-1_W01 Chemiczne i fizykochemiczne własności wody. | OS_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
OS_1A_O03-1_W02 Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich. | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-3 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
OS_1A_O03-1_W03 Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów. | OS_1A_W02 | R1A_W01 | — | C-4 | T-A-3, T-A-2 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O03-1_U01 Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
OS_1A_O03-1_U02 Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody. | OS_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-4 | T-A-3, T-A-2 | M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O03-1_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej. | OS_1A_K01, OS_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01 | C-3 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O03-1_W01 Chemiczne i fizykochemiczne własności wody. | 2,0 | Student nie zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody. |
3,0 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami. | |
3,5 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznymi. | |
4,0 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym. | |
OS_1A_O03-1_W02 Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich. | 2,0 | Student nie zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku. |
3,0 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami. | |
3,5 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym. | |
OS_1A_O03-1_W03 Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów. | 2,0 | Student nie potrafi interpretować wyników na przykładzie wybranych parametrów. |
3,0 | Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami. | |
3,5 | Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami. | |
5,0 | Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O03-1_U01 Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku | 2,0 | Student nie posiada orientacji jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę |
3,0 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami. | |
3,5 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dobrym z pewnymi brakami. | |
4,5 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym. | |
OS_1A_O03-1_U02 Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody. | 2,0 | Student nie ma opanowanej umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody. |
3,0 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami. | |
3,5 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dobrym. | |
4,5 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami. | |
5,0 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O03-1_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej. | 2,0 | Student nie posiada kompetencji pozwalających na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej. |
3,0 | Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dobrym z pewnymi niedociągnięciami. | |
4,5 | Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym z pewnymi niedociągnięciami. | |
5,0 | Student posiada kompetencje pozwalająceh na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
- Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, 1
- 2011
Literatura dodatkowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007, 1
- Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych i podziemnych, 2012