Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Chemiczna indykacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemiczna indykacja wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących chemii nieorganicznej i organicznej omawianych na zajęciach z chemii na I roku studiów stacjonarnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
C-3Zapoznanie studentów z oceną stanu ekologicznego i chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).2
T-A-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych2
T-A-3Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych.3
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.1
8
wykłady
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.5
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.6
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-3M-1S-2, S-4
OS_2A_O04-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_U01
Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
OS_2A_U06, OS_2A_U07R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-2T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
OS_2A_K01, OS_2A_K04R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-1T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
2,0Student nie ma wiedzy o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,0Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,5Student ma ogólną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
4,0Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
4,5Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych. Student zna zalety i wady chemicznej indykacji wód.
OS_2A_O04-2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
2,0Student nie ma wiedzy na temat skutków degradacji wód i możliwości ich gospodarczego wykorzystania.
3,0Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
3,5Student ma ogólną wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
4,0Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
4,5Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych. Student zna wady i zalety chemicznej indykacji wód.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_U01
Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
2,0Student nie zna i nie posiada umiejętności doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,0Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,5Student zna trzy metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
4,0Student zna kilka metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
4,5Student zna większość z poznanych metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
5,0Student zna wszystkie poznane na zajęciach metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
2,0Student nie ma świadomości ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,0Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,5Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
4,0Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz zazwyczaj potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
4,5Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
5,0Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. Student potrafi zaproponować inne niż dotychczas stosowane wskaźniki jakości wód do oceny ekosystemów wodnych.

Literatura podstawowa

  1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 15 listopada 2011 r., Rozporządzenie w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, Dz.U. 2011 nr 258 poz. 1550, 2011
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r., Rozporządzenie w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych, Dz.U. 2011 nr 257 poz. 1545, 2011
  3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia 2011 r., Rozporządzeniew sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli, Dz.U. 2011 nr 86 poz. 478, 2011
  4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r., Rozporządzenie w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. 2011 nr 85 poz. 466, 2011
  5. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2008 r., Rozporządzenie w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu wód podziemnych, Dz.U. 2008 nr 143 poz. 896, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).2
T-A-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych2
T-A-3Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych.3
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.5
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.1
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.6
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_W01Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
Treści programoweT-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
T-W-4Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe.
T-A-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych
T-A-3Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,0Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
3,5Student ma ogólną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
4,0Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
4,5Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych. Student zna zalety i wady chemicznej indykacji wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_W02Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z oceną stanu ekologicznego i chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych.
Treści programoweT-A-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych
T-A-3Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych.
T-A-4Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat skutków degradacji wód i możliwości ich gospodarczego wykorzystania.
3,0Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
3,5Student ma ogólną wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
4,0Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania.
4,5Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych. Student zna wady i zalety chemicznej indykacji wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_U01Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód.
Treści programoweT-W-2Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego.
T-A-1Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie posiada umiejętności doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,0Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
3,5Student zna trzy metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
4,0Student zna kilka metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
4,5Student zna większość z poznanych metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
5,0Student zna wszystkie poznane na zajęciach metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód.
Treści programoweT-W-1Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
T-W-3Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,0Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
3,5Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
4,0Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz zazwyczaj potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
4,5Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód.
5,0Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. Student potrafi zaproponować inne niż dotychczas stosowane wskaźniki jakości wód do oceny ekosystemów wodnych.
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.