Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Chemia osadów dennych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia osadów dennych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii i fizyki na poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu roli osadów dennych w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pobieranie i przygotowanie prób osadów do badań2
T-A-2Zapoznanie z wybranymi metodami analizy chemicznej stosowanymi w analizie osadów; analiza specjacyjna osadów dennych i obliczenia stechiometryczne zawartości składników.2
T-A-3Ocena wpływu wybranych czynników (rodzaju i wielkość koagulantu, pH) na szybkość koagulacji. Rola osadu jako adsorbenta w procesach adsorpcji i desorpcji.2
6
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka i podział osadów dennych1
T-W-2Przemiany chemiczne składników osadów zachodzące w osadach; resuspencja osadów wraz z czynnikami wpływającymi na ten proce. Procesy fizykochemiczne zachodzące na granicy faz osad denny-woda.3
T-W-3Przemieszczanie nutrientów na granicy faz osad denny-woda2
T-W-4Rola osadów w procesach samooczyszczenia się wód2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Opracowanie sprawozadań5
15
wykłady
A-W-1Uczestniczenie studenta w wykładach10
A-W-2Utrwalenie zrealizowanych tresci wykładów5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczne/pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-1_W01
Student zna podstawowe właściwosci osadów dennych i rolę jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
OS_2A_W01, OS_2A_W02R2A_W01, R2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-1_U01
Student umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
OS_2A_U01, OS_2A_U05R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-1_K01
Student ma świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
OS_2A_K01, OS_2A_K04R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-1_W01
Student zna podstawowe właściwosci osadów dennych i rolę jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
2,0Student nie zna podstawowych właściwości osadów dennych i roli jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
3,0Student ma bardzo słabą więdzę w zakresie podstawowych właściwości osadów dennych i roli jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
3,5Student zna zaledwie kilka podstawowych właściwości osadów dennych i w stopniu dostatecznym zna rolę jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych
4,0Student zna większość podstawowych właściwości osadów dennych i w dobrym stopniu wie jaką rolę pełnią osady w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
4,5Student zna większość podstawowych właściwości osadów dennych i w bardzo dobrym stopniu wie jaką rolę pełnią osady w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
5,0Student zna wszystkie podstawowe właściwości osadów dennych i w bardzo dobrym stopniu wie jaką rolę pełnią osady w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-1_U01
Student umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
2,0Student nie umie interpretować wyników podstawowej analizy osadów dennych
3,0Student w niewielkim stopniu umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
3,5Student w wybranych przypadkach umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
4,0Student zazwyczaj umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
4,5Student w większości przpadków umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
5,0Student zawsze umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-1_K01
Student ma świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
2,0Student nie jest świadomy przemian jakie zachodzą w osadach dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym
3,0Student ma niewilką świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę nie potrafi w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
3,5Student ma niewielką świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób mało odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
4,0Student ma dobrą świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób mało odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
4,5Student ma bardzo dobrą świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w w większosci przypadków sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę zawsze w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.

Literatura podstawowa

  1. Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, PWN, Warszawa, 2000, 1
  2. Kajak Z, Hydrobiologia –limnologia. Ekosystemy wód sródlądowych, PWN, Warszawa, 1998, 2
  3. Han L.Golterman, The chemistry of phosphate and nitrogen compounds In sediments, Kluwer Academic Publishers, 2004, 1

Literatura dodatkowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pobieranie i przygotowanie prób osadów do badań2
T-A-2Zapoznanie z wybranymi metodami analizy chemicznej stosowanymi w analizie osadów; analiza specjacyjna osadów dennych i obliczenia stechiometryczne zawartości składników.2
T-A-3Ocena wpływu wybranych czynników (rodzaju i wielkość koagulantu, pH) na szybkość koagulacji. Rola osadu jako adsorbenta w procesach adsorpcji i desorpcji.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka i podział osadów dennych1
T-W-2Przemiany chemiczne składników osadów zachodzące w osadach; resuspencja osadów wraz z czynnikami wpływającymi na ten proce. Procesy fizykochemiczne zachodzące na granicy faz osad denny-woda.3
T-W-3Przemieszczanie nutrientów na granicy faz osad denny-woda2
T-W-4Rola osadów w procesach samooczyszczenia się wód2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Opracowanie sprawozadań5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie studenta w wykładach10
A-W-2Utrwalenie zrealizowanych tresci wykładów5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-1_W01Student zna podstawowe właściwosci osadów dennych i rolę jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
OS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu roli osadów dennych w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka i podział osadów dennych
T-W-2Przemiany chemiczne składników osadów zachodzące w osadach; resuspencja osadów wraz z czynnikami wpływającymi na ten proce. Procesy fizykochemiczne zachodzące na granicy faz osad denny-woda.
T-W-3Przemieszczanie nutrientów na granicy faz osad denny-woda
T-W-4Rola osadów w procesach samooczyszczenia się wód
Metody nauczaniaM-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych właściwości osadów dennych i roli jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
3,0Student ma bardzo słabą więdzę w zakresie podstawowych właściwości osadów dennych i roli jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
3,5Student zna zaledwie kilka podstawowych właściwości osadów dennych i w stopniu dostatecznym zna rolę jaką one pełnią w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych
4,0Student zna większość podstawowych właściwości osadów dennych i w dobrym stopniu wie jaką rolę pełnią osady w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
4,5Student zna większość podstawowych właściwości osadów dennych i w bardzo dobrym stopniu wie jaką rolę pełnią osady w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
5,0Student zna wszystkie podstawowe właściwości osadów dennych i w bardzo dobrym stopniu wie jaką rolę pełnią osady w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-1_U01Student umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu roli osadów dennych w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
Treści programoweT-A-1Pobieranie i przygotowanie prób osadów do badań
T-A-2Zapoznanie z wybranymi metodami analizy chemicznej stosowanymi w analizie osadów; analiza specjacyjna osadów dennych i obliczenia stechiometryczne zawartości składników.
T-A-3Ocena wpływu wybranych czynników (rodzaju i wielkość koagulantu, pH) na szybkość koagulacji. Rola osadu jako adsorbenta w procesach adsorpcji i desorpcji.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda praktyczne/pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie interpretować wyników podstawowej analizy osadów dennych
3,0Student w niewielkim stopniu umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
3,5Student w wybranych przypadkach umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
4,0Student zazwyczaj umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
4,5Student w większości przpadków umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
5,0Student zawsze umie zinterpretować wyniki podstawowej analizy osadów dennych i ocenić oddziaływanie tych osadów na ekosystem wodny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O07-1_K01Student ma świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu roli osadów dennych w przemianach chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach wodnych.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka i podział osadów dennych
T-W-2Przemiany chemiczne składników osadów zachodzące w osadach; resuspencja osadów wraz z czynnikami wpływającymi na ten proce. Procesy fizykochemiczne zachodzące na granicy faz osad denny-woda.
T-W-3Przemieszczanie nutrientów na granicy faz osad denny-woda
T-W-4Rola osadów w procesach samooczyszczenia się wód
T-A-1Pobieranie i przygotowanie prób osadów do badań
T-A-2Zapoznanie z wybranymi metodami analizy chemicznej stosowanymi w analizie osadów; analiza specjacyjna osadów dennych i obliczenia stechiometryczne zawartości składników.
T-A-3Ocena wpływu wybranych czynników (rodzaju i wielkość koagulantu, pH) na szybkość koagulacji. Rola osadu jako adsorbenta w procesach adsorpcji i desorpcji.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy przemian jakie zachodzą w osadach dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym
3,0Student ma niewilką świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę nie potrafi w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
3,5Student ma niewielką świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób mało odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
4,0Student ma dobrą świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w sposób mało odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
4,5Student ma bardzo dobrą świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę w w większosci przypadków sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość przemian jakie zachodzą w osady dennych pod wpływem ciągłych zmiany zachodzących w środowisku naturalnym i w oparciu o zdobytą wiedzę zawsze w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzję o sposobie oceny stanu i ochrony ekosystemów wodnych.