Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ochrona przyrody

Sylabus przedmiotu Klasyfikacja gruntów rolnych i leśnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klasyfikacja gruntów rolnych i leśnych
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności klasyfikacji przyrodniczej i rolniczej gruntów wg obowiązujących w Polsce systemów. Nabycie umiejętność właściwego zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb2
T-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb2
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności2
6
wykłady
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce1
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.1
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych1
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.1
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone1
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków glebowo-wodnych i roślinności1
T-W-7Dokumentacja klasyfikacyjna gleb1
T-W-8Praktyczne wykorzystanie wyników klasyfikacji gruntów1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-rek_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacjii rolniczej i leśnej gleb
OS_2A_W06, OS_2A_W08R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-rek_U01
Student potrafi samodzielnie dokonać klasyfikacji gruntów rolnych i leśnych
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-rek_K01
Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb
OS_2A_K01, OS_2A_K04R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-rek_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacjii rolniczej i leśnej gleb
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb i gruntów, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-rek_U01
Student potrafi samodzielnie dokonać klasyfikacji gruntów rolnych i leśnych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-rek_K01
Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Woch F., Wademekum Klasyfikatora Gleb, IUNG, Puławy, 2007
  2. Biały K., i in., Klasyfikacja gleb leśnych Polski, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa, 2000
  3. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  4. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  5. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
  6. Bae S., Ostrowski S., Podstawy leśnych melioracji wodnych, PWNiL, Warszawa, 1969

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb2
T-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb2
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce1
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.1
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych1
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.1
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone1
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków glebowo-wodnych i roślinności1
T-W-7Dokumentacja klasyfikacyjna gleb1
T-W-8Praktyczne wykorzystanie wyników klasyfikacji gruntów1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-rek_W01W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacjii rolniczej i leśnej gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
OS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności klasyfikacji przyrodniczej i rolniczej gruntów wg obowiązujących w Polsce systemów. Nabycie umiejętność właściwego zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych
Treści programoweT-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb
T-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków glebowo-wodnych i roślinności
T-W-7Dokumentacja klasyfikacyjna gleb
T-W-8Praktyczne wykorzystanie wyników klasyfikacji gruntów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb i gruntów, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-rek_U01Student potrafi samodzielnie dokonać klasyfikacji gruntów rolnych i leśnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności klasyfikacji przyrodniczej i rolniczej gruntów wg obowiązujących w Polsce systemów. Nabycie umiejętność właściwego zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych
Treści programoweT-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb
T-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków glebowo-wodnych i roślinności
T-W-7Dokumentacja klasyfikacyjna gleb
T-W-8Praktyczne wykorzystanie wyników klasyfikacji gruntów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-rek_K01Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności klasyfikacji przyrodniczej i rolniczej gruntów wg obowiązujących w Polsce systemów. Nabycie umiejętność właściwego zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych
Treści programoweT-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb
T-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków glebowo-wodnych i roślinności
T-W-7Dokumentacja klasyfikacyjna gleb
T-W-8Praktyczne wykorzystanie wyników klasyfikacji gruntów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.