Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Metody planowania ochrony przyrody w obiektach o różnych kategoriach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody planowania ochrony przyrody w obiektach o różnych kategoriach
Specjalność Ochrona przyrody
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody, ekologii i systematyki organizmów żywych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość procedur przwnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Planowanie i realizacja ochrony w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo.2
T-A-2Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych.2
T-A-3Planowanie ochrony przyrody na terenach zurbanizowanych.2
6
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze.2
T-W-2Plan ochrony parku narodowego. Instrukcja ogólna i operaty szczegółowe.2
T-W-3Plany ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych. Rola podmiotów państwowych, samorządów i organizacji pozarządowych2
T-W-4Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3konsultacje3
A-A-4Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń7
A-A-5czytanie literatury przedmiotu4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie pisemnego zaliczenia przedmiotu12
A-W-3konsultacje4
A-W-4Czytanie literatury przedmiotu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informamacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
M-3przygotowanie referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-op_W01
Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii
OS_2A_W06R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
OS_2A_D03-op_W02
Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowaniach wdrażania różnych metod ochrony przyrody
OS_2A_W05R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-op_U01
Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-1T-W-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-op_K01
Kompetentnie potrafi zaplanować optymalne metody ochrony i monitoringu cennych składników środowiska przyrodniczego
OS_2A_K04R2A_K05C-1T-A-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-op_W01
Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
OS_2A_D03-op_W02
Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowaniach wdrażania różnych metod ochrony przyrody
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-op_U01
Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań
2,0nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,5potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-op_K01
Kompetentnie potrafi zaplanować optymalne metody ochrony i monitoringu cennych składników środowiska przyrodniczego
2,0nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,5potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych

Literatura podstawowa

  1. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, WYd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008
  2. Jermaczek A., Ochrona przyrody po europejsku, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Planowanie i realizacja ochrony w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo.2
T-A-2Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych.2
T-A-3Planowanie ochrony przyrody na terenach zurbanizowanych.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze.2
T-W-2Plan ochrony parku narodowego. Instrukcja ogólna i operaty szczegółowe.2
T-W-3Plany ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych. Rola podmiotów państwowych, samorządów i organizacji pozarządowych2
T-W-4Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3konsultacje3
A-A-4Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń7
A-A-5czytanie literatury przedmiotu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie pisemnego zaliczenia przedmiotu12
A-W-3konsultacje4
A-W-4Czytanie literatury przedmiotu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-op_W01Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur przwnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze.
T-W-3Plany ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych. Rola podmiotów państwowych, samorządów i organizacji pozarządowych
T-W-4Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.
Metody nauczaniaM-1wykład informamacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-op_W02Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowaniach wdrażania różnych metod ochrony przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur przwnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-W-2Plan ochrony parku narodowego. Instrukcja ogólna i operaty szczegółowe.
T-W-4Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.
Metody nauczaniaM-1wykład informamacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-op_U01Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur przwnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-W-2Plan ochrony parku narodowego. Instrukcja ogólna i operaty szczegółowe.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,5potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-op_K01Kompetentnie potrafi zaplanować optymalne metody ochrony i monitoringu cennych składników środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur przwnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-A-2Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,5potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych