Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo żywności i żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo żywności i żywienia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowa wiedzę o wpływie środowiska produkcji rolniczej na jakość surowców żywnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy o cechach decydujących o jakości i bezpieczeństwie żywności oraz czynnikach środowiskowych i technologicznych wpływających na ksztaltowanie tych cech
C-2Zapoznanie studenta z oceną poziomu zawartości składników odżywczych i szkodliwych w żywności i zasadami prawidłowego żywienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady prawidłowego żywienia, modele żywienia, normy na energię i składniki odżywcze2
T-A-2Ocena zawartości niektórych składników odżywczych i prozdrowotnych w wybranych surowcach i produktach gotowych2
T-A-3Porównanie zawartości składników szkodliwych i w artykułach żywnościowych konwencjonalnych i ekologicznych2
6
wykłady
T-W-1Znaczenie jakości żywności i prawidłowego żywienia w kształtowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa1
T-W-2Charakterystyka odżywczych i prozdrowotnych składników żywności oraz czynników wpływających na ich zawartość2
T-W-3Żywność jako źródło naturalnych składników nieodżywczych, zanieczyszczeń chemicznych wynikających ze stanu środowiska naturalnego oraz składników chemicznych celowo wprowadzanych do żywności3
T-W-4Czynniki śrowiskowe i technologiczne wpływające na jakość żywności2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń9
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Prezentacje metod i wynikow oceny wskaźników jakości żywności
M-3Dyskusja nad omawianymi zagadnieniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O08-1_W01
Sudent posiada wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i zasadach prawidłowego żywienia oraz możliwości wykorzystania czynników środowiskowych i technologicznych w celu poprawy jakości żywności i życia człowieka
OS_2A_W06R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O08-1_U01
Potrafi analizować problemy związane z bezpieczeństwem i jakością żywności, ocenić wybrane jej cechy oraz zagrożenia dla konsumenta wynikające z obecności w żywności substancji niepożądanych
OS_2A_U05R2A_U05, R2A_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O08-1_K01
Student zna działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa żywności i ograniczające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń
OS_2A_K05R2A_K04, R2A_K06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O08-1_W01
Sudent posiada wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i zasadach prawidłowego żywienia oraz możliwości wykorzystania czynników środowiskowych i technologicznych w celu poprawy jakości żywności i życia człowieka
2,0student nie ma wiedzy o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności
3,0student wykazuje dostateczną wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka
3,5student ma zadowalającą wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka
4,0student ma dobrą znajomość wskaźników bezpieczeństwa żywności i prawidłowego zywienia oraz wiedzę o czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna wskaźniki bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynniki technologiczne i środowiskowe umozliwiające poprawę jakości żywności i życia człowieka
5,0student ma bardzo dobrą wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O08-1_U01
Potrafi analizować problemy związane z bezpieczeństwem i jakością żywności, ocenić wybrane jej cechy oraz zagrożenia dla konsumenta wynikające z obecności w żywności substancji niepożądanych
2,0student nie potrafi analizować problemów związanych z jakością i bezpieczeństwem żywności
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zarowno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta
3,5student w stopniu zadowalającym potrafi analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zarówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta
4,0student dobrze potrafi analizować problemy dotyczące jakości i bezpieczeństwa żywności oraz ocenić wybrane jej cechy, zarówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta
4,5student w stopniu więcej niż dobrym potrafi analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zarówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta
5,0student bardzo dobrze potrafi analizować prolemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zrówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O08-1_K01
Student zna działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa żywności i ograniczające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń
2,0student nie zna działań prowadzących do zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń
3,0student zna w podstawowym stopniu działania zwiększające bezpieczeństwo żywności i ograniczajające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń
3,5student dość dobrze zna działania zwiększajace bezpieczeństwo żywności i ograniczające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń
4,0student dobrze zna działania prowadzące do zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna działania prowadzące do zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń
5,0student bardzo dobrze zna działania prowadzące zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń

Literatura podstawowa

  1. Kunachowicz H., Czarnkowska-Misztal E., Turlejska H., Zasady żywienia człowieka, WSiP, Warszawa, 2007
  2. Małecka M. (red.), Żywność bezpieczna dla konsumenta, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2006
  3. Kijowski J., Sikora T. (red.), Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Świetlikowska K. (red.), Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2010
  2. Sikorski Z., Chemia żywności. Składniki żywności, WNT, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady prawidłowego żywienia, modele żywienia, normy na energię i składniki odżywcze2
T-A-2Ocena zawartości niektórych składników odżywczych i prozdrowotnych w wybranych surowcach i produktach gotowych2
T-A-3Porównanie zawartości składników szkodliwych i w artykułach żywnościowych konwencjonalnych i ekologicznych2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie jakości żywności i prawidłowego żywienia w kształtowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa1
T-W-2Charakterystyka odżywczych i prozdrowotnych składników żywności oraz czynników wpływających na ich zawartość2
T-W-3Żywność jako źródło naturalnych składników nieodżywczych, zanieczyszczeń chemicznych wynikających ze stanu środowiska naturalnego oraz składników chemicznych celowo wprowadzanych do żywności3
T-W-4Czynniki śrowiskowe i technologiczne wpływające na jakość żywności2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O08-1_W01Sudent posiada wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i zasadach prawidłowego żywienia oraz możliwości wykorzystania czynników środowiskowych i technologicznych w celu poprawy jakości żywności i życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy o cechach decydujących o jakości i bezpieczeństwie żywności oraz czynnikach środowiskowych i technologicznych wpływających na ksztaltowanie tych cech
C-2Zapoznanie studenta z oceną poziomu zawartości składników odżywczych i szkodliwych w żywności i zasadami prawidłowego żywienia
Treści programoweT-W-2Charakterystyka odżywczych i prozdrowotnych składników żywności oraz czynników wpływających na ich zawartość
T-W-3Żywność jako źródło naturalnych składników nieodżywczych, zanieczyszczeń chemicznych wynikających ze stanu środowiska naturalnego oraz składników chemicznych celowo wprowadzanych do żywności
T-W-4Czynniki śrowiskowe i technologiczne wpływające na jakość żywności
T-A-1Zasady prawidłowego żywienia, modele żywienia, normy na energię i składniki odżywcze
T-A-2Ocena zawartości niektórych składników odżywczych i prozdrowotnych w wybranych surowcach i produktach gotowych
T-A-3Porównanie zawartości składników szkodliwych i w artykułach żywnościowych konwencjonalnych i ekologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Prezentacje metod i wynikow oceny wskaźników jakości żywności
M-3Dyskusja nad omawianymi zagadnieniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności
3,0student wykazuje dostateczną wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka
3,5student ma zadowalającą wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka
4,0student ma dobrą znajomość wskaźników bezpieczeństwa żywności i prawidłowego zywienia oraz wiedzę o czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna wskaźniki bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynniki technologiczne i środowiskowe umozliwiające poprawę jakości żywności i życia człowieka
5,0student ma bardzo dobrą wiedzę o wskaźnikach bezpieczeństwa żywności i prawidłowego żywienia oraz czynnikach technologicznych i środowiskowych prowadzących do poprawy jakości żywności i życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O08-1_U01Potrafi analizować problemy związane z bezpieczeństwem i jakością żywności, ocenić wybrane jej cechy oraz zagrożenia dla konsumenta wynikające z obecności w żywności substancji niepożądanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy o cechach decydujących o jakości i bezpieczeństwie żywności oraz czynnikach środowiskowych i technologicznych wpływających na ksztaltowanie tych cech
Treści programoweT-W-2Charakterystyka odżywczych i prozdrowotnych składników żywności oraz czynników wpływających na ich zawartość
T-W-3Żywność jako źródło naturalnych składników nieodżywczych, zanieczyszczeń chemicznych wynikających ze stanu środowiska naturalnego oraz składników chemicznych celowo wprowadzanych do żywności
T-W-4Czynniki śrowiskowe i technologiczne wpływające na jakość żywności
T-A-2Ocena zawartości niektórych składników odżywczych i prozdrowotnych w wybranych surowcach i produktach gotowych
T-A-3Porównanie zawartości składników szkodliwych i w artykułach żywnościowych konwencjonalnych i ekologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Prezentacje metod i wynikow oceny wskaźników jakości żywności
M-3Dyskusja nad omawianymi zagadnieniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi analizować problemów związanych z jakością i bezpieczeństwem żywności
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zarowno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta
3,5student w stopniu zadowalającym potrafi analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zarówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta
4,0student dobrze potrafi analizować problemy dotyczące jakości i bezpieczeństwa żywności oraz ocenić wybrane jej cechy, zarówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta
4,5student w stopniu więcej niż dobrym potrafi analizować problemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zarówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta
5,0student bardzo dobrze potrafi analizować prolemy związane z jakością i bezpieczeństwem żywności oraz ocenić jej wybrane cechy, zrówno korzystne jak i niepożądane dla konsumenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O08-1_K01Student zna działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa żywności i ograniczające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy o cechach decydujących o jakości i bezpieczeństwie żywności oraz czynnikach środowiskowych i technologicznych wpływających na ksztaltowanie tych cech
Treści programoweT-W-1Znaczenie jakości żywności i prawidłowego żywienia w kształtowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa
T-W-3Żywność jako źródło naturalnych składników nieodżywczych, zanieczyszczeń chemicznych wynikających ze stanu środowiska naturalnego oraz składników chemicznych celowo wprowadzanych do żywności
T-W-4Czynniki śrowiskowe i technologiczne wpływające na jakość żywności
T-A-3Porównanie zawartości składników szkodliwych i w artykułach żywnościowych konwencjonalnych i ekologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Prezentacje metod i wynikow oceny wskaźników jakości żywności
M-3Dyskusja nad omawianymi zagadnieniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna działań prowadzących do zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń
3,0student zna w podstawowym stopniu działania zwiększające bezpieczeństwo żywności i ograniczajające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń
3,5student dość dobrze zna działania zwiększajace bezpieczeństwo żywności i ograniczające ryzyko powodowanych przez nią zagrożeń
4,0student dobrze zna działania prowadzące do zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna działania prowadzące do zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń
5,0student bardzo dobrze zna działania prowadzące zwiększenia bezpieczeństwa żywności i ograniczenia ryzyka powodowanych przez nią zagrożeń