Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Oceny oddziaływania na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceny oddziaływania na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy. | 1 |
T-A-2 | Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. | 2 |
T-A-3 | Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu. | 3 |
T-A-4 | Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa | 3 |
T-W-2 | Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ. | 3 |
T-W-3 | Zakres raportu. Wymagania RDOŚ. | 4 |
T-W-4 | Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ. | 2 |
T-W-5 | Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania. | 2 |
T-W-6 | Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu. | 3 |
T-W-7 | Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu. | 2 |
T-W-8 | Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko. | 2 |
T-W-9 | Akty prawne niezbedne w procesie OOŚ | 3 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Samodzielne zakwalifikowanie wybranych przedsięwziec z listy podanej przez prowadzącego cwiczenia, w oparciu o obowiązujące akty prawne | 2 |
A-A-2 | Aktywny udział w dyskusji | 2 |
A-A-3 | Poszukiwanie materiałów : zapoznanie z technologią wybranego przedsięwzięcia, identyfikacja lokalizacji przedsięwzięcia, mapy, przygotowanie do prezentacji. | 26 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Praca w zespołach 2-3 osobowych |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D17_W01 W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko. | OS_1A_W08 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
OS_1A_D17_W02 W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ | OS_1A_W12 | R1A_W02 | — | C-1 | T-A-1, T-W-9 | M-1, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D17_U01 Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku | OS_1A_U02 | R1A_U02, R1A_U03 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7 | M-4, M-5 | S-1 |
OS_1A_D17_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie określic zagrożenia dla środowiska wynikające z anlizowanej technologii i oceniac elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określic środki zaradcze, przygotowac materiały dla opracowania raportu , opracowac raport | OS_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-4, M-5 | S-1 |
OS_1A_D17_U03 Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu | OS_1A_U08 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06 | C-1 | T-W-8 | M-1, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D17_K01 W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska. | OS_1A_K03 | R1A_K03 | — | C-1 | T-A-3, T-A-4 | M-3, M-4, M-5 | S-1 |
OS_1A_D17_K02 W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe | OS_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-1 | T-W-2, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-5 | S-1 |
OS_1A_D17_K03 Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole | OS_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-A-3, T-A-4 | M-3, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D17_W01 W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko. | 2,0 | student nie zna podstaw kategoryzacji przedsiewzięc |
3,0 | student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport | |
3,5 | student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych | |
4,0 | student wie gdzie szukać materiałów niezbędnych dla wykonania raportu | |
4,5 | student wie jak poprawnie wykonać raport OOŚ | |
5,0 | Poza poprawnie wykonanym raportem student właściwie ocenia i proponuje metody ochrony w oparciu o nowe technologie, prezentuje multimedialnie raport wraz z opracowaniem graficznym | |
OS_1A_D17_W02 W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ | 2,0 | student nie zna aktów prawnych niezbędnych w procesie OOŚ |
3,0 | student zna częśc aktów prawnych | |
3,5 | student zna akty prawne ale nie potrafi z nich korzystac | |
4,0 | student zna akty prawne i potrafi z nich korzystac | |
4,5 | student powołuje się na akty prawne w opracowanym raporcie | |
5,0 | student wykorzystuje i analizuje akty prawne dla celu prowadzonej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D17_U01 Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku | 2,0 | student nie umie korzystać z metod prognozowania |
3,0 | student umie korzystać z części metod prognozowania lecz niewystarczającej dla celu raportu | |
3,5 | student nie umie korzystac z narzedzi do prognozowania | |
4,0 | student potrafi korzysta z narzędzi i metod prognozowania | |
4,5 | student efektywnie prezentuje i analizuje uzyskane wyniki | |
5,0 | student proponuje modyfikację lub inne metody prognozowania | |
OS_1A_D17_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie określic zagrożenia dla środowiska wynikające z anlizowanej technologii i oceniac elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określic środki zaradcze, przygotowac materiały dla opracowania raportu , opracowac raport | 2,0 | student nie umie określic zagrożen dla środowiska analizowanego przedsięwzięcia |
3,0 | student określa zagrożenia wynikające z technologii lecz nie w pełni określa zagrożenia dla właściwych elementów środowiska | |
3,5 | student potrafi ocenic zagrożenia dla środowiska , określic środki zaradcze | |
4,0 | student potrafi wyszukac potrzebne dane w tym korzystając z internetu, przygotowac materiały niezbedne dla opracowania raportu | |
4,5 | student potrafi opracować raport wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia | |
5,0 | Student potrafi opracowac pelny raport z zaleceniami dla celu ochrony środowiska i zaprezentowac go wraz z opracowaniem graficznym | |
OS_1A_D17_U03 Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu | 2,0 | student nie umie stosować metod wartościowania |
3,0 | student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych | |
3,5 | student korzysta z metod w opracowaniu raportu | |
4,0 | student umie opracować wyniki wartościowania graficznie | |
4,5 | student potrafi oszacowac i zaprezentowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu | |
5,0 | student potrafi zaproponowac środki dla ochrony wartości przyrodniczych i krajobrazowych w wykonanym raporcie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D17_K01 W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska. | 2,0 | student nie potrafi sformułowac zależnosci |
3,0 | student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic | |
3,5 | student określa zależności ale nie na wszystkich etapach czyli z pominięciem etapu realizacji lub eksploatacji lub likwidacji przedsięwziecia | |
4,0 | student określa zależnosci na wszyskich etapach | |
4,5 | student potrafi analizowa te zależności | |
5,0 | student potrafi zaprezentowac te zależnosci także w formie graficzej | |
OS_1A_D17_K02 W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe | 2,0 | student nie potrafi pracowac w zespole |
3,0 | student pracuje w zespole | |
3,5 | student aktywnie pracuje w zespole | |
4,0 | student aktywnie pracuje w zespole, dostarczając przygotowane przez siebie materiały | |
4,5 | student analizuje przygotowane materiały raportu będące pomocniczymi dla decyzji środowiskowej | |
5,0 | student wraz z zespołem prezentuje, analizuje i dyskutuje na temat zapisów raportu | |
OS_1A_D17_K03 Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole | 2,0 | student nie interesuje sie raportem |
3,0 | student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny | |
3,5 | student wykonuje opracowanie starannie lecz bez przekonania o jego znaczeniu | |
4,0 | student ma świadomośc skutków nieprawiłowo wykonanego raportu | |
4,5 | Student pracując w zespole mobilizuje go do szczegółowej analizy prawidłowości wykonanego opracowania | |
5,0 | Student z zespołem dyskutuje o prawidłowej ocenie wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia |
Literatura podstawowa
- Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
- Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik
- Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1