Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Genetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza z biologii, matematyki i chemii z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie mechanizmów dziedziczenia, funkcji genów i genetycznych podstaw różnorodności organizmów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody oceny zmienności biologicznej. | 1 |
T-A-2 | Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów. | 1 |
T-A-3 | Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par. | 1 |
T-A-4 | Analiza dziedziczenia prostego. Rodzaje współdziałań allelicznych. Allele wielokrotne. Źródła rekombinacji genetycznej. | 1 |
T-A-5 | Analiza dziedziczenia złożonego. Niealleliczne współdziałanie genów. | 1 |
T-A-6 | Dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych. | 1 |
T-A-7 | Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA. Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji. Mutacje genowe. | 2 |
T-A-8 | Techniki genetyki molekularnej i inżynierii genetycznej. | 1 |
T-A-9 | Manipulowanie genami. Rekombinowanie i klonowanie DNA. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zmienność biologiczna, dziedziczność i dziedziczenie. | 2 |
T-W-2 | Cytologiczne podstawy dziedziczenia bezpłciowego i płciowego. | 1 |
T-W-3 | Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów | 2 |
T-W-4 | Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par. | 2 |
T-W-5 | Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów. | 1 |
T-W-6 | Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią | 1 |
T-W-7 | Dziedziczenie genów sprzężonych. | 1 |
T-W-8 | Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. | 1 |
T-W-9 | Zmienność struktury genomu. Aberracje chromosomowe. | 2 |
T-W-10 | Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA | 2 |
T-W-11 | Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji | 2 |
T-W-12 | Budowa genomu Procaryota i Eucaryota | 1 |
T-W-13 | Prawo równowagi genetycznej populacji | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 10 |
A-A-2 | Samodzielna praca z podręcznikami i notatkami. | 15 |
A-A-3 | sprawdziany pisemne | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | samodzielna praca studenta z podręcznikami i notatkami | 8 |
A-W-3 | pisemny sprawdzian | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B07_W01 student definiuje pojęcia genetyczne, charakteryzuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia | OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B07_U01 student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego (jedno- i dwugenowego) | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B07_K01 student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B07_W01 student definiuje pojęcia genetyczne, charakteryzuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia | 2,0 | student nie definiuje żadnych pojęć i terminów genetycznych, nie umie scharakteryzować mechanizmów dziedziczenia |
3,0 | student definiuje podstawowe terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia | |
3,5 | student definiuje terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia | |
4,0 | student definiuje terminy genetyczne i opisuje mechanizmy dziedziczenia | |
4,5 | student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia | |
5,0 | student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i obszernie tłumaczy mechanizmy dziedziczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B07_U01 student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego (jedno- i dwugenowego) | 2,0 | student nie interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, nie wykonuje analizy dziedziczenia prostego |
3,0 | student interpretuje podstawowe zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia jednogenowego | |
3,5 | student interpretuje podstawowe zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego (jedno- i dwugenowego) | |
4,0 | student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego i częściowo także złożonego | |
4,5 | student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje większość analiz dziedziczenia prostego i złożonego | |
5,0 | student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje w pełni analizę dziedziczenia prostego i złożonego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B07_K01 student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy | 2,0 | ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu |
3,0 | ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu | |
3,5 | ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym | |
4,0 | ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu | |
4,5 | ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym | |
5,0 | ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu |
Literatura podstawowa
- Malinowski E., Genetyka., Wyd. Nauk. PWN, 1978
- Gajewski W., Genetyka ogólna i molekularna., Wyd. Nauk. PWN, 1987
- Winter P.C., Hickey G., Fletcher H.C., Genetyka – krótkie wykłady., Wyd. Nauk. PWN, 2010
Literatura dodatkowa
- Brown T.A., Genomy., Wyd. Nauk. PWN, 2009
- Węgleński P., Genetyka molekularna., Wyd. Nauk. PWN, 2008