Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka z elementami statystyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka z elementami statystyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.4
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.4
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki1
T-A-6Obliczanie miar skupienia i dyspersji w poszczególnych rozkładach zmiennej losowej.3
T-A-7Wyznaczanie estymatorów punktowych i przedziałów ufności.3
T-A-8Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, interpretacja wyników.5
T-A-9Obliczanie współczynnika korelacji i wyznaczanie prostej regresji.3
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń ze statystyki.1
30
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.3
T-W-2Działania na wektorach.2
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.4
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.1
T-W-5Zmienna losowa i jej rozkład. Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. test statystyczny.3
T-W-6Testy nieparametryczne.3
T-W-7Analiza korelacji i regresji.3
T-W-8Zaliczenie wykładów ze statystyki.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział studenta w zajęciach30
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań.15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia12
A-A-4konsultacje z nauczycielem.3
60
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach20
A-W-2praca własna studenta - studiowanie treści wykładów20
A-W-3przygotowanie się do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_W01
Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
OS_1A_W02, OS_1A_W03R1A_W01C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
OS_1A_U04R1A_U03InzA_U01C-1, C-4T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-A-7, T-A-3, T-A-9, T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-3, C-4, C-2T-A-6, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-W-4, T-A-7, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-A-9, T-A-5, T-A-1, T-A-10, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_W01
Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
2,0Student nie nabył umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
4,5Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
2,0Student nie nabył kompetencji w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.

Literatura podstawowa

  1. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych., WNT, Warszawa, 2002
  2. Grzegorczyk J., Matematyka, cz. I-II, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, Wyd. SGGW, Warszawa, 2004
  2. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wyd. AR, Szczecin, 2001
  3. Winnicki K. i in., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, Wyd. AR, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.4
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.4
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki1
T-A-6Obliczanie miar skupienia i dyspersji w poszczególnych rozkładach zmiennej losowej.3
T-A-7Wyznaczanie estymatorów punktowych i przedziałów ufności.3
T-A-8Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, interpretacja wyników.5
T-A-9Obliczanie współczynnika korelacji i wyznaczanie prostej regresji.3
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń ze statystyki.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.3
T-W-2Działania na wektorach.2
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.4
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.1
T-W-5Zmienna losowa i jej rozkład. Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. test statystyczny.3
T-W-6Testy nieparametryczne.3
T-W-7Analiza korelacji i regresji.3
T-W-8Zaliczenie wykładów ze statystyki.1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział studenta w zajęciach30
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań.15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia12
A-A-4konsultacje z nauczycielem.3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach20
A-W-2praca własna studenta - studiowanie treści wykładów20
A-W-3przygotowanie się do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_W01Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
Treści programoweT-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-7Analiza korelacji i regresji.
T-W-5Zmienna losowa i jej rozkład. Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. test statystyczny.
T-W-6Testy nieparametryczne.
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_U01Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-8Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, interpretacja wyników.
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
T-A-7Wyznaczanie estymatorów punktowych i przedziałów ufności.
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.
T-A-9Obliczanie współczynnika korelacji i wyznaczanie prostej regresji.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.
T-A-6Obliczanie miar skupienia i dyspersji w poszczególnych rozkładach zmiennej losowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
4,5Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_K01Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-A-6Obliczanie miar skupienia i dyspersji w poszczególnych rozkładach zmiennej losowej.
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.
T-A-7Wyznaczanie estymatorów punktowych i przedziałów ufności.
T-W-5Zmienna losowa i jej rozkład. Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. test statystyczny.
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-8Zaliczenie wykładów ze statystyki.
T-A-9Obliczanie współczynnika korelacji i wyznaczanie prostej regresji.
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń ze statystyki.
T-W-7Analiza korelacji i regresji.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.
T-A-8Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, interpretacja wyników.
T-W-6Testy nieparametryczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.