Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_C15_U01 | Student potrafi opisać elementrane procesy z zakresu inżynierii procesowej. Student potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych. |
---|
OS_1A_U04 | Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
OS_1A_U05 | Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu inżynierii procesowej, w tym zapoznanie studentów z procesami mechanicznymi, dynamicznymi, cieplnymi i dyfuzyjnymi. |
---|
C-2 | Przygotowanie studentów do wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich z zakresu inżynierii procesowej. |
Treści programowe | T-W-1 | Definicja i istota inżynierii procesowej. Definicja procesu. Procesy wymiany masy (dyfuzja, wnikanie i przenikanie masy). |
---|
T-W-2 | Ekstrakcja. Destylacja i rektyfikacja. |
T-W-3 | Procesy suszarnicze: klimatyzacja powietrza. Zasada psychrometrii. Ruch masy i ciepła podczas suszenia ciał stałych. Suszenie w warunkach ustalonych. Liofilizacja. |
T-W-4 | Mechaniczna wymiana ciepła (przewodzenie, konwekcja, wymiana drogą promienistą). |
T-W-5 | Własności płynów. Płyny nienewtonowskie. Przepływ płynów doskonałych. Równanie Bernoulliego. Pomiar prędkości przepływu. Przepływ płynów rzeczywistych. Przepływ laminarny i turbulentny. |
T-W-6 | Przepływ płynów przez warstwy porowate (nieruchome wypełnienia). Mieszanie i napowietrzanie płynów. |
T-W-7 | Ruch ciał stałych w płynach (sedymentacja, fluidyzacja). Rozdzielanie zawiesin ciał stałych w płynach (filtracja, odwirowanie, flotacja, odpylanie). |
T-W-8 | Pisemne zaliczenie w formie testowej materiału z wykładów. |
T-A-4 | Pisemne zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych |
T-A-1 | Obliczanie właściwości fizykochemicznych płynów. |
T-A-2 | Przepływ płynów – prawo ciągłości przepływu, ciśnienie cieczy w przewodzie; prawo Bernoulli’ego; prawo Poiseuille’a, liczba Reynoldsa - zadania |
T-A-3 | Podstawy ruchu ciepła – elementarne mechanizmy ruchu ciepła (prawo Fouriera, prawo Stefana-Boltzmana, prawo Wiena) - zadania |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
---|
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja) |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach audytoryjnych. |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie w formie testowej wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń audytoryjnych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu inżynierii procesowej. Student nie potrafi rowiązywać prostych zadań inżynierskich. Nie stosuje prawidłowo wzorów, jednostek i wielkości fizycznych. Nie potarfi interpretować wyników i wyciagać na ich podstawie wniosków. Nie potrafi pracować samodzielnie i w zespole. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu inżynierii procesowej. . Rozwiązuje typowe zadania inżynierskie. Stosuje prawidłowo podstawowe wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich analizy. |
3,5 | Student posiada zadowalające umiejętności z zakresu inżynierii procesowej. Rozwiązuje typowe zadania inżynierskie. Stosuje prawidłowo podstawowe wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Student prezentuje wyniki i dokonuje ich analizy. |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu inżynierii procesowej. Rozwiązuje zadania inżynierskie. Stosuje prawidłowo wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Student prezentuje wyniki i dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu inżynierii procesowej. Rozwiązuje zadania inżynierskie. Stosuje prawidłowo wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również potrafi w sposób analityczny je porównać. |
5,0 | Student posiada wyróżniające umiejętności z zakresu inżynierii procesowej. Rozwiązuje zadania inżynierskie. Stosuje prawidłowo wzory, jednostki i wielkości fizyczne. Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również potrafi w sposób analityczny je porównać. Samodzielnie indentyfikuje "narządzia" potrzebne do rozwiązania żądanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole. |