Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z gleboznawstwa, chemii, klimatologii i botaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. Analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego tereminu. | 2 |
T-A-2 | Cykle biogeochemiczne tlenu, węgla, azotu, fosforu i siarki. Obieg wody w przyrodzie. | 2 |
T-A-3 | Stosunek człowieka do srodowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska. | 2 |
T-A-4 | Przyrost ludności i problem jej wyżywienia. | 2 |
T-A-5 | Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. | 2 |
T-A-6 | Zasoby przyrody i ich ochrona. | 2 |
T-A-7 | Racjonalna gospodarka zasobami przyrody. | 2 |
T-A-8 | Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie. | 2 |
T-A-9 | Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności człowieka. | 2 |
T-A-10 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych. | 2 |
T-W-3 | Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią. | 2 |
T-W-4 | Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światło a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm. | 2 |
T-W-5 | Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda. | 2 |
T-W-6 | Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych. | 2 |
T-W-7 | Interakcje dodatnie między organizmami. | 2 |
T-W-8 | Interakcje ujemne między organizmami. | 2 |
T-W-9 | Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej. | 10 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu | 5 |
A-W-6 | Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Film |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C01_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), będzie znał także skutki jak te relacje zmieniają środowisko. | OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-A-2 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OS_1A_C01_W05 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji. Zna podstawowe techniki (metoda Ellenberga, Oświta) oceny środowiska związane z ochroną i kształtowaniem poszczególnych elementów krajobrazu (ekosystemy łąk, pół, lasów itp.) | OS_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W01 | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-A-4, T-A-6, T-A-9 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OS_1A_C01_W06 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał poszczególne elementy poziomów organizacji (łańcuchy troficzne) co umożliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska, w którym występuje | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-4, T-A-3, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C01_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność zdobytej wiedzy (oraz tej nowo poznanej) w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska wykorzystując poznane metody fitoindykacyjne. | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-7 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OS_1A_C01_U08 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność oceny prawidłowego funkcjonowaniem ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.) | OS_1A_U08 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06 | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C01_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez prac owce obowiązków | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C01_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), będzie znał także skutki jak te relacje zmieniają środowisko. | 2,0 | Student nie wyjaśnia podstawowych zjawisk i procesow zachodzących w przyrodzie oraz nie zna skutków jak te relacje zmieniają środowisko |
3,0 | Student wyjaśnia w nieznacznym stopniu podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna w nieznacznym stopniu skutki jak te relacje zmieniają środowisko | |
3,5 | Student wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna podstawowe skutki tych relacji na środowisko | |
4,0 | Student wyjaśnia większość podstawowych zjawisk i procesow zachodzących w przyrodzie oraz zna większość skutków tych relacji na środowisko | |
4,5 | Student wyjaśnia znaczna większość podstawowych zjawisk i procesow zachodzących w przyrodzie oraz zna znaczna większość skutków jak te relacje zmieniają środowisko | |
5,0 | Student wyjaśnia wszystkie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna wszystkie ich skutki na środowisko | |
OS_1A_C01_W05 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji. Zna podstawowe techniki (metoda Ellenberga, Oświta) oceny środowiska związane z ochroną i kształtowaniem poszczególnych elementów krajobrazu (ekosystemy łąk, pół, lasów itp.) | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować omawianych na przedmiocie zjawisk zachodzących w biosferze dotyczących umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna metodę Ellenberga, Oświta - oceniające elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować omawiane na przedmiocie w nieznacznym stopniu zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna w zakresie podstawowym metodę Ellenberga, Oświta - oceniające elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować omawiane na przedmiocie podstawowe zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna w zakresie podstawowym metodę Ellenberga, Oświta - oceniające elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować wiekszość omawianych na przedmiocie zjawisk zachodzących w biosferze dotyczących umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna większość wiadomości o metodzie Ellenberga, Oświta - oceniających elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować znaczna większość omawianych na przedmiocie zjawisk zachodzących w biosferze dotyczących umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna wnaczną wiekszość wiadomości o metodzie Ellenberga, Oświta - oceniających elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować wszystkie omawiane na przedmiocie zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów i populacji. Zna wszystkie wiadomości o metodzie Ellenberga, Oświta - oceniających elementy krajobrazu: łąki, pola, lasy | |
OS_1A_C01_W06 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał poszczególne elementy poziomów organizacji (łańcuchy troficzne) co umożliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska, w którym występuje | 2,0 | Student nie zna poszczególnych elementów poziomów troficznych, co uniemożliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska |
3,0 | Student zna w nieznacznym stopniu poszczególne elementy poziomów troficznych, co możliwia mu w nieznacznym stopniu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska | |
3,5 | Student zna w podstawowym stopniu poszczególne elementy poziomów troficznych, co możliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu podstawowym | |
4,0 | Student zna większość poszczególnych elementów poziomów troficznych, co możliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna znaczną większość poszczególnych elementów poziomów troficznych, co możliwia mu ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu dobrym | |
5,0 | Student zna wszystkie poszczególne elementy poziomów troficznych, co możliwia mu dokładną i szybką ocenę jakości danej sieci troficznej w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C01_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność zdobytej wiedzy (oraz tej nowo poznanej) w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska wykorzystując poznane metody fitoindykacyjne. | 2,0 | Student nie będzie posiadał umiejętności aby zdobytą wiedzę - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska |
3,0 | Student będzie posiadał nieznaczne umiejętności aby zdobytą wiedzę - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym będzie posiadał umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska | |
4,0 | Student będzie posiadał umiejętności aby zdobytą wiedzę - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - wykorzystać w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska w stopniu dobrym | |
4,5 | Student będzie posiadał umiejętność szybkiego wykorzystania zdobytej wiedzy - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska | |
5,0 | Student będzie posiadał umiejętność szybkiego i nowatorskiego wykorzystania wiedzy - poprzez poznane metody fitoindykacyjne - w ocenie jakości ekosystemów w aspekcie ochrony i kształtowania środowiska | |
OS_1A_C01_U08 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność oceny prawidłowego funkcjonowaniem ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.) | 2,0 | Student nie będzie posiadał umiejętności oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.) |
3,0 | Student będzie posiadał umiejętność wnieznacznym stopniu oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.) | |
3,5 | Student będzie posiadał umiejętność podtawowej oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.) | |
4,0 | Student będzie posiadał umiejętność większości ocen prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.) | |
4,5 | Student będzie posiadał umiejętność trafnej oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.) | |
5,0 | Student będzie posiadał umiejętność szybkiej i trafnej oceny prawidłowego funkcjonowania ekosystemów – ich stabilności uwzględniając podatkowe parametry występujących tam populacji (liczebność, rozrodczość itp.) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C01_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez prac owce obowiązków | 2,0 | Student nie potrafi dostrzec potrzeby pobłębiania wiedzy |
3,0 | Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w nieznacznym stopniu | |
3,5 | Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu podstawowym | |
4,0 | Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu dobrym | |
5,0 | Student potrafił dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii., Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
- Wiąckowski St., Ekologia ogólna., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 1998, I
Literatura dodatkowa
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, Warszawa, 1996
- Umiński T., Ekologia, Środowisko, Przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995