Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja i kartografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki i geometrii |
W-2 | Fizyka na poziomie elementarnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | wykonywanie podstawowych pomiarów liniowych, wysokościowych |
C-2 | czytanie map i opracowań kartograficznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne | 4 |
T-L-2 | Pomiary liniowe. Tyczenie prostych | 2 |
T-L-3 | Pomiary sytuacyjne. Plany sytuacyjne i sytuacyjno-wysokościowe | 4 |
T-L-4 | Pomiary wysokościowe, niwelacja powierzchni, tras | 8 |
T-L-5 | Prace kameralne- przekroje, trasy na podstawie pomiarów terenowych | 6 |
T-L-6 | Praca z mapami, skala, podziałka, podział map | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział geodezji, podstawowe pojęcia, ukłąd współrzędnych, systemy i ukłądy odniesienia | 2 |
T-W-2 | Miary i jednostki | 2 |
T-W-3 | Pomiary liniowe, klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości | 2 |
T-W-4 | Pomiary sytuacyjne- metody | 2 |
T-W-5 | Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu | 2 |
T-W-6 | Osnowy geodezyjne | 2 |
T-W-7 | Niwelacja- metody, instrumenty | 2 |
T-W-8 | Pomiary katów, teodolity | 2 |
T-W-9 | Kartografia, metody odwzorowań kartograficznych. Metody prezentacji kartograficznych | 2 |
T-W-10 | Podstawy fotogrametri, techniki wykonywania. GPS- idea, pomiary, zastosowanie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsulatacje wykonywanych opracowań, projektów | 12 |
A-L-3 | Obliczenia tras, obliczania przekrojów | 8 |
A-L-4 | Studiowanie literatury technicznej, stron www np geoportal | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do sprawdzianów (trzech) cząstkowych | 9 |
A-L-6 | Przygotowanie do egzaminu końcowego | 15 |
A-L-7 | Opracowania kartograficzne, ukształtowanie powierzchni | 6 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji, lektura literatury technicznej z zakresu geodezji | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe (trzy kolokwia) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C14_W01 wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska | OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C14_U01 umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce | OS_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C14_K01 student umie pracować w zespole np. pomiarowym | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C14_W01 wiedza na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w ochronie środowiska | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o geodezji niższej (miernictwie), nie zna literatury przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w geodezji niższej, zna wybraną literaturę przedmiotu, zna podstawy kartografii | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat metod pomiarów w geodezji niższej, pomiarów liniowych i wysokościowych, stosowania kartografii w przedmiocie, zna literaturę podstawową przedmiotu | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat metod pomiarowych geodezji niższej, stosuje znane techniki pomiarowe w praktyce, opisuje sprzęt geodezyjny, stosuje znane metody kartograficzne w praktyce, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu | |
4,5 | Student ma kompletna wiedzę na temat metod pomiarowych stosowanych w geodezji niższe, sprawnie opisuje i wykorzystuje w praktyce sprzęt pomiarowy, stosuje metody kartograficzne do opracowań z ochrony środowiska, zna literaturę przedmiot a także czsopisma branżowe | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat sprzętu geodezyjnego i sprawnie wykorzystuje go w praktyce do pomiarów, stosuje metody kartograficzne i różnorodne opracowania mapowe w praktyce, zna szeroko literature przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C14_U01 umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych-liniowych, wysokościowych, zastosowania kartografii w praktyce | 2,0 | Student nie posiada umiejętności podstawowych pomiarów geodezyjnych, |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje poznane metody pomiarów geodezyjnych w zakresie pomiarów liniowych i wysokościowych, wykorzystuje tylko wybrane metody kartograficzne | |
3,5 | Student ma umiejętność podstawowych pomiarów geodezyjnych w zakresie pomiarów liniowych, powierzchni i wysokościowych, ma umiejętność obsługi podstawowego sprzętu geodezyjnego, stosuje znane metody kartograficzne w praktyce | |
4,0 | Student potrafi wykonywać pomiary geodezyjne, obsługuje i wykorzystuje sprzęt i przyrządy geodezyjne do pomiarów liniowych, powierzchni i niwelacji terenu, student sporządza własne opracowania z wykonanych pomiarów, umiejętnie wykorzystuje wiedzę z zakresu kartografi do opracowań z zakresu ochrony środowiska | |
4,5 | Student sprawnie wykorzystuje przyrządy i sprzęt geodezyjny do pomiarów liniowych, powierzchni i niwelacji terenu, tras, w opraciu o pomiary sporządza plany i inne opracowania kartograficzne, stosuje opracowania kartograficzne w praktyce | |
5,0 | Student umiejętnie wykorzystuje poznane i rozszerzone metody pomiarowe do tworzenia materiałów i opracowań geodezyjnych i kartograficznych, sprawnie wykorzystuje sprzet i przyrządy geodezyjne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C14_K01 student umie pracować w zespole np. pomiarowym | 2,0 | Student nie umie pracować w zespole pomiarowych, nie posiada zdolności organizacyjnych |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość postepowania zgodnie z zasadami pracy zespołowej, podziału pracy dla realizacji poszczególnych zadań | |
3,5 | Student umie pracować zespołowo, postepuje zgodnie z obowiązującymi zasadami | |
4,0 | Student umie pracować w zespole pomiarowym, przestrzega zasad etycznych w zbieraniu danych pomiarowych, przyjmuje odpowiedzialność za pracę zespołu | |
4,5 | Student sprawnie pracuje i przydziela zadania dla zespołu pomiarowego, przestrzaga zasad etycznych w wykorzystaniu wyników pomiarowych, postępuje zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie dbałości o współpracowników i o sprzęt | |
5,0 | Student umiejetnie wykorzystuje swą wiedzę do określania zadań w pracach zespołów pomiarówych, rozdziela poszczególne zadania i kompetentnie nadzoruje wykonywane prace, przestrzega regulaminów i inne rozporządzenia obowiązyjce w pracach geodezyjnych |
Literatura podstawowa
- Jasiński A., Geodezja I i Geodezja II, Wyd Stabil, Kraków, 2003
- Kosiński W., Geodezja, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenai Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006
- Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne, Przegląd Geodezyjny, Geodeta, NOT, Warszawa, 2012
- strony www, geoportal, 2011