Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,50,38zaliczenie
wykładyW6 30 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe zagadnienia ekonomiczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska
C-2nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska6
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska4
10
wykłady
T-W-1Zależności między gospodarką a ochroną środowiska10
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, obowiązki podmiotów korzystających z zasobów środowiska na cele gospdarcze10
T-W-3Wykorzystanie analizy kosztów i korzyści w optymalizacji wyboru decyzji inwestycyjnych w obszarze ochrony środowiska10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1opracowanie podstawowej dokumentacji środowiskowej w roli przedsiębiorcy10
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wiedzy z zagadnień wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D10_W01
zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska
OS_1A_W12, OS_1A_W14R1A_W02, R1A_W09InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D10_U01
posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej
OS_1A_U01, OS_1A_U05, OS_1A_U09, OS_1A_U11R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U07, R1A_U09InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D10_K01
potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym
OS_1A_K03, OS_1A_K07R1A_K03, R1A_K08InzA_K02C-2T-A-1, T-A-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D10_W01
zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska
2,0student nie zna podstawowych regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczosci
3,0student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości
3,5student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości w stopniu wyższym niż dostateczny
4,0student dobrze zna regulacje ekonomiczne i zasady przesiębiorczości
4,5student w stopniu wyższym niż dobry ale nie bardzo dobrym zna regulacje ekonmiczne i zadad przedsięiorczości
5,0student biegle posługuje się wiedzą z zakresu regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D10_U01
posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej
2,0student nie posiada umiejętności samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania nawet przy pomocy nauczyciela
3,0student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania ale przy pomocy nauczyciela
3,5student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student posiada podstawową umiejętność samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania
4,5student trafnie i samodzielnie identyfikuje problemy ekonomiczne i umiejętnie je przedstawia
5,0student świetnie radzi sobie z samodzielnym stawianiem problemów ekonomicznych i umiejętnie je przedstawia zarówno w formie pisemnej jak i ustnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D10_K01
potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym
2,0student nie potrafi określać priorytetów i rozwiązywać ekonomicznych problemów środowiskowych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe pod kierunkiem nauczyciela
3,5student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student bez pomocy nauczyciela potrafi określać priorytety i rozwiazywać ekonomiczne problemy środowiskowe w stopniu dobrym
4,5student samodzielnie i trafnie określa priorytety i rozwiazuje ekonomiczne problemy środowiskowe
5,0student biegle porusza się w problematyce ekonomicznej ochrony środowiska i umiejętnie określa priorytety i rozwiazuje problemy

Literatura podstawowa

  1. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu.pl, Warszawa, 2011, III

Literatura dodatkowa

  1. Korzeniowski P., Prawa i obowiązki przedsiębiorców w ochronie środowiska. Zarys encyklopedyczny, Difin, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska6
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zależności między gospodarką a ochroną środowiska10
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, obowiązki podmiotów korzystających z zasobów środowiska na cele gospdarcze10
T-W-3Wykorzystanie analizy kosztów i korzyści w optymalizacji wyboru decyzji inwestycyjnych w obszarze ochrony środowiska10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1opracowanie podstawowej dokumentacji środowiskowej w roli przedsiębiorcy10
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D10_W01zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
OS_1A_W14Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Zależności między gospodarką a ochroną środowiska
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, obowiązki podmiotów korzystających z zasobów środowiska na cele gospdarcze
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wiedzy z zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczosci
3,0student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości
3,5student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości w stopniu wyższym niż dostateczny
4,0student dobrze zna regulacje ekonomiczne i zasady przesiębiorczości
4,5student w stopniu wyższym niż dobry ale nie bardzo dobrym zna regulacje ekonmiczne i zadad przedsięiorczości
5,0student biegle posługuje się wiedzą z zakresu regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D10_U01posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku
Treści programoweT-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania nawet przy pomocy nauczyciela
3,0student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania ale przy pomocy nauczyciela
3,5student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student posiada podstawową umiejętność samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania
4,5student trafnie i samodzielnie identyfikuje problemy ekonomiczne i umiejętnie je przedstawia
5,0student świetnie radzi sobie z samodzielnym stawianiem problemów ekonomicznych i umiejętnie je przedstawia zarówno w formie pisemnej jak i ustnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D10_K01potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku
Treści programoweT-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi określać priorytetów i rozwiązywać ekonomicznych problemów środowiskowych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe pod kierunkiem nauczyciela
3,5student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student bez pomocy nauczyciela potrafi określać priorytety i rozwiazywać ekonomiczne problemy środowiskowe w stopniu dobrym
4,5student samodzielnie i trafnie określa priorytety i rozwiazuje ekonomiczne problemy środowiskowe
5,0student biegle porusza się w problematyce ekonomicznej ochrony środowiska i umiejętnie określa priorytety i rozwiazuje problemy