Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne podstawy biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologiczne podstawy biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 20 2,00,38zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy genetyki molekularnej - zakres liceum ogólnokształcącego
W-2Podstawy biochemii - zakres liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w biotechnologii, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potecjalnego wykorzystania.
C-2Ukształtowanie umijętności z zakresu rozróżniania bioprocesów, prawidłowego zastosowania ich do wybranych technologii.
C-3Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego w poszczególnych etapach, ze znajomością technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich.
C-4Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny oraz świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Regulacja metabolizmu mikroorganizmów, nadprodkcja pożądanych produktów biosyntez.6
T-A-2Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych.6
T-A-3Wirusy. Zastosowanie w medycynie, terapia bakteriofagowa i genowa oraz produkcja szczepionek.2
T-A-4Agrobacterium tumefaciens - charakterystyka i wykorzystanie w biotechnologii.2
T-A-5Mikroorganizmy osadu czynnego. Charakterystyka i zastosowanie w oczyszczaniu ścieków w kilku wybranych technologiach.2
T-A-6Drożdże - wykorzystanie w przemyśle browarniczym i winiarskim. Rasy drożdży szlachetnych. Oznaczanie mocy wina, konstrukcja nastawu w hodowli stacjonarnej - obliczenia.2
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań, podział biotechnologii na tradycyjną i nowoczesną. Charakterystyka technologii mikrobiologicznej, fermentacji, technologii enzymów, inżynierii bioprocesowej.2
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.4
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.2
T-W-4Wirusy - charakterystyka. Przebieg infekcji wirusowej na przykładzie bakteriofaga.2
T-W-5Fazy wzrostu populacji bakterii. Rodzaje hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Typy wzrostu mikroorganizmów przemysłowych, pomiar ich wzrostu. Parametry metabolicznej efektywności wzrostu.4
T-W-6Rodzaje bioprocesów z podaniem przykładu zastosowania w przemyśle.2
T-W-7Opracowanie procesu biotechnologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego oraz konstruowania szczepów i szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2przgotowanie do zajęć10
A-A-3przygotowanie prezentacji tematu15
A-A-4przygotowanie do dwóch kolokwiów15
60
wykłady
A-W-1Powtórzenie i ewentualne uzupełnenie podstawowej wiedzy z genetyki i biochemii10
A-W-2Uczestnictwo w wykładach20
A-W-3Czytanie wskazanej literatury naukowej10
A-W-4Przygotowanie do dwóch kolokwiów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3pogadanka
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia etapowe
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-1_W01
Zna podstawowe grupy mikroorganizmów wykorzystywane w biotechnologii, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli.
OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-1, M-2S-1
OS_1A_O15-1_W02
Rozróżnia bioprocesy i zna ich praktyczne zastosowanie w różnych technologiach.
OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-2T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1
OS_1A_O15-1_W03
Opisuje przebieg procesu biotechnologicznego, ze znajomościa technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich oraz ze znajomością etapów opracowania biotechnologii.
OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-3T-W-7, T-A-2M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-1_U01
Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranego bioprocesu.
OS_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-4S-2
OS_1A_O15-1_U02
Projektuje prosty proces biotechnologiczny.
OS_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-3T-W-7, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2M-2, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-1_K01
Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu biotechnologii, ze względu na dynamiczny jej rozwój i obecność w przemyśle.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
OS_1A_O15-1_K02
Angażuje się w pracę zespołową przy realizacji projektów, prezetacji multimedialnych, wiedząc, że wspólnymi siłami można osiągnąć więcej niż samemu.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-3, C-4T-W-7, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3, M-4S-2, S-3
OS_1A_O15-1_K03
Dąży do poznania sensu i celu całego procesu wytwórczego, bez poprzestawania na pojedynczych, poszczególnych etapach technologii.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-3, C-4T-W-1, T-W-7M-1, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-1_W01
Zna podstawowe grupy mikroorganizmów wykorzystywane w biotechnologii, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli.
2,0Brak znajomości podstawowych grup mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii.
3,0Znajomość kilku grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzstywanych w biotechnologii, na zasadzie opisu ich nazw gatunkowych lub rodzajowych i umiejscowienia w systematyce.
3,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach.
4,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem kilku ich zastosowań w bioprocesach.
4,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem ich zastosowań w bioprocesach podanych na zajęciach.
5,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii z opisem ich zastosowania w bioprocesach, przedstawionych na zajęciach oraz samodzielnie wyszukanych w literaturze dodatkowej.
OS_1A_O15-1_W02
Rozróżnia bioprocesy i zna ich praktyczne zastosowanie w różnych technologiach.
2,0Nie zna żadnych rodzajów bioprocesów.
3,0Zna kilka rodzajów bioprocesów podanych na zajęciach, ale bez zastosowania w poszczególnych biotechnologiach.
3,5Zna wszystkie rodzaje bioprocesów podane na zajęciach, ale bez zastosowania w poszczególnych biotechnologiach.
4,0Zna wszystkie rodzaje bioprocesów podane na zajęciach, z kilkoma przykładami zastosowań w biotechnologii.
4,5Zna wszystkie rodzaje bioprocesów podane na zajęciach, ze wszystkimi przykładami zastosowań w biotechnologii podanymi na zajęciach.
5,0Zna wszystkie rodzaje bioprocesów podane na zajęciach, ze wszystkimi przykładami zastosowań w biotechnologii podanymi na zajęciach. Dodatkowo zna inne zastosowania bioprocesów, nie podane na zajęciach, a wyszukane samodzielnie.
OS_1A_O15-1_W03
Opisuje przebieg procesu biotechnologicznego, ze znajomościa technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich oraz ze znajomością etapów opracowania biotechnologii.
2,0Brak znajomości przebiegu procesu biotechnologicznego oraz brak wiedzy na temat poszczególnych jego etapów . Brak znajomości technik pozyskania mikroorganizmów producenckich.
3,0Znajomość kilku etapów procesu biotechnologicznego. Brak znajomości technik pozyskania mikroorganizmów producenckich.
3,5Znajomość kilku etapów procesu biotechnologicznego. Znajomość kilku technik pozyskania mikroorganizmów producenckich.
4,0Znajomość przebiegu procesu biotechnologicznego oraz opis wszystkich jego etapów. Znajomość kilku technik pozyskania mikroorganizmów producenckich.
4,5Znajomość przebiegu procesu biotechnologicznego oraz opis wszystkich jego etapów. Znajomość wszystkich technik pozyskania mikroorganizmów producenckich podanych na zajęciach.
5,0Znajomość przebiegu procesu biotechnologicznego oraz opis wszystkich jego etapów. Znajomość wszystkich podanych na zajęciach technik pozyskania mikroorganizmów producenckich oraz tych technik, które student znalazł sam w literaturze dodatkowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-1_U01
Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranego bioprocesu.
2,0Brak zdolności do analizy przydatności mikroorganizmów do wybranego przez siebie bioprocesu.
3,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów wybranych przez siebie do zaprezentowania.
3,5Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów podanych na zajęciach, wybranych do zaprezentowania przez prowadzącego zajęcia.
4,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), wybranych przez siebie do zaprezentowania.
4,5Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), podanych na zajęciach, wybranych przez prowadzącego zajęcia.
5,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 8), wybranych przez prowadzącego zajęcia, spośród kilkunastu podanych na zajęciach.
OS_1A_O15-1_U02
Projektuje prosty proces biotechnologiczny.
2,0Brak zdolności do samodzielnego i wspomaganego przez prowadzącego zajęcia projektowania prostego procesu biotechnologicznego.
3,0Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego, ale tylko przy pomocy prowadzącego zajęcia.
3,5Umiejętność samodzielnego projektowania prostego procesu biotechnologicznego, ale tylko kilku etapów, pozostałe etapy projektuje, ale tylko przy pomocy prowadzącego zajęcia .
4,0Umiejętność samodzielnego projektowania jednego prostego procesu biotechnologicznego.
4,5Umiejętność samodzielnego projektowania dwóch prostych procesów biotechnologicznych.
5,0Umiejętność samodzielnego projektowania trzech prostych procesów biotechnologicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-1_K01
Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu biotechnologii, ze względu na dynamiczny jej rozwój i obecność w przemyśle.
2,0Brak świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu ciągle rozwijającej się biotechnologii.
3,0Częściowa świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy, ale nie praktycznych umiejętności z zakresu biotechnologii.
3,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale brak świadomości doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale częściowa, niedojrzała świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
5,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych, całkowita świadomość konieczności podjęcia aktywności w przyodniczych projektach, stażach, kołach naukowych w celu ugruntowania kompetencji .
OS_1A_O15-1_K02
Angażuje się w pracę zespołową przy realizacji projektów, prezetacji multimedialnych, wiedząc, że wspólnymi siłami można osiągnąć więcej niż samemu.
2,0Brak zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
3,0Ograniczone zaangażowanie w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
3,5Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, ale brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
4,0Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, ograniczona świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu.
4,5Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, całkowita świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu.
5,0Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, całkowita świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu. Skuteczne aktywizowanie pozostałych członków zespołu, inspirowanie studentów wiedzą i umiejętnościami.
OS_1A_O15-1_K03
Dąży do poznania sensu i celu całego procesu wytwórczego, bez poprzestawania na pojedynczych, poszczególnych etapach technologii.
2,0Całkowity brak potrzeby dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu.
3,0Częściowa potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu.
3,5Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, jednak w większości przypadków poprzestawnie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
4,0Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, w niektórych przypadkach poprzestawnie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
4,5Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, niepoprzestawanie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
5,0Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, niepoprzestawanie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu, samodzielne udoskonalanie zaproponowanego rozwiązania, co daje wyraz kreatywności studenta.

Literatura podstawowa

  1. Chmiel Aleksander, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1998
  2. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy w biotechnologska i produkcji żywności., PWN, Warszawa, 2008
  3. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
  2. Ratlegle C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Regulacja metabolizmu mikroorganizmów, nadprodkcja pożądanych produktów biosyntez.6
T-A-2Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych.6
T-A-3Wirusy. Zastosowanie w medycynie, terapia bakteriofagowa i genowa oraz produkcja szczepionek.2
T-A-4Agrobacterium tumefaciens - charakterystyka i wykorzystanie w biotechnologii.2
T-A-5Mikroorganizmy osadu czynnego. Charakterystyka i zastosowanie w oczyszczaniu ścieków w kilku wybranych technologiach.2
T-A-6Drożdże - wykorzystanie w przemyśle browarniczym i winiarskim. Rasy drożdży szlachetnych. Oznaczanie mocy wina, konstrukcja nastawu w hodowli stacjonarnej - obliczenia.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań, podział biotechnologii na tradycyjną i nowoczesną. Charakterystyka technologii mikrobiologicznej, fermentacji, technologii enzymów, inżynierii bioprocesowej.2
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.4
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.2
T-W-4Wirusy - charakterystyka. Przebieg infekcji wirusowej na przykładzie bakteriofaga.2
T-W-5Fazy wzrostu populacji bakterii. Rodzaje hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Typy wzrostu mikroorganizmów przemysłowych, pomiar ich wzrostu. Parametry metabolicznej efektywności wzrostu.4
T-W-6Rodzaje bioprocesów z podaniem przykładu zastosowania w przemyśle.2
T-W-7Opracowanie procesu biotechnologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego oraz konstruowania szczepów i szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2przgotowanie do zajęć10
A-A-3przygotowanie prezentacji tematu15
A-A-4przygotowanie do dwóch kolokwiów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Powtórzenie i ewentualne uzupełnenie podstawowej wiedzy z genetyki i biochemii10
A-W-2Uczestnictwo w wykładach20
A-W-3Czytanie wskazanej literatury naukowej10
A-W-4Przygotowanie do dwóch kolokwiów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-1_W01Zna podstawowe grupy mikroorganizmów wykorzystywane w biotechnologii, ich metabolizm, wymagania pokarmowe, sposoby hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w biotechnologii, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potecjalnego wykorzystania.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań, podział biotechnologii na tradycyjną i nowoczesną. Charakterystyka technologii mikrobiologicznej, fermentacji, technologii enzymów, inżynierii bioprocesowej.
T-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.
T-W-4Wirusy - charakterystyka. Przebieg infekcji wirusowej na przykładzie bakteriofaga.
T-A-1Regulacja metabolizmu mikroorganizmów, nadprodkcja pożądanych produktów biosyntez.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia etapowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych grup mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii.
3,0Znajomość kilku grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzstywanych w biotechnologii, na zasadzie opisu ich nazw gatunkowych lub rodzajowych i umiejscowienia w systematyce.
3,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach.
4,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem kilku ich zastosowań w bioprocesach.
4,5Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii, a przedstawionych na zajęciach, z opisem ich zastosowań w bioprocesach podanych na zajęciach.
5,0Znajomość wszystkich grup lub gatunków mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii z opisem ich zastosowania w bioprocesach, przedstawionych na zajęciach oraz samodzielnie wyszukanych w literaturze dodatkowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-1_W02Rozróżnia bioprocesy i zna ich praktyczne zastosowanie w różnych technologiach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umijętności z zakresu rozróżniania bioprocesów, prawidłowego zastosowania ich do wybranych technologii.
Treści programoweT-W-5Fazy wzrostu populacji bakterii. Rodzaje hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Typy wzrostu mikroorganizmów przemysłowych, pomiar ich wzrostu. Parametry metabolicznej efektywności wzrostu.
T-W-6Rodzaje bioprocesów z podaniem przykładu zastosowania w przemyśle.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia etapowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych rodzajów bioprocesów.
3,0Zna kilka rodzajów bioprocesów podanych na zajęciach, ale bez zastosowania w poszczególnych biotechnologiach.
3,5Zna wszystkie rodzaje bioprocesów podane na zajęciach, ale bez zastosowania w poszczególnych biotechnologiach.
4,0Zna wszystkie rodzaje bioprocesów podane na zajęciach, z kilkoma przykładami zastosowań w biotechnologii.
4,5Zna wszystkie rodzaje bioprocesów podane na zajęciach, ze wszystkimi przykładami zastosowań w biotechnologii podanymi na zajęciach.
5,0Zna wszystkie rodzaje bioprocesów podane na zajęciach, ze wszystkimi przykładami zastosowań w biotechnologii podanymi na zajęciach. Dodatkowo zna inne zastosowania bioprocesów, nie podane na zajęciach, a wyszukane samodzielnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-1_W03Opisuje przebieg procesu biotechnologicznego, ze znajomościa technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich oraz ze znajomością etapów opracowania biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego w poszczególnych etapach, ze znajomością technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich.
Treści programoweT-W-7Opracowanie procesu biotechnologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego oraz konstruowania szczepów i szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.
T-A-2Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych.
Metody nauczaniaM-3pogadanka
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości przebiegu procesu biotechnologicznego oraz brak wiedzy na temat poszczególnych jego etapów . Brak znajomości technik pozyskania mikroorganizmów producenckich.
3,0Znajomość kilku etapów procesu biotechnologicznego. Brak znajomości technik pozyskania mikroorganizmów producenckich.
3,5Znajomość kilku etapów procesu biotechnologicznego. Znajomość kilku technik pozyskania mikroorganizmów producenckich.
4,0Znajomość przebiegu procesu biotechnologicznego oraz opis wszystkich jego etapów. Znajomość kilku technik pozyskania mikroorganizmów producenckich.
4,5Znajomość przebiegu procesu biotechnologicznego oraz opis wszystkich jego etapów. Znajomość wszystkich technik pozyskania mikroorganizmów producenckich podanych na zajęciach.
5,0Znajomość przebiegu procesu biotechnologicznego oraz opis wszystkich jego etapów. Znajomość wszystkich podanych na zajęciach technik pozyskania mikroorganizmów producenckich oraz tych technik, które student znalazł sam w literaturze dodatkowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-1_U01Analizuje przydatność mikroorganizmów z różnych grup systematycznych i fizjologicznych do wybranego bioprocesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w biotechnologii, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potecjalnego wykorzystania.
C-2Ukształtowanie umijętności z zakresu rozróżniania bioprocesów, prawidłowego zastosowania ich do wybranych technologii.
Treści programoweT-W-2Budowa i metabolizm komórki bakteryjnej. Typy pokarmowe. Chemiczne i fizyczne czynniki warunkujące wzrost bakterii. Charakterystyka kilku przykładów gatunków bakterii z uwzględnieniem promieniowców.
T-W-3Budowa i metabolizm drożdży i grzybów strzępkowych, ich wymagania środowiskowe, na przykładzie wybranych gatunków.
T-W-4Wirusy - charakterystyka. Przebieg infekcji wirusowej na przykładzie bakteriofaga.
T-W-6Rodzaje bioprocesów z podaniem przykładu zastosowania w przemyśle.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zdolności do analizy przydatności mikroorganizmów do wybranego przez siebie bioprocesu.
3,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów wybranych przez siebie do zaprezentowania.
3,5Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej kilku (od 3 do 4) gatunków lub grup mikroorganizmów podanych na zajęciach, wybranych do zaprezentowania przez prowadzącego zajęcia.
4,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), wybranych przez siebie do zaprezentowania.
4,5Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 5 do 7), podanych na zajęciach, wybranych przez prowadzącego zajęcia.
5,0Zdolność do analizy przydatności biotechnologicznej gatunków lub grup mikroorganizmów (od 8), wybranych przez prowadzącego zajęcia, spośród kilkunastu podanych na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-1_U02Projektuje prosty proces biotechnologiczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego w poszczególnych etapach, ze znajomością technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich.
Treści programoweT-W-7Opracowanie procesu biotechnologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego oraz konstruowania szczepów i szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.
T-A-3Wirusy. Zastosowanie w medycynie, terapia bakteriofagowa i genowa oraz produkcja szczepionek.
T-A-4Agrobacterium tumefaciens - charakterystyka i wykorzystanie w biotechnologii.
T-A-5Mikroorganizmy osadu czynnego. Charakterystyka i zastosowanie w oczyszczaniu ścieków w kilku wybranych technologiach.
T-A-6Drożdże - wykorzystanie w przemyśle browarniczym i winiarskim. Rasy drożdży szlachetnych. Oznaczanie mocy wina, konstrukcja nastawu w hodowli stacjonarnej - obliczenia.
T-A-2Pozyskiwanie, ulepszanie i przechowywanie szczepów przemysłowych.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zdolności do samodzielnego i wspomaganego przez prowadzącego zajęcia projektowania prostego procesu biotechnologicznego.
3,0Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego, ale tylko przy pomocy prowadzącego zajęcia.
3,5Umiejętność samodzielnego projektowania prostego procesu biotechnologicznego, ale tylko kilku etapów, pozostałe etapy projektuje, ale tylko przy pomocy prowadzącego zajęcia .
4,0Umiejętność samodzielnego projektowania jednego prostego procesu biotechnologicznego.
4,5Umiejętność samodzielnego projektowania dwóch prostych procesów biotechnologicznych.
5,0Umiejętność samodzielnego projektowania trzech prostych procesów biotechnologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-1_K01Wykazuje potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu biotechnologii, ze względu na dynamiczny jej rozwój i obecność w przemyśle.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z grupami lub gatunkami mikroorganizmów wykorzystywanymi w biotechnologii, poznanie ich metabolizmu, wymagań pokarmowych, sposobów hodowli, w celu nabycia umiejętności wskazania ich potecjalnego wykorzystania.
C-2Ukształtowanie umijętności z zakresu rozróżniania bioprocesów, prawidłowego zastosowania ich do wybranych technologii.
C-3Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego w poszczególnych etapach, ze znajomością technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań, podział biotechnologii na tradycyjną i nowoczesną. Charakterystyka technologii mikrobiologicznej, fermentacji, technologii enzymów, inżynierii bioprocesowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3pogadanka
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia etapowe
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i umiejętności z zakresu ciągle rozwijającej się biotechnologii.
3,0Częściowa świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy, ale nie praktycznych umiejętności z zakresu biotechnologii.
3,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale brak świadomości doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, ale częściowa, niedojrzała świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
4,5Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
5,0Całkowita świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz całkowita świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych, całkowita świadomość konieczności podjęcia aktywności w przyodniczych projektach, stażach, kołach naukowych w celu ugruntowania kompetencji .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-1_K02Angażuje się w pracę zespołową przy realizacji projektów, prezetacji multimedialnych, wiedząc, że wspólnymi siłami można osiągnąć więcej niż samemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego w poszczególnych etapach, ze znajomością technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich.
C-4Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny oraz świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
Treści programoweT-W-7Opracowanie procesu biotechnologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego oraz konstruowania szczepów i szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.
T-A-3Wirusy. Zastosowanie w medycynie, terapia bakteriofagowa i genowa oraz produkcja szczepionek.
T-A-4Agrobacterium tumefaciens - charakterystyka i wykorzystanie w biotechnologii.
T-A-5Mikroorganizmy osadu czynnego. Charakterystyka i zastosowanie w oczyszczaniu ścieków w kilku wybranych technologiach.
T-A-6Drożdże - wykorzystanie w przemyśle browarniczym i winiarskim. Rasy drożdży szlachetnych. Oznaczanie mocy wina, konstrukcja nastawu w hodowli stacjonarnej - obliczenia.
Metody nauczaniaM-3pogadanka
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja tematu
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
3,0Ograniczone zaangażowanie w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
3,5Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, ale brak odpowiedzialności i świadomości wspólnego realizowania celów.
4,0Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, ograniczona świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu.
4,5Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, całkowita świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu.
5,0Całkowite zaangażowania w pracę zespołową, przy realizacji projektów, prezentacji multimedialnych, całkowita świadomość odpowiedzialności za realizację wspólnego celu. Skuteczne aktywizowanie pozostałych członków zespołu, inspirowanie studentów wiedzą i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O15-1_K03Dąży do poznania sensu i celu całego procesu wytwórczego, bez poprzestawania na pojedynczych, poszczególnych etapach technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Umiejętność projektowania prostego procesu biotechnologicznego w poszczególnych etapach, ze znajomością technik pozyskiwania mikroorganizmów producenckich.
C-4Zdobycie świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny oraz świadomość potrzeby doskonalenia umiejętności praktycznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii, definicje podstawowych pojęć, zakres zastosowań, podział biotechnologii na tradycyjną i nowoczesną. Charakterystyka technologii mikrobiologicznej, fermentacji, technologii enzymów, inżynierii bioprocesowej.
T-W-7Opracowanie procesu biotechnologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem etapu poszukiwania organizmu producenckiego oraz konstruowania szczepów i szczepionek na drodze tradycyjnej i rekombinacji genetycznej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Całkowity brak potrzeby dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu.
3,0Częściowa potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu.
3,5Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, jednak w większości przypadków poprzestawnie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
4,0Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, w niektórych przypadkach poprzestawnie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
4,5Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, niepoprzestawanie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu.
5,0Potrzeba dążenia do poznania istoty bioprocesu, jego całokształtu i sensu, niepoprzestawanie na wyrywkowym i niekompletnym traktowaniu tematu, samodzielne udoskonalanie zaproponowanego rozwiązania, co daje wyraz kreatywności studenta.