Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gleby świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleby świata
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 20 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasobami, zróżnicowaniem typologicznym, genezą oraz właściwościami i systematyką gleb świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Porównanie podziału materiału glebowego na frakcje i grupy granulometryczne według zasad stosowanych w polskim i międzynarodowym gleboznawstwie.4
T-A-2Omówienie międzynarodowej systematyki gleb WRB i zstosowanie jej w pracy z monolitami glebowymi. Porównanie Systematyki gleb Polski i gleb świata wg WRB16
20
wykłady
T-W-1Wystepowanie i ogólna charakterystyka stref glebowych (kilimatyczno-glebowych). Omówienie najważniejszych czynników glebotwórczych, ze szczególnym uwzględnieniem strefowości klimatyczno-roślinnej jako istotnych czynników decydujących o zmienności pokrywy glebowej świata2
T-W-2Charakterystyka gleb pasa polarnego (chłodnego): gleby obszaru arktycznego, gleby obszaru tundrowego2
T-W-3Gleby pasa borealnego (umiarkowanie chłodnego): gleby marzłociowej strefy tajgi, gleby bezmarzłociowej strefy tajgi3
T-W-4Gleby pasa subborealnego (umiarkowanie ciepłego): Gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej3
T-W-5Gleby pasa subtropikalnego (podzwrotnikowego): gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej3
T-W-6Gleby pasa tropikalnego: gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej3
T-W-7Gleby śródstrefowe2
T-W-8Struktura użytkowania gleb na kontynentach2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych według sytematyki World Reference Base for Soil Resources (WRB)
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu genezy właściwości i rozmieszczenia gleb świata; opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb wg międzynarodowej systematyki gleb WRB
OS_1A_W09, OS_1A_W11R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-1_U01
Student potrafi samodzielnie określić skład granulometryczny i opisać cechy morfologiczne gleb, a następnie dokonać klasyfikacji wg międzynarodowej systematyki gleb WRB
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w powiązaniu ze strefami klimatyczno-glebowymi. Zdobycie umiejętności klasyfikacji gleb wg międzynarodowego sytemu klasyfikacji gleb WRB
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu genezy właściwości i rozmieszczenia gleb świata; opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb wg międzynarodowej systematyki gleb WRB
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-1_U01
Student potrafi samodzielnie określić skład granulometryczny i opisać cechy morfologiczne gleb, a następnie dokonać klasyfikacji wg międzynarodowej systematyki gleb WRB
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w powiązaniu ze strefami klimatyczno-glebowymi. Zdobycie umiejętności klasyfikacji gleb wg międzynarodowego sytemu klasyfikacji gleb WRB
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Bednarek R., Charzyński P., Kabała C., Klasyfikacja zasobów glebowych świata 2006, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2009
  2. Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Porównanie podziału materiału glebowego na frakcje i grupy granulometryczne według zasad stosowanych w polskim i międzynarodowym gleboznawstwie.4
T-A-2Omówienie międzynarodowej systematyki gleb WRB i zstosowanie jej w pracy z monolitami glebowymi. Porównanie Systematyki gleb Polski i gleb świata wg WRB16
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wystepowanie i ogólna charakterystyka stref glebowych (kilimatyczno-glebowych). Omówienie najważniejszych czynników glebotwórczych, ze szczególnym uwzględnieniem strefowości klimatyczno-roślinnej jako istotnych czynników decydujących o zmienności pokrywy glebowej świata2
T-W-2Charakterystyka gleb pasa polarnego (chłodnego): gleby obszaru arktycznego, gleby obszaru tundrowego2
T-W-3Gleby pasa borealnego (umiarkowanie chłodnego): gleby marzłociowej strefy tajgi, gleby bezmarzłociowej strefy tajgi3
T-W-4Gleby pasa subborealnego (umiarkowanie ciepłego): Gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej3
T-W-5Gleby pasa subtropikalnego (podzwrotnikowego): gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej3
T-W-6Gleby pasa tropikalnego: gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej3
T-W-7Gleby śródstrefowe2
T-W-8Struktura użytkowania gleb na kontynentach2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-1_W01W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu genezy właściwości i rozmieszczenia gleb świata; opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb wg międzynarodowej systematyki gleb WRB
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasobami, zróżnicowaniem typologicznym, genezą oraz właściwościami i systematyką gleb świata
Treści programoweT-W-1Wystepowanie i ogólna charakterystyka stref glebowych (kilimatyczno-glebowych). Omówienie najważniejszych czynników glebotwórczych, ze szczególnym uwzględnieniem strefowości klimatyczno-roślinnej jako istotnych czynników decydujących o zmienności pokrywy glebowej świata
T-W-2Charakterystyka gleb pasa polarnego (chłodnego): gleby obszaru arktycznego, gleby obszaru tundrowego
T-W-3Gleby pasa borealnego (umiarkowanie chłodnego): gleby marzłociowej strefy tajgi, gleby bezmarzłociowej strefy tajgi
T-W-4Gleby pasa subborealnego (umiarkowanie ciepłego): Gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej
T-W-5Gleby pasa subtropikalnego (podzwrotnikowego): gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej
T-W-6Gleby pasa tropikalnego: gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej
T-W-7Gleby śródstrefowe
T-W-8Struktura użytkowania gleb na kontynentach
T-A-2Omówienie międzynarodowej systematyki gleb WRB i zstosowanie jej w pracy z monolitami glebowymi. Porównanie Systematyki gleb Polski i gleb świata wg WRB
T-A-1Porównanie podziału materiału glebowego na frakcje i grupy granulometryczne według zasad stosowanych w polskim i międzynarodowym gleboznawstwie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-1_U01Student potrafi samodzielnie określić skład granulometryczny i opisać cechy morfologiczne gleb, a następnie dokonać klasyfikacji wg międzynarodowej systematyki gleb WRB
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasobami, zróżnicowaniem typologicznym, genezą oraz właściwościami i systematyką gleb świata
Treści programoweT-W-1Wystepowanie i ogólna charakterystyka stref glebowych (kilimatyczno-glebowych). Omówienie najważniejszych czynników glebotwórczych, ze szczególnym uwzględnieniem strefowości klimatyczno-roślinnej jako istotnych czynników decydujących o zmienności pokrywy glebowej świata
T-W-2Charakterystyka gleb pasa polarnego (chłodnego): gleby obszaru arktycznego, gleby obszaru tundrowego
T-W-3Gleby pasa borealnego (umiarkowanie chłodnego): gleby marzłociowej strefy tajgi, gleby bezmarzłociowej strefy tajgi
T-W-4Gleby pasa subborealnego (umiarkowanie ciepłego): Gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej
T-W-5Gleby pasa subtropikalnego (podzwrotnikowego): gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej
T-W-6Gleby pasa tropikalnego: gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej
T-W-7Gleby śródstrefowe
T-W-8Struktura użytkowania gleb na kontynentach
T-A-2Omówienie międzynarodowej systematyki gleb WRB i zstosowanie jej w pracy z monolitami glebowymi. Porównanie Systematyki gleb Polski i gleb świata wg WRB
T-A-1Porównanie podziału materiału glebowego na frakcje i grupy granulometryczne według zasad stosowanych w polskim i międzynarodowym gleboznawstwie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych według sytematyki World Reference Base for Soil Resources (WRB)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-1_K01Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w powiązaniu ze strefami klimatyczno-glebowymi. Zdobycie umiejętności klasyfikacji gleb wg międzynarodowego sytemu klasyfikacji gleb WRB
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasobami, zróżnicowaniem typologicznym, genezą oraz właściwościami i systematyką gleb świata
Treści programoweT-W-1Wystepowanie i ogólna charakterystyka stref glebowych (kilimatyczno-glebowych). Omówienie najważniejszych czynników glebotwórczych, ze szczególnym uwzględnieniem strefowości klimatyczno-roślinnej jako istotnych czynników decydujących o zmienności pokrywy glebowej świata
T-W-2Charakterystyka gleb pasa polarnego (chłodnego): gleby obszaru arktycznego, gleby obszaru tundrowego
T-W-3Gleby pasa borealnego (umiarkowanie chłodnego): gleby marzłociowej strefy tajgi, gleby bezmarzłociowej strefy tajgi
T-W-4Gleby pasa subborealnego (umiarkowanie ciepłego): Gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej
T-W-5Gleby pasa subtropikalnego (podzwrotnikowego): gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej
T-W-6Gleby pasa tropikalnego: gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej
T-W-7Gleby śródstrefowe
T-W-8Struktura użytkowania gleb na kontynentach
T-A-2Omówienie międzynarodowej systematyki gleb WRB i zstosowanie jej w pracy z monolitami glebowymi. Porównanie Systematyki gleb Polski i gleb świata wg WRB
T-A-1Porównanie podziału materiału glebowego na frakcje i grupy granulometryczne według zasad stosowanych w polskim i międzynarodowym gleboznawstwie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych według sytematyki World Reference Base for Soil Resources (WRB)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.