Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_O08-2_W01 | Student potrafi wyjaśnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_W06 | Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska |
---|
OS_1A_W07 | Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin. |
---|
C-2 | Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin. |
C-3 | Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin |
C-4 | Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin. |
C-5 | Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi |
Treści programowe | T-W-1 | Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska. Znaczenie fitotoksyn i fitoaleksyn w strategii przetrwania roślin. Statyczna i indukowana obrona roślin. |
---|
T-W-2 | Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. |
T-W-3 | Związki fenolowe, jako substancje w obronie roślin przed patogenami |
T-W-4 | Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR). |
T-W-5 | Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu. |
T-W-6 | Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. |
T-W-7 | Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin. |
T-A-1 | Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych |
T-A-2 | Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych |
T-A-3 | Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
---|
M-3 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
M-2 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu występujących w roślinach |
3,0 | Student potrafi ogólnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach |
3,5 | Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach |
4,0 | Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także krótko scharakteryzować ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska |
4,5 | Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także scharakteryzować ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska |
5,0 | Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także wyjaśnić ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska |