Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien znać postawowe zagadnienia ekonomiczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska |
C-2 | ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć | 2 |
T-A-2 | Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego | 2 |
T-A-3 | Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych | 2 |
T-A-4 | Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu | 2 |
T-A-5 | Opis efektów ekologicznych inwestycji | 2 |
T-A-6 | Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji | 8 |
T-A-7 | Montaż finansowy inwestycji | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych. | 4 |
T-W-2 | Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych. | 4 |
T-W-3 | Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych. | 2 |
T-W-4 | Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne | 2 |
T-W-5 | Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy. | 4 |
T-W-6 | Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Samodzielny przegląd dokumentów aplikacyjnych | 10 |
A-A-2 | Samodzielne opracowanie treści dla wybranych elementów dokumentów aplikacyjnych | 20 |
A-A-3 | Samodzielne czytanie instrukcji wypełniania dokumentów aplikacyyjnych | 10 |
A-A-4 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-A-5 | uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć | 10 |
A-A-6 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-A-7 | przygotowanie prezentacji przedstawianej na forum grupy | 10 |
A-A-8 | tekstowe i graficzne opracowanie projektu wykonanego w ramach zajęć | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | anegdota |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
M-6 | metoda projwktów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-3_W01 Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy | OS_1A_W09, OS_1A_W11, OS_1A_W14 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W04 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
OS_1A_O14-3_W02 Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym. | OS_1A_W14 | R1A_W09 | InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-3_U01 student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie | OS_1A_U01, OS_1A_U06, OS_1A_U08, OS_1A_U10, OS_1A_U11 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1 |
OS_1A_O14-3_U02 student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych | OS_1A_U09 | R1A_U07 | InzA_U04 | C-2 | T-A-3, T-A-7 | M-4, M-6 | S-1 |
OS_1A_O14-3_U03 Student posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej | OS_1A_U11 | R1A_U09 | — | C-2 | T-A-6 | M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-3_K01 student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując | OS_1A_K01, OS_1A_K06, OS_1A_K07 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-3_W01 Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy | 2,0 | student nie potrafi zidentyfikować i opisać zmian w środowisku i potrzeb inwestycyjnych o charakterze zmiany |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temet identyfikacji prolemów środowiskowych i sposobów ich rozwiazywania | |
3,5 | student ma podstawową wiedzę na temat identyfikacji problemów środowiskowych i potrafi dobrać odpowiednie działanie inwestycyjne zmierzające do jego rozwiązania | |
4,0 | student dobrze radzi sobie z identyfikacja i opisem stanu środowiska oraz określeniem potrzeb inwestycyjnych w tym zakresie | |
4,5 | student umiejętnie identyfikuje i opisuje stan środowiska i sposoby jego naprawy na drodze działań inwestycyjnych | |
5,0 | student w sposób profesjonalny radzi sobie zarówno z identyfikacją prolemów środowiskowych jak i opisem potrzeb inwestycyjnych | |
OS_1A_O14-3_W02 Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym. | 2,0 | student nie zna zasad finansowania ani zarządzania projektem inwestycyjnym |
3,0 | student zna podstawowe zasady finansowania projektów inwestycyjnych ale nie potrafi nimi zarządzać | |
3,5 | student zna podstawowe zasady finansowania projektów inwestycyjnych i potrafi nimi zarządzać | |
4,0 | student dobrze radzi sobie ze zrozumieniem zasad finansowania i zarządzania projektem inwestycyjnym | |
4,5 | student umiejętnie posługuje się informacjami o finansowaniu i zarządzaniu projektami inwestycyjnymi | |
5,0 | student doskonale porusza się w temetyce finansowania i zarządzania projektami inwestycyjnymi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-3_U01 student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie | 2,0 | student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji |
3,0 | student wyszukuje potrzebne informacje w podstawowym zakresie | |
3,5 | student potrafi samodzielnie znaleźć podstawowe informacje i dokonać podstawowej ich analizy | |
4,0 | student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem i wykorzytsaniem potrzebnych informacji | |
4,5 | student umiejętnie wyszukuje i analizuje potrzebne informacje | |
5,0 | student biegle potrafi wyszukiwać i analizować znalezione informacje samodzielnie formułując wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy | |
OS_1A_O14-3_U02 student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych | 2,0 | student nie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsęzięć inwestycyjnych |
3,0 | student potrafi tylko pod kierunkiem nauczyciela przeprowadzić podstawoą analizę ekonomiczną | |
3,5 | student w zakresie podstawowym potrafi poruszać się w temetyce analizy ekonomicznej | |
4,0 | student dobrze porusza się w temetyce podstawowej analizy ekonomicznej | |
4,5 | student sprawnie porusza się w temetyce podstawowej analizy ekonomicznej | |
5,0 | student świetni radzi sobie z podstawową nalizą ekonomiczną | |
OS_1A_O14-3_U03 Student posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej | 2,0 | student nie posiada umiejętności formułowania treści analizy ekonomicznej i dokumentacji aplikacyjnej |
3,0 | student posiada podtawową umiejętność formułowania tresci analizy ekonomicznej i dokumentacji aplikacyjnej w ograniczonym zasobie słownictwa specjalistycznego | |
3,5 | student posiada zasoby słownictwa pozwalające mu na formułowanie ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce | |
4,0 | student dobrze radzi sobie z formułowaniem wypowiedzi na zadany temat | |
4,5 | student posiada bogaty zasób słownictwa i dobrze radzi sobie z formułowaniem wypowiedzi ustnych i pisemnych | |
5,0 | student posiada wysoką sprawność w formułowaniu ustnych i pisemnych wypowiedzi na temet analizy ekonomicznej i elementów dokumentacji aplikacyjnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-3_K01 student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując | 2,0 | student nie potrafi rozwiazywać provlemów badawczych i arumentować swojego stanowiska |
3,0 | student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować problemy badawcze ale posługje się niedoskonałą arumentacją swoich opinii | |
3,5 | student trafnie identyfikuje problemy badawcze i kierunki ich rozwiązywania ale w formułowaniu opinii i ich argumentacji wymaga pomocy nauczyciela | |
4,0 | student dorze radzi sobie z identyfikacja sytuacji problemowych i zasadniczo dobrze formułuje opinie i je argumentuje | |
4,5 | student ma duże umiejętności w identyfikacji problemów i ich argumentacji | |
5,0 | student biegle posługuje się umiejętnością identyfikacji sytuacji problemowych i trafnie formułuje swoje opinie odpowiednio je argumentując. |
Literatura podstawowa
- Michalak Aneta, Finansowanie inwestycji w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Burzyńska Dorota, Fila Joanna, Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsięiorstwie, Difin, Warszawa, 2007