Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Botanika 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc budowy morfologicznej roślin i ogólna wiedza biologiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników – znaczenie użytkowe i biocenotyczne | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin. | 3 |
T-A-3 | Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin. | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony | 1 |
T-W-2 | Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka roślin nagonasiennych | 1 |
T-W-4 | Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych | 5 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 7 |
A-A-3 | zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego | 10 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
A-A-5 | zaliczenie opracowania zielnikowego | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 16 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | zaliczenie zajęć | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | wykonanie zielnika systematycznego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin) |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B13_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin | OG_1A_W03 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
OG_1A_B13_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców | OG_1A_W03 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B13_U01 potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności | OG_1A_U08, OG_1A_U18 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-5 |
OG_1A_B13_U02 potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych | OG_1A_U08, OG_1A_U18 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-5 |
OG_1A_B13_U03 potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | OG_1A_U08, OG_1A_U18 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B13_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B13_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
OG_1A_B13_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B13_U01 potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 61-70 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 10 gatunków) | |
3,5 | sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 71-80 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 15 gatunków) | |
4,0 | sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 81-90 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków) | |
4,5 | sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 91-100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków) | |
5,0 | sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe ponad 100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 15 gatunków) | |
OG_1A_B13_U02 potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 50-60 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmnie połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku) | |
3,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61-70 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie) | |
4,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 71-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie) | |
4,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie) | |
5,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać ponad 100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie) | |
OG_1A_B13_U03 potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny | |
3,5 | potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować 2 gatunki roślin | |
4,0 | potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 2 gatunki roślin | |
4,5 | potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 3 gatunki roślin | |
5,0 | potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować 3 gatunki roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B13_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2005
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005