Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Wybrane problemy gospodarki nawozowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane problemy gospodarki nawozowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 12 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu gleboznawstwa, mikrobiologii, uprawy roślin, chemii rolnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnym krajowym i światowym rynkiem nawozów mineralnych oraz z tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie studentów z głównymi problemami gospodarki nawozowej, a zwłaszcza z narodowym programem wapnowania gleb, racjonalnym wykorzystaniem odpadów biodegradowalnych do nawożenia
C-3Zapoznanie studentów z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-4Wyrobienie umiejętności konfrontacji zapisów aktów prawnych z wymogami gospodarki nawozowej
C-5Wyrobienie umiejętności opracowywania bilansów substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów nawożenia roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej1
T-A-2Zasady wprowadzania do obrotu krajowego nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych. Wymagania jakościowe2
T-A-3Aktualne zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Rolnictwo precyzyjne2
T-A-4Sporządzanie bilansu składników mineralnych i substancji organicznej w gospodarstwie rolnym3
T-A-5Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym2
T-A-6Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
12
wykłady
T-W-1Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych –asortyment, produkcja i zużycie2
T-W-2Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów płynnych2
T-W-3Narodowy program wapnowania gleb1
T-W-4Stan obecny i perspektywy stosowania polepszaczy glebowych. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej i przemysłowej do nawożenia gleb i roślin2
T-W-5Zasady gospodarki nawozowej w rolnictwie zrównoważonym i ekologicznym2
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko.1
T-W-7Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej1
T-W-8Możliwości zwiększania efektywności składników pokarmowych w rolnictwie poprzez produkcję i stosowanie nawozów o spowolnionym działaniu, sterowanym uwalnianiu składników oraz nawozów stabilizowanych1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-3Konsultacje przedmiotowe6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielene studiowanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C09_W01
Posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu optymalizacji gospodarki nawozowej, poprzez zwiększanie efektywności składników pokarmowych
ROL_2A_W10R2A_W01C-2, C-3T-A-3, T-A-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-3
ROL_2A_C09_W02
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin z uwzględnieniem aktualnego asortymentu nawozów, odpadów biodegradowalnych i proekologicznych środków nawozowych i nowoczesnych systemów nawożenia.
ROL_2A_W05R2A_W02, R2A_W09C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C09_U01
Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznychUmie konfrontować zapisy z aktów prawnych z wymogami racjonalnej gospodarki nawozowej
ROL_2A_U05R2A_U07C-4T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-4S-1
ROL_2A_C09_U02
Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w celu racjonalizacji gospodarki nawozowej w oparciu o opracowany bilans substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów(plan) nawożenia roślin
ROL_2A_U07R2A_U02C-5T-A-4, T-A-5M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C09_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów z wykorzystaniem nawozów, ale z uwzględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
ROL_2A_K03R2A_K05C-2T-A-3, T-W-8, T-W-6M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C09_W01
Posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu optymalizacji gospodarki nawozowej, poprzez zwiększanie efektywności składników pokarmowych
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką nawozową
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu gospodarki nawozowej
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu gospodaki nawozowej
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
ROL_2A_C09_W02
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin z uwzględnieniem aktualnego asortymentu nawozów, odpadów biodegradowalnych i proekologicznych środków nawozowych i nowoczesnych systemów nawożenia.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gosppodarką nawozową
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu gospodaki nawozowej
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu gospodaki nawozowej
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodaki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C09_U01
Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznychUmie konfrontować zapisy z aktów prawnych z wymogami racjonalnej gospodarki nawozowej
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie gospodarki nawozowej
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
ROL_2A_C09_U02
Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w celu racjonalizacji gospodarki nawozowej w oparciu o opracowany bilans substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów(plan) nawożenia roślin
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie gospodarki nawozowej
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C09_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów z wykorzystaniem nawozów, ale z uwzględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, tom 1 i 2., PWRiL, Poznań, 2008
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywego, Przyrodnicze Wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Akty prawne ze strony internetowej: Sejm.gov.pl, 2011
  2. STUDIA I RAPORTY IUNG PIB w Puławach – wybrane nr., 2011
  3. Roczniki statystyczne GUS., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej1
T-A-2Zasady wprowadzania do obrotu krajowego nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych. Wymagania jakościowe2
T-A-3Aktualne zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Rolnictwo precyzyjne2
T-A-4Sporządzanie bilansu składników mineralnych i substancji organicznej w gospodarstwie rolnym3
T-A-5Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym2
T-A-6Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych –asortyment, produkcja i zużycie2
T-W-2Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów płynnych2
T-W-3Narodowy program wapnowania gleb1
T-W-4Stan obecny i perspektywy stosowania polepszaczy glebowych. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej i przemysłowej do nawożenia gleb i roślin2
T-W-5Zasady gospodarki nawozowej w rolnictwie zrównoważonym i ekologicznym2
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko.1
T-W-7Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej1
T-W-8Możliwości zwiększania efektywności składników pokarmowych w rolnictwie poprzez produkcję i stosowanie nawozów o spowolnionym działaniu, sterowanym uwalnianiu składników oraz nawozów stabilizowanych1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-3Konsultacje przedmiotowe6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielene studiowanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C09_W01Posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu optymalizacji gospodarki nawozowej, poprzez zwiększanie efektywności składników pokarmowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z głównymi problemami gospodarki nawozowej, a zwłaszcza z narodowym programem wapnowania gleb, racjonalnym wykorzystaniem odpadów biodegradowalnych do nawożenia
C-3Zapoznanie studentów z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
Treści programoweT-A-3Aktualne zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Rolnictwo precyzyjne
T-A-6Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-8Możliwości zwiększania efektywności składników pokarmowych w rolnictwie poprzez produkcję i stosowanie nawozów o spowolnionym działaniu, sterowanym uwalnianiu składników oraz nawozów stabilizowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką nawozową
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu gospodarki nawozowej
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu gospodaki nawozowej
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C09_W02Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin z uwzględnieniem aktualnego asortymentu nawozów, odpadów biodegradowalnych i proekologicznych środków nawozowych i nowoczesnych systemów nawożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W05ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do organizacji i kierowania przedsiębiorstwem rolniczym oraz zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie produkcji rolniczej oraz organizacji gospodarstw agroturystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnym krajowym i światowym rynkiem nawozów mineralnych oraz z tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie studentów z głównymi problemami gospodarki nawozowej, a zwłaszcza z narodowym programem wapnowania gleb, racjonalnym wykorzystaniem odpadów biodegradowalnych do nawożenia
C-4Wyrobienie umiejętności konfrontacji zapisów aktów prawnych z wymogami gospodarki nawozowej
Treści programoweT-W-1Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych –asortyment, produkcja i zużycie
T-W-2Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów płynnych
T-W-3Narodowy program wapnowania gleb
T-W-4Stan obecny i perspektywy stosowania polepszaczy glebowych. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej i przemysłowej do nawożenia gleb i roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gosppodarką nawozową
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu gospodaki nawozowej
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu gospodaki nawozowej
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodaki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C09_U01Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznychUmie konfrontować zapisy z aktów prawnych z wymogami racjonalnej gospodarki nawozowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U05Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-4Wyrobienie umiejętności konfrontacji zapisów aktów prawnych z wymogami gospodarki nawozowej
Treści programoweT-A-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej
T-A-2Zasady wprowadzania do obrotu krajowego nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych. Wymagania jakościowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie gospodarki nawozowej
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C09_U02Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w celu racjonalizacji gospodarki nawozowej w oparciu o opracowany bilans substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów(plan) nawożenia roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-5Wyrobienie umiejętności opracowywania bilansów substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów nawożenia roślin
Treści programoweT-A-4Sporządzanie bilansu składników mineralnych i substancji organicznej w gospodarstwie rolnym
T-A-5Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie gospodarki nawozowej
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C09_K01Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów z wykorzystaniem nawozów, ale z uwzględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z głównymi problemami gospodarki nawozowej, a zwłaszcza z narodowym programem wapnowania gleb, racjonalnym wykorzystaniem odpadów biodegradowalnych do nawożenia
Treści programoweT-A-3Aktualne zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Rolnictwo precyzyjne
T-W-8Możliwości zwiększania efektywności składników pokarmowych w rolnictwie poprzez produkcję i stosowanie nawozów o spowolnionym działaniu, sterowanym uwalnianiu składników oraz nawozów stabilizowanych
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki