Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność Doradztwo w agroturyźmie
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 12 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z biologii
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
C-2Metody badania związków: człowiek - atmosfera
C-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych2
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.1
T-A-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach1
T-A-4Zastosowanie programu BioKlima.2
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 31
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.2
T-A-7Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy2
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI1
12
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne, biologiczne i chemiczne3
T-W-2Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla1
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych1
T-W-4Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych1
T-W-5Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych1
T-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.1
T-W-7Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych1
T-W-8Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.1
T-W-9Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach, wykonanie opracowań i zaliczenie każdego opracowania12
A-A-2Studiowanie literatury16
A-A-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opanowanie wiedzy wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych15
A-W-4Zaliczenie pisemne treści programowych zdobytych na wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-3Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
M-4Cwiczenia z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05A_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
ROL_2A_W06R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05A_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
ROL_2A_U03R2A_U04, R2A_U05C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05A_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
ROL_2A_K02, ROL_2A_K07R2A_K03, R2A_K08C-3T-A-5, T-A-6, T-A-8M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05A_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
2,0Nie potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,0Potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,5Ma wiedzę o zespołowych czynnikach meteorologicznych działających na człowieka
4,0Ma wiedzę o wskaźnikach meteorologicznych opracowanych z bilansu cieplnego człowieka
4,5Posiada dodatkowo wiedzę o synoptycznych i bioklimatycznych klasyfikacjach pogody
5,0Wykorzystując kompleksową wiedzę przedmiotu zna podstawy rejonizacji bioklimatycznej wybranych regionów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05A_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
2,0Nie potrafi dokonać oceny warunków bioklimatycznych
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując proste wskaźniki biometeorologiczne
4,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne
4,5Potrafi dokonać oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki
5,0Potrafi dokonać kompleksowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki i dokonać ich krytycznej analizy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05A_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
2,0Nia ma świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 1997, monografie 1
  2. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, monografie 4
  3. Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011, 1

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki J., Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, Poznań, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych2
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.1
T-A-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach1
T-A-4Zastosowanie programu BioKlima.2
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 31
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.2
T-A-7Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy2
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne, biologiczne i chemiczne3
T-W-2Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla1
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych1
T-W-4Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych1
T-W-5Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych1
T-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.1
T-W-7Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych1
T-W-8Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.1
T-W-9Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach, wykonanie opracowań i zaliczenie każdego opracowania12
A-A-2Studiowanie literatury16
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opanowanie wiedzy wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych15
A-W-4Zaliczenie pisemne treści programowych zdobytych na wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D05A_W01Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
Treści programoweT-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne, biologiczne i chemiczne
T-W-2Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych
T-W-4Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,0Potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,5Ma wiedzę o zespołowych czynnikach meteorologicznych działających na człowieka
4,0Ma wiedzę o wskaźnikach meteorologicznych opracowanych z bilansu cieplnego człowieka
4,5Posiada dodatkowo wiedzę o synoptycznych i bioklimatycznych klasyfikacjach pogody
5,0Wykorzystując kompleksową wiedzę przedmiotu zna podstawy rejonizacji bioklimatycznej wybranych regionów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D05A_U01Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.
T-A-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach
T-A-4Zastosowanie programu BioKlima.
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 3
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
T-A-7Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI
Metody nauczaniaM-3Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
M-4Cwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać oceny warunków bioklimatycznych
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując proste wskaźniki biometeorologiczne
4,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne
4,5Potrafi dokonać oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki
5,0Potrafi dokonać kompleksowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki i dokonać ich krytycznej analizy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D05A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ROL_2A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie realizacji zadań związanych z produkcją rolniczą i organizacją agroturystyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 3
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI
Metody nauczaniaM-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-3Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nia ma świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie