Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW3 3 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna orientacja w zakresie normalizacji dotyczącej rysunku technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
C-2nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
C-3pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1wykonywanie rysunków typowych elementów urządzeń i konstrukcji3
T-L-2wykonywaniw rysunku złożeniowego wybranego urządzenia oraz rysunków wykonawczych jego elementów6
9
wykłady
T-W-1zagadnienia dotyczące rysunku technicznego maszynowego - przedstawianie i wymiarowanie elementów typowych dla części maszyn i konstrukcji (np. połączenia gwintowe, spawane, wielowypustowe itd., łożyska i uszczelnienia, sprężyny, przekładnie zębate, łańcuchowe, pasowe), tolerowanie wymiarów, oznaczenia chropowatości i falistości powierzchni, tolerancja kształtu i położenia, schematy kinematyczne3
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje5
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń i samodzielne wykonywanie rysunków10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach3
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu22
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
S-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za wykłady i ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B09_W01
poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
TRL_1A_W12R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B09_U01
nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U11, TRL_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2M-2S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B09_K01
pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji, oraz uswiadomienie zalet przekazywania informacji w formie rysunku technicznego
TRL_1A_K03R1A_K05InzA_K01C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B09_W01
poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
2,0student nie uczestnczył w wykładach i nie orientuje się w zakresie normalizacji dotyczącej rysunku technicznego maszynowego
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego maszynowego
3,5student uczestniczył w wykładach oraz rozpoznaje i charakteryzuje zasadnicze elementy normalizacji dotyczącej rysunku technicznego maszynowego
4,0student uczestniczył w wykładach oraz rozpoznaje i charakteryzuje zasadnicze elementy normalizacji dotyczącej rysunku technicznego maszynowego wraz z zasadami wyboru w ramach elementów znormalizowanych
4,5student uczestniczył w wykładach oraz rozpoznaje i charakteryzuje zasadnicze elementy normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, zna zasady wyboru w ramach elementów znormalizowanych, a także dostrzega powiązania między poszczególnymi zakresami normalizacji
5,0student uczestniczył w wykładach i wykazuje szerokie zorientowanie w zakresie normalizacji dotyczącej rysunku technicznego maszynowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B09_U01
nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
2,0student nie uczestniczył w zajęciach i nie oddał wymaganych prac rysunkowych
3,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe cechuje niewielka liczba błędów merytorycznych i przeciętny poziom estetyk
4,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe zawierają nieliczne błędy merytoryczne oraz ich poziom estetyczny jest poprawny
4,5student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe nie zawierają błędów merytorycznych, lecz ich estetyka jest problematyczna lub zawierają sporadyczne błędy merytoryczne, a ich poziom estetyczny jest wysoki
5,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe nie zawierają błędów merytorycznych i ich poziom estetyczny jest wysoki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B09_K01
pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji, oraz uswiadomienie zalet przekazywania informacji w formie rysunku technicznego
2,0student nie ma żadnej świadomości ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym brak mu świadomości konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5student ma połowiczną świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym połowiczną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
4,0student ma świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
4,5student ma prawie pełną świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym wysoką świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
5,0student ma pełną świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym bardzo wysoką świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Dorzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2010, 24

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wykonywanie rysunków typowych elementów urządzeń i konstrukcji3
T-L-2wykonywaniw rysunku złożeniowego wybranego urządzenia oraz rysunków wykonawczych jego elementów6
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1zagadnienia dotyczące rysunku technicznego maszynowego - przedstawianie i wymiarowanie elementów typowych dla części maszyn i konstrukcji (np. połączenia gwintowe, spawane, wielowypustowe itd., łożyska i uszczelnienia, sprężyny, przekładnie zębate, łańcuchowe, pasowe), tolerowanie wymiarów, oznaczenia chropowatości i falistości powierzchni, tolerancja kształtu i położenia, schematy kinematyczne3
3

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje5
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń i samodzielne wykonywanie rysunków10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach3
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B09_W01poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W12ma wiedzę z zakresu grafiki inżynierskiej, obejmującą sposoby odwzorowania obiektów, wymiarowanie i tolerowanie, oznaczenia chropowatości powierzchni, zasady tworzenia schematów układów technicznych, system komputerowego wspomagania projektowania CAD, niezbędną np. do: 1) czytania rysunków technicznych, 2) samodzielnego odwzorowywania i wymiarowania elementów maszyn, 3)tworzenia schematów układów technicznych, 4) posługiwania się programami CAD do zapisu konstrukcji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
Treści programoweT-W-1zagadnienia dotyczące rysunku technicznego maszynowego - przedstawianie i wymiarowanie elementów typowych dla części maszyn i konstrukcji (np. połączenia gwintowe, spawane, wielowypustowe itd., łożyska i uszczelnienia, sprężyny, przekładnie zębate, łańcuchowe, pasowe), tolerowanie wymiarów, oznaczenia chropowatości i falistości powierzchni, tolerancja kształtu i położenia, schematy kinematyczne
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za wykłady i ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie uczestnczył w wykładach i nie orientuje się w zakresie normalizacji dotyczącej rysunku technicznego maszynowego
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego maszynowego
3,5student uczestniczył w wykładach oraz rozpoznaje i charakteryzuje zasadnicze elementy normalizacji dotyczącej rysunku technicznego maszynowego
4,0student uczestniczył w wykładach oraz rozpoznaje i charakteryzuje zasadnicze elementy normalizacji dotyczącej rysunku technicznego maszynowego wraz z zasadami wyboru w ramach elementów znormalizowanych
4,5student uczestniczył w wykładach oraz rozpoznaje i charakteryzuje zasadnicze elementy normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, zna zasady wyboru w ramach elementów znormalizowanych, a także dostrzega powiązania między poszczególnymi zakresami normalizacji
5,0student uczestniczył w wykładach i wykazuje szerokie zorientowanie w zakresie normalizacji dotyczącej rysunku technicznego maszynowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B09_U01nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U11umie czytać rysunki techniczne, odwzorowywać i wymiarować elementy ma-szyn, tworzyć schematy układów technicznych oraz posługuje się programem CAD do zapisu konstrukcji;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
Treści programoweT-L-1wykonywanie rysunków typowych elementów urządzeń i konstrukcji
T-L-2wykonywaniw rysunku złożeniowego wybranego urządzenia oraz rysunków wykonawczych jego elementów
Metody nauczaniaM-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
S-4Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za wykłady i ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie uczestniczył w zajęciach i nie oddał wymaganych prac rysunkowych
3,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe cechuje niewielka liczba błędów merytorycznych i przeciętny poziom estetyk
4,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe zawierają nieliczne błędy merytoryczne oraz ich poziom estetyczny jest poprawny
4,5student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe nie zawierają błędów merytorycznych, lecz ich estetyka jest problematyczna lub zawierają sporadyczne błędy merytoryczne, a ich poziom estetyczny jest wysoki
5,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe nie zawierają błędów merytorycznych i ich poziom estetyczny jest wysoki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B09_K01pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji, oraz uswiadomienie zalet przekazywania informacji w formie rysunku technicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K03rozumie potrzebę przedstawiania w sposób prosty zagadnień inżynierii rolniczej na szerokim forum społecznym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji
Treści programoweT-W-1zagadnienia dotyczące rysunku technicznego maszynowego - przedstawianie i wymiarowanie elementów typowych dla części maszyn i konstrukcji (np. połączenia gwintowe, spawane, wielowypustowe itd., łożyska i uszczelnienia, sprężyny, przekładnie zębate, łańcuchowe, pasowe), tolerowanie wymiarów, oznaczenia chropowatości i falistości powierzchni, tolerancja kształtu i położenia, schematy kinematyczne
T-L-1wykonywanie rysunków typowych elementów urządzeń i konstrukcji
T-L-2wykonywaniw rysunku złożeniowego wybranego urządzenia oraz rysunków wykonawczych jego elementów
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za wykłady i ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma żadnej świadomości ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym brak mu świadomości konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5student ma połowiczną świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym połowiczną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
4,0student ma świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
4,5student ma prawie pełną świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym wysoką świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
5,0student ma pełną świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym bardzo wysoką świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy