Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Organizacja i ekonomika gospodarki leśnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja i ekonomika gospodarki leśnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, gospodarki leśnej, techniki leśnej, podstaw prawa, podstaw zarządzania, ekonomiki przedsiębiorstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zależności w zarządzaniu przedsiębiorstem leśnym. |
C-2 | Poznanie podstawowych zależności w zrządzaniu finansami w przedsiębiorstwie leśnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne przepisy prawa - Przedsiębiorstwo Lasy Państwowe. Ustawa o lasach - zasady udostępniania, lasów, służba leśna, gospodarka finansowa. | 2 |
T-W-2 | Majątek i jego struktura - klasyfikacja środków gospodarczych, majątek trwały, majątek obrotowy, źródła finasowania. Charakterystyka nadleśnictw w ujęciu regionalnym. Organizacja zakładu usług leśnych - struktura ilościowa, wyposazenie techniczne, formy licencjonowania. Zasady budowy planu urządzania lasu. | 2 |
T-W-3 | Techniki oceny zasobności i organizacja pozyskiwania surowca drzewnego. Przychody i koszty podmiotów gospodarczych funkcjonujących w leśnictwie. Ekonomiczne aspekty zrównoważonej, wielofunkcyjnej gospodarki lesnej. Regulacje zewnetrzne w zarządzaniu podmiotami w leśnictwie. | 3 |
T-W-4 | Procedury zamówień publicznych - przedmiot regulacji, zasady udzielania zamówień, postępowanie rozstrzygające, tryb udzielania zamówień, kontrola realizacji zamówień. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda eksponująca - prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: P - ocena z kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C27_W25 Ma wiedzę teoretyczną w zakresie zarządzania i ekonomiki związanych z funkcjonowaniem podmiotów gospodarczych w leśnictwie. Definiuje poprawnie czynniki regulujące działanie przedsiebiorstwa leśnego. Jest w stanie zdefiniować oraz wyliczyć efekty finansowe działalności przedsiębiorstwa leśnego. | TRL_1A_W25 | R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C27_U01 Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnienia i poprawnie zebranie informacje uporządkować według przyjętego układu myślowego. | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
TRL_1A_C27_U03 Posiada umiejętność samodoskonalenia poprzez systematyczne studiowanie literatury przedmiotu oraz obserwacji zmieniajacego sie otoczenia. | TRL_1A_U03 | R1A_U01 | — | C-2 | T-W-3 | M-2 | S-1 |
TRL_1A_C27_U21 Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem leśnym. Posiada zdolność do uruchomienia działalności gospodarczej w obszarze gospodarki leśnej. | TRL_1A_U21 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C27_K01 Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębianaia posiadanej wiedzy z obszaru funkcjonowania przedsiebiorstwa gospodarki leśnej | TRL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
TRL_1A_C27_K07 Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | TRL_1A_K07 | R1A_K08 | InzA_K02 | C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-1 |
TRL_1A_C27_K08 Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę | TRL_1A_K08 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04 | InzA_K01 | C-2 | T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C27_W25 Ma wiedzę teoretyczną w zakresie zarządzania i ekonomiki związanych z funkcjonowaniem podmiotów gospodarczych w leśnictwie. Definiuje poprawnie czynniki regulujące działanie przedsiebiorstwa leśnego. Jest w stanie zdefiniować oraz wyliczyć efekty finansowe działalności przedsiębiorstwa leśnego. | 2,0 | Student nie rozróżnia podstawowych zagadnień. |
3,0 | Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łączy ich w układ zadaniowy. | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski | |
4,5 | Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i oceniać efektywność wiedzy. | |
5,0 | Student swobodnie porusza się w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C27_U01 Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnienia i poprawnie zebranie informacje uporządkować według przyjętego układu myślowego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy |
3,0 | Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów | |
3,5 | Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści. | |
4,0 | Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntezujące wiedzę. | |
TRL_1A_C27_U03 Posiada umiejętność samodoskonalenia poprzez systematyczne studiowanie literatury przedmiotu oraz obserwacji zmieniajacego sie otoczenia. | 2,0 | nie potrafi ustalić planu działania |
3,0 | potrafi ustalić plan działania, ale nie umie jego realizować | |
3,5 | potrafi ustalić plan działania, umie określić harmongram | |
4,0 | potarfi ustalić plan działania, umie określić harmonogram, definiuje oceny konieczne do określenia postępu | |
4,5 | potrafi ustalić plan działania, umie określić harmonogram, zna oceny określajace postęp, ustala nowe cele | |
5,0 | potrafi realizować systematycznie zadania z pozyskiwaniem nowej wiedzy | |
TRL_1A_C27_U21 Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem leśnym. Posiada zdolność do uruchomienia działalności gospodarczej w obszarze gospodarki leśnej. | 2,0 | nie potrafi projektować |
3,0 | potrafi zdefiniować założenia do przygotowywanego projektu | |
3,5 | potrafi zdefiniopwać założenia, wykonać schemat kolejności realizacji projektu | |
4,0 | potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt | |
4,5 | potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt, poprawadzić dyskusję o projekcie | |
5,0 | potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C27_K01 Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębianaia posiadanej wiedzy z obszaru funkcjonowania przedsiebiorstwa gospodarki leśnej | 2,0 | nie potrafi ustalić poziomu ograniczeń w wiedzy przedmiotu |
3,0 | potrafi określić braki występujące w swojej wiedzy przedmiotu | |
3,5 | potrafi połączyć posiadaną wiedzę przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi regulujacymi działanie podmiotów gospodarczych | |
4,0 | potrafi ustalić zakres brakujacej wiedzy oraz technikę jej uzupełnienia | |
4,5 | potrafi w sposób swobodny praowadzić dyskusję na temat zamierzeń zmierzajacych do rozszerzenia swojej wiedzy w przedmiocie | |
5,0 | potrafi swobodnie prowadzić polemikę na temat terndów w obszarze wiedzy w przedmiocie | |
TRL_1A_C27_K07 Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie potrafi łączyć omawianych zagadnień. |
3,0 | Student potraffi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar zarządzania przedsiębiorstwem leśnym. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznawać i systematyzować działania w obszarze zrzadzania przedsiębiorstwem leśnym. | |
4,0 | Student potrafi rozpoznawać, systematyzowaći wskazywać przyszłościowe kierunki działania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem leśnym. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznawać, systematyzować i projektować działania w obszarze zarzadzania przedsiębiorstwem leśnym. | |
5,0 | Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i oceniać podejmowane decyzje w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem leśnym. | |
TRL_1A_C27_K08 Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za wyniki własnej pracy. |
3,0 | Student ma częściowo świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy. | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności, jest przygotowany do organizowania własnej pracy. | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności, umiejętność organizacji pracy własnej i zespołu. | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności, umiejętność organizacji, konieczność systematyczności w pracy własnej. | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności, umiejętności organizacji, rozumie i docenia rozwój intelektualny u siebie i innych osób. |
Literatura podstawowa
- Bernardzki E. (red.), Lasy i lesnictwo krajów Unii Europejskiej, Instytut Badań Leśnych, 2006
- Klocek A., Państwowa administracja oraz gospodarka leśna w wybranych krajach, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa, 2006
- Praca zbiorowa, Zarządzenie nr 55/2008 - w sprawie wprowadzania sporzadzania sprawozdań finansowych bilansu oraz rachunku i strat w okresach miesięcznych Lasów Państwowych, Generalna Dyrekcja Lasy Państwowe, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa, Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 - prawo zamówień publicznych, Warszawa, 2011
- Murat E., Poradnik hodowcy lasu, Wyd. Świat, Warszawa, 2005, ISBN 83-85597-98-0
- Glazar K., Wojtkowiak R., Koszty pracy maszyn leśnych, Wyd. PIMR, Poznań, 2009, ISBN 978-83-927505-2-9
Literatura dodatkowa
- Marszałek T., Podgórski M., Zarys ekonomiki lesnictwa, AR, Poznań, 2000
- Gołos P., Analiza prywatnych gospodarstw rolno-leśnych w Polsce, projekt sieci gospodarstw testowych., CILP, Warszawa, 2006
- Kocjan H., Prace przygotowawcze do odnowień i zalesień, sposoby i technika sadzenia oraz pielęgnacja upraw, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2008, ISBN 978-83-7160-522-2