Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Agroekologia i forestekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agroekologia i forestekologia
Specjalność technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych pojeć z zakresu: ekologi i biologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Wpojenie postaw wskazujących, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagi w środowisku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.3
T-A-2Leśnictwo proekologiczne.2
T-A-3Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.2
T-A-4Zaliczenie pisemne1
8
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu. Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan.3
T-W-2Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną. Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.2
T-W-3Stan i znaczenie lasów w Polsce. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.2
T-W-4Zaliczenie wykładów1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Konsultacje.3
A-A-3Przygotowanie prezentacji7
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących temeatyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wykład z prezentacja multimedialną, dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Na sumaryczną ocenę zaliczenia ćwiczeń składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z materiału objetego programem ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielne przygotowanie i przedstawienie prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05tś_W01
Student ma podstawową wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Rozumie związek między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Docenia znaczenie rolnictwa ekologicznego i leśnictwa proekologicznego. Wie, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagii w środowisku.
TRL_2A_W14R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07InzA2_W03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05tś_U01
Student zdobywa umiejętność rozumienia zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potafi ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
TRL_2A_U15R2A_U01, R2A_U07InzA2_U03, InzA2_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05tś_K01
Student ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Rozumie ważność i potrzebę ocgrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
TRL_2A_K02, TRL_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07InzA2_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05tś_W01
Student ma podstawową wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Rozumie związek między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Docenia znaczenie rolnictwa ekologicznego i leśnictwa proekologicznego. Wie, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagii w środowisku.
2,0Student posiada niezadawalającą wiedze z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy z zakresu reazlizowanego materiału.
3,5Student ma zadawalającą wiedzę z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę z zaresu realizowanego materiału.
5,0Student ma znakomita wiedzę z zakresu realizowanego materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05tś_U01
Student zdobywa umiejętność rozumienia zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potafi ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
2,0Student nie potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Nie umie ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
3,0Student w stopniu minimalnym potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi w stopni dostatecznym ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
3,5Student w stopniu zadawalającym potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi również w stopniu zadawalającym ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
4,0Student szeroko opisuje zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi dobrze ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
4,5Student wyczerpująco potrafi znaleźć i opisać zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi bardzo dobrze ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
5,0Student znakomicie potrafi znaleźć i opisać zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Znakomicie orientuje się w ocenie zagrożeń dla tych ekosystemów ze strony chłowieka oraz w możliwościach przeciwdziałania ich degradacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05tś_K01
Student ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Rozumie ważność i potrzebę ocgrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
2,0Student nie ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, nie rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Nie jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student nie jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
3,0Student w nieweilkim stopniu jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. W niewielkim stopniu wykazuje świadomość ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student w stopniu minimalnym zadaje sopbie sprawę, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
3,5Student w stopniu dostatecznym jest swiadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. W stopniu zadawalającym jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, jest chętny do samodoskonalenia. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
5,0Student ma znakomite kompetencje społeczne, jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.

Literatura podstawowa

  1. Bożena Dobrzańska, Grzegorz Dobrzański, Dariusz Kiełczewski ; red. nauk. Grzegorz Dobrzański., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, Wyd. 1, 1 dodr
  2. pod red. Stanisława Bieszczada i Jerzego Soboty., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wydaw. Akademii Rolniczej, 1999., Wrocław, 1999, 3 zm. i rozsz.
  3. pod red. Dariusza J. Gwiazdowicza, Gospodarka leśna a ochrona przyrody, "Ornatus", Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Władysław Barzdajn [i in.]., Leśnictwo proekologiczne, Wydaw. Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań, 1999
  2. zespół red.: Irena Duer, Mariusz Fotyma, Andrzej Madej ; Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ; Ministerstwo Środowiska., Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2002, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.3
T-A-2Leśnictwo proekologiczne.2
T-A-3Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.2
T-A-4Zaliczenie pisemne1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu. Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan.3
T-W-2Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną. Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.2
T-W-3Stan i znaczenie lasów w Polsce. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.2
T-W-4Zaliczenie wykładów1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Konsultacje.3
A-A-3Przygotowanie prezentacji7
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących temeatyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05tś_W01Student ma podstawową wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Rozumie związek między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Docenia znaczenie rolnictwa ekologicznego i leśnictwa proekologicznego. Wie, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagii w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W14ma określony zasób wiedzy w zakresie agroekologii i forestekologii, obejmujący m.in. wymianę materii i energii w ekosystemach, abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska, sposoby zwiększenia tolerancji roślin na niesprzyjające czynniki środowiska, zrównoważony rozwoju gospodarki rolnej i leśnej, gospodarcze i klimatyczne znaczenie ekosystemów leśnych, globalne zagrożenia środowiska i ich wpływ na funkcjonowanie ekosystemów rolnych i leśnych, metody badawcze stanu środowiska rolniczego i leśnego, możliwości oddziaływania na rzecz ochrony środowiska, przydatną do: 1) zrozumienia związków między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosystemów rolniczych i leśnych, 2) docenienia znaczenia zrównoważonego i ekologicznego rozwoju rolnictwa oraz planowej gospodarki leśnej, 3) uświadomienia możliwości oceny zagrożeń ekosystemów rolniczych i leśnych oraz możliwości skutecznego przeciwdziałania ich degradacji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Wpojenie postaw wskazujących, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagi w środowisku.
Treści programoweT-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.
T-A-2Leśnictwo proekologiczne.
T-A-3Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu. Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan.
T-W-2Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną. Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.
T-W-3Stan i znaczenie lasów w Polsce. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wykład z prezentacja multimedialną, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Na sumaryczną ocenę zaliczenia ćwiczeń składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z materiału objetego programem ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielne przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadawalającą wiedze z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy z zakresu reazlizowanego materiału.
3,5Student ma zadawalającą wiedzę z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę z zaresu realizowanego materiału.
5,0Student ma znakomita wiedzę z zakresu realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05tś_U01Student zdobywa umiejętność rozumienia zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potafi ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U15wykazuje orientację w zakresie związków zachodzących między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosystemów rolniczych i leśnych, a tym samym właściwie ocenia zagrożenia dla tych ekosystemów oraz możliwości skutecznego przeciwdziałania ich degradacji, a także docenia znaczenie zrównoważonego rozwoju rolnictwa i leśnictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Wpojenie postaw wskazujących, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagi w środowisku.
Treści programoweT-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.
T-A-2Leśnictwo proekologiczne.
T-A-3Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu. Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan.
T-W-2Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną. Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.
T-W-3Stan i znaczenie lasów w Polsce. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wykład z prezentacja multimedialną, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Na sumaryczną ocenę zaliczenia ćwiczeń składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z materiału objetego programem ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielne przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Nie umie ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
3,0Student w stopniu minimalnym potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi w stopni dostatecznym ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
3,5Student w stopniu zadawalającym potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi również w stopniu zadawalającym ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
4,0Student szeroko opisuje zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi dobrze ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
4,5Student wyczerpująco potrafi znaleźć i opisać zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi bardzo dobrze ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
5,0Student znakomicie potrafi znaleźć i opisać zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Znakomicie orientuje się w ocenie zagrożeń dla tych ekosystemów ze strony chłowieka oraz w możliwościach przeciwdziałania ich degradacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05tś_K01Student ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Rozumie ważność i potrzebę ocgrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K02ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego samodoskonalenia się zawodowego, potrafi samodzielnie wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia, a także drugich osób, potrafi trafnie i precyzyjnie formułować pytania, w celu pogłębienia własnego zrozumienia danego zagadnienia lub odnalezienia brakujących elementów rozumowania, jest świadomy i przygotowany do pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz ich łącznia, interpretowania i analizy;
TRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Wpojenie postaw wskazujących, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagi w środowisku.
Treści programoweT-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.
T-A-2Leśnictwo proekologiczne.
T-A-3Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu. Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan.
T-W-2Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną. Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.
T-W-3Stan i znaczenie lasów w Polsce. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wykład z prezentacja multimedialną, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Na sumaryczną ocenę zaliczenia ćwiczeń składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z materiału objetego programem ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielne przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, nie rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Nie jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student nie jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
3,0Student w nieweilkim stopniu jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. W niewielkim stopniu wykazuje świadomość ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student w stopniu minimalnym zadaje sopbie sprawę, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
3,5Student w stopniu dostatecznym jest swiadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. W stopniu zadawalającym jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, jest chętny do samodoskonalenia. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
5,0Student ma znakomite kompetencje społeczne, jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.