Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Budownictwo rolnicze i leśne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo rolnicze i leśne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Józef Wasilewski <Jozef.Wasilewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc zagadnień związanych z pracami warsztatowymi |
W-2 | Znajomośc zagadnień produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej |
W-3 | Znajomośc zagadnień rysunku technicznego budowlanego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z budownictwem rolniczym i leśnym |
C-2 | Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących między procesami inwestowania, projektowania i wznoszenia obiektów budowlanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Założenia wejściowe do opracowania koncepcji projektowej rozwiązania budowlanego wybranego obiektu rolniczego | 1 |
T-A-2 | Charakterrystyka użytkowa obiektu | 1 |
T-A-3 | Lokalizacja i rozplanowanie obiektu | 2 |
T-A-4 | Rodzaje konstrukcji obiektu | 2 |
T-A-5 | Materiały i wyposażenie obiektu | 2 |
T-A-6 | Organizacja i zagospodarowanie placu budowy | 2 |
T-A-7 | Zakres i organizacja robót budowlanych | 2 |
T-A-8 | Zasady właściwej eksploatacji obiektu | 1 |
T-A-9 | Prezentacja i omówienie na forum grupy studenckiej opracowanych koncepcji | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przygotowanie i realizacja inwestycji budowlanych | 1 |
T-W-2 | Proces projektowania obiektów budowlanych | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka materiałów budowlanych | 2 |
T-W-4 | Izolacyjnośc przegród budowlanych | 1 |
T-W-5 | Analiza funkcjonalno-konstrukcyjna elementów konstrukcyjnych budynków | 2 |
T-W-6 | Elementy wyposażenia budynków i budowli | 2 |
T-W-7 | Czytanie i analiza dokumentacji i rysunków budowlanych wybranych obiektów rolniczych | 2 |
T-W-8 | Wykonawstwo i organizacja podstawowych robót budowlanych | 2 |
T-W-9 | Remont i modernizacja budynków i obiektów budowlanych | 1 |
T-W-10 | Środowiskowe zagrożenia w rolniczych obiektach budowlanych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęc aydytoryjnych | 15 |
A-A-3 | Wykonanie pracy zaliczeniowej | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów (do kolokwium) | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny, |
M-2 | Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja |
M-3 | Metody praktyczne - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej - projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O02-2_W16 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę o materiałach budowlanych, | TRL_1A_W16 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
TRL_1A_O02-2_W25 Ma wiedzę w zakresie organizacji procesów technologicznych w budownictwie obejmującą, dokumentację zdarzeń, organizację prac, bezpieczeństwo i higienę prac | TRL_1A_W25 | R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
TRL_1A_O02-2_W26 Ma podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, obejmującą kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich, gospodarkę mediami komunalnymi z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego; | TRL_1A_W26 | R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O02-2_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-3 | S-2 |
TRL_1A_O02-2_U03 Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się; | TRL_1A_U03 | R1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
TRL_1A_O02-2_U25 Potrafi dostrzegać aktualne problemy i powiązania występujące w procesie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego; | TRL_1A_U25 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-9 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O02-2_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania; | TRL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
TRL_1A_O02-2_K02 Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym; | TRL_1A_K02 | R1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
TRL_1A_O02-2_K06 Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu; | TRL_1A_K06 | R1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-10, T-A-1, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TRL_1A_O02-2_K07 Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; | TRL_1A_K07 | R1A_K08 | InzA_K02 | C-2 | T-A-9 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O02-2_W16 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę o materiałach budowlanych, | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu |
3,0 | Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie materiałów budowlanych | |
4,0 | Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów budowlanych | |
4,5 | Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie materiałów budowlanych | |
5,0 | Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie materiałów budowlanych, dokonuje oceny obecnego stanu i perspektyw rozwoju rynku tych materiałów | |
TRL_1A_O02-2_W25 Ma wiedzę w zakresie organizacji procesów technologicznych w budownictwie obejmującą, dokumentację zdarzeń, organizację prac, bezpieczeństwo i higienę prac | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu |
3,0 | Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie organizacji procesów technologicznych w budownictwie | |
4,0 | Posiada wiedzę w zakresie organizacji procesów technologicznych w budownictwie, zna i tworzy dokumentację zdarzeń | |
4,5 | Posiada wiedzę w zakresie organizacji procesów technologicznych w budownictwie, zna i tworzy dokumentację zdarzeń, organizacje prac oraz bezpieczeństwo i higienę prac | |
5,0 | Posiada wiedzę w zakresie organizacji procesów technologicznych w budownictwie, zna i tworzy dokumentację zdarzeń, organizacje prac oraz bezpieczeństwo i higienę prac, dokonuje oceny obecnego stanu i perspektyw rozwoju | |
TRL_1A_O02-2_W26 Ma podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, obejmującą kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich, gospodarkę mediami komunalnymi z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego; | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu |
3,0 | Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury | |
4,0 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury oraz ich parametry techniczno-technologiczne | |
4,5 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury oraz ich parametry techniczno-technologiczne, dokonuje oceny jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju | |
5,0 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury oraz ich parametry techniczno-technologiczne, dokonuje oceny jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju w świetle zagadnień ochrony środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O02-2_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, | 2,0 | Nie potrafi przedstawic wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów | |
3,5 | Prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizowac prezentowane treści | |
4,0 | Efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję | |
4,5 | Potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiac wybrane zagadnienia | |
5,0 | Potrafi efektywnie prezentowac wiedzę, analizowac, dyskutowac o wybranym zagadnieniu oraz proponowac rozwiązania syntezujące wiedzę | |
TRL_1A_O02-2_U03 Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się; | 2,0 | Nie potrafi ustalic planu samokształcenia się |
3,0 | Potrafi ustalic plan samokształcenia się | |
3,5 | Potrafi ustalic plan samokształcenia się i potrafi go realizowac | |
4,0 | Potrafi ustalic plan samokształcenia się, realizuje go, ocenia poszczególne etapy | |
4,5 | Potrafi ustalic plan samokształcenia się, realizuje go, ocenia poszczególne etapy, stawia cele | |
5,0 | Potrafi ustalic plan samokształcenia się, realizuje go, ocenia poszczególne etapy, stawia bliższe i dalsze cele w zakresie rozwiązań budownictwa rolniczego i leśnego | |
TRL_1A_O02-2_U25 Potrafi dostrzegać aktualne problemy i powiązania występujące w procesie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego; | 2,0 | Nie potrafi definiowac podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu |
3,0 | Potrafi definiowac podstawowe zagadnienia z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Potrafi definiowac oraz analizowac podstawowe zagadnienia z zakresu przedmiotu | |
4,0 | Potrafi definiowac, analizowac oraz dyskutowac w obszarze podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu | |
4,5 | Potrafi definiowac, analizowac, dyskutowac oraz wnioskowac w obszarze podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu | |
5,0 | Potrafi efektywnie przedstawiac wiedzę, analizowac, dyskutowac oraz wnioskowac w obszarze podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O02-2_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania; | 2,0 | Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu |
3,0 | Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi | |
4,0 | Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia | |
4,5 | Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu | |
5,0 | Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu | |
TRL_1A_O02-2_K02 Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym; | 2,0 | Nie rozumie potrzeby ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu |
3,0 | Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu | |
3,5 | Rozumie i ma świadomośc potrzeby ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Dobrze określa potrzeby, rozumie i ma świadomośc ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Dobrze określa potrzeby, rozumie i ma świadomośc ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu, korzysta z wielu różnych źródeł, również w języku obcym | |
5,0 | Dobrze określa potrzeby, rozumie i ma świadomośc ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu, korzysta z wielu różnych źródeł, również w conajmniej dwóch językach obcych | |
TRL_1A_O02-2_K06 Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu; | 2,0 | Nie ma świadomości, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta) |
3,0 | Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta) | |
3,5 | Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta) i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem | |
4,0 | Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta), jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem, rozumie potrzebę takiego postepowania | |
4,5 | Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta), jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem, rozumie potrzebę takiego postepowania, odpowiedzialnie podchodzi do projektowania infrastruktury produkcji zwierzecej | |
5,0 | Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta), jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem, rozumie potrzebę takiego postepowania, odpowiedzialnie podchodzi do projektowania infrastruktury produkcji zwierzecej, widzi koniecznośc pogłębiania tego zagadnienia | |
TRL_1A_O02-2_K07 Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie omawiac i łączyc wskazanych zagadnień |
3,0 | Potrafi samodzielnie omawiac i łączyc wskazane zagadnienia | |
3,5 | Potrafi definiowac i systematyzowac działania w zakresie stosowanych technologii w budownictwie rolniczym i leśnym | |
4,0 | Potrafi definiowac, systematyzowac i wskazywac nowe kierunki działań w zakresie stosowanych technologii w budownictwie rolniczym i leśnym | |
4,5 | Potrafi definiowac, systematyzowac i projektowac w zakresie stosowanych technologii w budownictwie rolniczym i leśnym | |
5,0 | Potrafi definiowac, systematyzowac, projektowac i oceniac podejmowane decyzje w zakresie stosowanych technologii w budownictwie rolniczym i leśnym |
Literatura podstawowa
- Kaczkowska A., Dom pasywny, KaBe, Krosno, 2009
- Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
- Panus J. (red.), Poradnik majstra budowlanego, Arkady, Warszawa, 2004
- Romaniuk W., Overby T. (red.), Standardy dla gospodarstw rolnych, IBMER, DAAC, Warszawa, 2003
- Romaniuk W. i inni, Magazynowanie nawozów naturalnych. Poradnik, IBMER, Warszawa, 2004
- Trzciński G., Budownictwo leśne, SGGW, Warszawa, 2004
- Zakrzewska M., Ochrona środowiska w procesie inwestycyjno-budowlanym, LexisNexis, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Czasopisma tematyczne