Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w rolnictwie i leśnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały eksploatacyjne w rolnictwie i leśnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa oraz technik kształtowania warstwy wierzchniej elementów maszyn.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-3Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych w zależności od stawianych wymagań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych2
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia2
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw4
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju4
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział3
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział4
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie4
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości4
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości2
T-W-10Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu16
A-W-4Konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O03-2_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
TRL_1A_W16, TRL_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O03-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U13R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O03-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_1A_K01, TRL_1A_K05R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O03-2_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych ich eksploatacji (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania i opisać warunki eksploatacji)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały, zaproponować i uzasadnić zastosowanie zamienników)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O03-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów eksploatacyjnych
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O03-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Zwierzycki W, Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, ITE, Radom, 2001
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Baczewski K., Kołdoński T., Paliwa do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych2
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia2
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw4
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju4
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział3
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział4
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie4
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości4
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości2
T-W-10Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu16
A-W-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O03-2_W01Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W16ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z obszaru nauki o materiałach, obejmującą strukturę i właściwości materiałów technicznych, stale, staliwa i żeliwa, stopy metali nieżelaznych, metalurgię proszków, tworzywa sztuczne, materiały ceramiczne i węglowe, kompozyty, drewno i inne materiały naturalne, niezbędną dla właściwego stosowania materiałów w technice rolniczej i leśnej;
TRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych ich eksploatacji (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania i opisać warunki eksploatacji)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały, zaproponować i uzasadnić zastosowanie zamienników)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O03-2_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U13potrafi zastosować nabytą wiedzę z obszaru nauki o materiałach, między innymi do właściwego ich stosowania w technice rolniczej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów eksploatacyjnych
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O03-2_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie
T-W-8Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-9Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów i konieczności dokształcania