Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze podstawy leśnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze podstawy leśnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstaw leśnictwa |
C-2 | Zapoznanie studentów z czynnikami zagrażającymi poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Las jako system ekologiczny, jego funkcja w krajobrazie. Ogólna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w Polsce - struktura zasobów leśnych. | 2 |
T-W-2 | Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Regionalizacja przyrodniczo-leśna. | 2 |
T-W-4 | Typologia siedlisk leśnych. Zagrożenia i ochrona lasu. | 2 |
T-W-5 | Definicja i klasyfikacja zadrzewień. Funkcje podstawowe i szczegółowe (ochronne, produkcyjne, społeczno-kulturowe). | 2 |
T-W-6 | Wpływ zadrzewień na poprawę warunków środowiska wiejskiego oraz miejskiego. | 2 |
T-W-7 | Zadrzewienia w krajowym programie zwiększania lesistości. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej | 15 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-5 | Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu | 7 |
A-W-6 | Przygotowanie przez Studenta projektu | 10 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Film |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej przez Studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń | TRL_1A_W10 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O01-2_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski. | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
TRL_1A_O01-2_U10 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie wykazywał znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz jego struktury. | TRL_1A_U10 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O01-2_K04 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka | TRL_1A_K04 | R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń | 2,0 | Student nie zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń |
3,0 | Student zna w niewielkim stopniu zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania | |
4,5 | Student w stopniu dobrym zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O01-2_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz nie potrafi ich zinterpretować i wyciągać z nich wniosków. |
3,0 | Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej | |
3,5 | Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz w niewielkim stopniu potrafi je zinterpretować i wyciągać z nich wniosków. | |
4,5 | Student posiada w stopniu dobrym umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz w stopniu dobrym potrafi je zinterpretować i wyciągać z nich wniosków. | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je zinterpretować i wyciągać z nich wniosków. | |
TRL_1A_O01-2_U10 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie wykazywał znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz jego struktury. | 2,0 | Student nie wykazuje znajomości sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury. |
3,0 | Student wykazuje w niewielkim stopmiu znajomość systemów stosowanych w hodowli lasu | |
3,5 | Student wykazuje w niewielkim stopmiu znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu . | |
4,0 | Student wykazuje znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury. | |
4,5 | Student wykazuje w stopniu dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury. | |
5,0 | Student wykazuje w stopniu bardzo dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O01-2_K04 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka | 2,0 | Student nie ma świadomości roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka |
3,0 | Student ma w niewielkim stopniu świadomość roli produkcyjnej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka | |
3,5 | Student ma w niewielkim stopniu świadomość roli ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka | |
4,0 | Student ma świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka | |
4,5 | Student ma świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka w stopniu dobrym | |
5,0 | Student ma świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa., 2001
- Zając S., Gil W., Zalesienia w Europie, IBL, Warszawa., 2003
Literatura dodatkowa
- Puchniarski T. H., Zalesienia porolne, PWRiL, Warszawa., 2000
- Tomanek J., Botanika leśna, PWRiL, Warszawa., 1997
- Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski., PWN., Warszawa, 2001
- Puchniarski T. W., Rośliny siedlisk leśnych w Polsce, PWRiL, Warszawa., 2004