Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Infrastruktura obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Infrastruktura obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Wasilewski <Jozef.Wasilewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc zagadnień z rysunku technicznego
W-2Znajomośc zagadnień z budowy i zasady działania maszyn i urzadzeń

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia budowy i funkcjonowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków (technicznych, organizacyjnych, społecznych, itp.) zachodzących w procesie utrzymania i użytkowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
C-3Ukształtowac umiejętności zastosowania podawanej wiedzy w projektowaniu infrastruktury obszarów wiejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia definiujące elementy składowe infrastruktury obszarów wiejskich1
T-W-2Charakterystyka funkcjonalno-technologiczna podstawowych elementów infrastruktury1
T-W-3Kierunki i poziom rozwoju technicznej infrastruktury na obszarach wiejskich - stan obecny, prognozy i wskaźniki rozwoju2
T-W-4Gospodarka mediami komunalnymi2
T-W-5Systemy i rozwiązania techniczne zaopatrzenia obszarów wiejskich w wodę4
T-W-6Systemy i rozwiązania techniczne gospodarki ściekowej4
T-W-7Systemy i rozwiązania techniczne gospodarki odpadami4
T-W-8Kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich4
T-W-9Siec drogowa obszarów wiejskich1
T-W-10Siec energetyczna obszarów wiejskich1
T-W-11Zasady projektowania poszczególnych elementów infrastruktury2
T-W-12Określenie zmiennych wyjściowych do projektowania wybranych elementów infrastruktury2
T-W-13Środowiskowe skutki budowy elementów infrastruktury obszarów wiejskich z uwzględnieniem obowiązujących standardów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (do kolokwium)20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C32_W26
Ma podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, obejmującą stosowane systemy i elementy infrastruktury, ocenę jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju oraz zagadnienia jej projektowania.
TRL_1A_W26R1A_W06, R1A_W07InzA_W01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C32_U01
Potrafi pozyskiwac informacje z literatury, baz danych i innych źródeł oraz informacje te integrowac, interpretowac i krytycznie oceniac.
TRL_1A_U01R1A_U01C-3, C-1, C-2T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1
TRL_1A_C32_U25
Potrafi dostrzegac aktualne problemy i powiązania występujące w procesie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień ochrony środowiska.
TRL_1A_U25R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C32_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebe dalszego ich pogłębiania.
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1
TRL_1A_C32_K05
Rozumie ważnośc i potrzebę ochrony naturalnego środowiska.
TRL_1A_K05R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-13M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C32_W26
Ma podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, obejmującą stosowane systemy i elementy infrastruktury, ocenę jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju oraz zagadnienia jej projektowania.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury
4,0Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury oraz ich parametry techniczno-technologiczne
4,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury oraz ich parametry techniczno-technologiczne, dokonuje oceny jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju
5,0Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury oraz ich parametry techniczno-technologiczne, dokonuje oceny jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju oraz zna zagadnienia jej projektowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C32_U01
Potrafi pozyskiwac informacje z literatury, baz danych i innych źródeł oraz informacje te integrowac, interpretowac i krytycznie oceniac.
2,0Nie potrafi przedstawic wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Prezentuje podstawowe definicje be z umiejętności analizy faktów
3,5Prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizowac prezentowane treści
4,0Efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję
4,5Potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiac wybrane zagadnienia
5,0Potrafi efektywnie prezentowac wiedzę, analizowac, dyskutowac o wybranym zagadnieniu oraz proponowac rozwiązania syntezujące wiedzę
TRL_1A_C32_U25
Potrafi dostrzegac aktualne problemy i powiązania występujące w procesie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień ochrony środowiska.
2,0Nie potrafi definiowac podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi definiowac podstawowe zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi definiowac oraz analizowac podstawowe zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,0Potrafi definiowac, analizowac oraz dyskutowac w obszarze podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
4,5Potrafi definiowac, analizowac, dyskutowac oraz wnioskowac w obszarze podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi efektywnie przedstawiac wiedzę, analizowac, dyskutowac oraz wnioskowac w obszarze podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C32_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebe dalszego ich pogłębiania.
2,0Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi
4,0Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia
4,5Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu
TRL_1A_C32_K05
Rozumie ważnośc i potrzebę ochrony naturalnego środowiska.
2,0Nie rozumie ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu,
3,0Częściowo rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu,
3,5W pełni rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu,
4,0Rozumie i wyprowadza wnioski dotyczące wpływu elementów infrastruktury na ochronę środowiska naturalnego
4,5Rozumie i wyprowadza wnioski oraz potrafi wskazac luki dotyczące wpływu elementów infrastruktury na ochronę środowiska naturalnego
5,0Swobodnie prowadzi dyskusję o wzajemnych zależnościach między elementami infrastruktury a ochroną środowiska naturalnego

Literatura podstawowa

  1. Golka W., Infrastruktura i technika w zrównoważonym rozwoju rolnictwa, IBMER, Warszawa, 2005
  2. Szeptycki A. i zespół, Stan i kierunki rozwoju techniki oraz infrastruktury rolniczej w Polsce, IBMER, Warszawa, 2005
  3. Wierzbicki K., Wybrane obiekty infrastruktury technicznej obszarów wiejskich, IBMER, Warszawa, 2002
  4. Wójcicki Z., Metodyka badań postępu technologicznego w gospodarstwach rodzinnych, IBMER, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma tematyczne

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia definiujące elementy składowe infrastruktury obszarów wiejskich1
T-W-2Charakterystyka funkcjonalno-technologiczna podstawowych elementów infrastruktury1
T-W-3Kierunki i poziom rozwoju technicznej infrastruktury na obszarach wiejskich - stan obecny, prognozy i wskaźniki rozwoju2
T-W-4Gospodarka mediami komunalnymi2
T-W-5Systemy i rozwiązania techniczne zaopatrzenia obszarów wiejskich w wodę4
T-W-6Systemy i rozwiązania techniczne gospodarki ściekowej4
T-W-7Systemy i rozwiązania techniczne gospodarki odpadami4
T-W-8Kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich4
T-W-9Siec drogowa obszarów wiejskich1
T-W-10Siec energetyczna obszarów wiejskich1
T-W-11Zasady projektowania poszczególnych elementów infrastruktury2
T-W-12Określenie zmiennych wyjściowych do projektowania wybranych elementów infrastruktury2
T-W-13Środowiskowe skutki budowy elementów infrastruktury obszarów wiejskich z uwzględnieniem obowiązujących standardów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (do kolokwium)20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C32_W26Ma podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, obejmującą stosowane systemy i elementy infrastruktury, ocenę jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju oraz zagadnienia jej projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W26ma podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, obejmującą ocenę jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju w Polsce i krajach europejskich, kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich, gospodarkę mediami komunalnymi, ściekami i odpadami, obiektami wodno-melioracyjnymi oraz turystycznymi i rekreacyjnymi, w tym przydatną i niezbędna dla dostrzegania i rozumienia aktualnych problemów i związków występujących w procesie rozwoju obszarów wiejskich, również z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowac umiejętności zastosowania podawanej wiedzy w projektowaniu infrastruktury obszarów wiejskich
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia budowy i funkcjonowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków (technicznych, organizacyjnych, społecznych, itp.) zachodzących w procesie utrzymania i użytkowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia definiujące elementy składowe infrastruktury obszarów wiejskich
T-W-2Charakterystyka funkcjonalno-technologiczna podstawowych elementów infrastruktury
T-W-3Kierunki i poziom rozwoju technicznej infrastruktury na obszarach wiejskich - stan obecny, prognozy i wskaźniki rozwoju
T-W-4Gospodarka mediami komunalnymi
T-W-5Systemy i rozwiązania techniczne zaopatrzenia obszarów wiejskich w wodę
T-W-6Systemy i rozwiązania techniczne gospodarki ściekowej
T-W-7Systemy i rozwiązania techniczne gospodarki odpadami
T-W-8Kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich
T-W-9Siec drogowa obszarów wiejskich
T-W-10Siec energetyczna obszarów wiejskich
T-W-11Zasady projektowania poszczególnych elementów infrastruktury
T-W-12Określenie zmiennych wyjściowych do projektowania wybranych elementów infrastruktury
T-W-13Środowiskowe skutki budowy elementów infrastruktury obszarów wiejskich z uwzględnieniem obowiązujących standardów
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury
4,0Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury oraz ich parametry techniczno-technologiczne
4,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury oraz ich parametry techniczno-technologiczne, dokonuje oceny jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju
5,0Posiada podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, zna systemy i elementy infrastruktury oraz ich parametry techniczno-technologiczne, dokonuje oceny jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju oraz zna zagadnienia jej projektowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C32_U01Potrafi pozyskiwac informacje z literatury, baz danych i innych źródeł oraz informacje te integrowac, interpretowac i krytycznie oceniac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowac umiejętności zastosowania podawanej wiedzy w projektowaniu infrastruktury obszarów wiejskich
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia budowy i funkcjonowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków (technicznych, organizacyjnych, społecznych, itp.) zachodzących w procesie utrzymania i użytkowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
Treści programoweT-W-11Zasady projektowania poszczególnych elementów infrastruktury
T-W-12Określenie zmiennych wyjściowych do projektowania wybranych elementów infrastruktury
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przedstawic wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Prezentuje podstawowe definicje be z umiejętności analizy faktów
3,5Prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizowac prezentowane treści
4,0Efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję
4,5Potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiac wybrane zagadnienia
5,0Potrafi efektywnie prezentowac wiedzę, analizowac, dyskutowac o wybranym zagadnieniu oraz proponowac rozwiązania syntezujące wiedzę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C32_U25Potrafi dostrzegac aktualne problemy i powiązania występujące w procesie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U25orientuje się w systemach stanowiących infrastrukturę obszarów wiejskich oraz potrafi dostrzegać aktualne problemy i powiązania występujące w proce-sie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień związa-nych z ochroną środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowac umiejętności zastosowania podawanej wiedzy w projektowaniu infrastruktury obszarów wiejskich
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia budowy i funkcjonowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków (technicznych, organizacyjnych, społecznych, itp.) zachodzących w procesie utrzymania i użytkowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
Treści programoweT-W-2Charakterystyka funkcjonalno-technologiczna podstawowych elementów infrastruktury
T-W-3Kierunki i poziom rozwoju technicznej infrastruktury na obszarach wiejskich - stan obecny, prognozy i wskaźniki rozwoju
T-W-4Gospodarka mediami komunalnymi
T-W-13Środowiskowe skutki budowy elementów infrastruktury obszarów wiejskich z uwzględnieniem obowiązujących standardów
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi definiowac podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi definiowac podstawowe zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi definiowac oraz analizowac podstawowe zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,0Potrafi definiowac, analizowac oraz dyskutowac w obszarze podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
4,5Potrafi definiowac, analizowac, dyskutowac oraz wnioskowac w obszarze podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi efektywnie przedstawiac wiedzę, analizowac, dyskutowac oraz wnioskowac w obszarze podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C32_K01Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebe dalszego ich pogłębiania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowac umiejętności zastosowania podawanej wiedzy w projektowaniu infrastruktury obszarów wiejskich
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia budowy i funkcjonowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków (technicznych, organizacyjnych, społecznych, itp.) zachodzących w procesie utrzymania i użytkowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
Treści programoweT-W-2Charakterystyka funkcjonalno-technologiczna podstawowych elementów infrastruktury
T-W-3Kierunki i poziom rozwoju technicznej infrastruktury na obszarach wiejskich - stan obecny, prognozy i wskaźniki rozwoju
T-W-4Gospodarka mediami komunalnymi
T-W-5Systemy i rozwiązania techniczne zaopatrzenia obszarów wiejskich w wodę
T-W-6Systemy i rozwiązania techniczne gospodarki ściekowej
T-W-7Systemy i rozwiązania techniczne gospodarki odpadami
T-W-8Kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich
T-W-9Siec drogowa obszarów wiejskich
T-W-10Siec energetyczna obszarów wiejskich
T-W-11Zasady projektowania poszczególnych elementów infrastruktury
T-W-12Określenie zmiennych wyjściowych do projektowania wybranych elementów infrastruktury
T-W-13Środowiskowe skutki budowy elementów infrastruktury obszarów wiejskich z uwzględnieniem obowiązujących standardów
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi
4,0Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia
4,5Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C32_K05Rozumie ważnośc i potrzebę ochrony naturalnego środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowac umiejętności zastosowania podawanej wiedzy w projektowaniu infrastruktury obszarów wiejskich
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia budowy i funkcjonowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków (technicznych, organizacyjnych, społecznych, itp.) zachodzących w procesie utrzymania i użytkowania obiektów technicznej infrastruktury terenów wiejskich
Treści programoweT-W-2Charakterystyka funkcjonalno-technologiczna podstawowych elementów infrastruktury
T-W-3Kierunki i poziom rozwoju technicznej infrastruktury na obszarach wiejskich - stan obecny, prognozy i wskaźniki rozwoju
T-W-13Środowiskowe skutki budowy elementów infrastruktury obszarów wiejskich z uwzględnieniem obowiązujących standardów
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu,
3,0Częściowo rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu,
3,5W pełni rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu,
4,0Rozumie i wyprowadza wnioski dotyczące wpływu elementów infrastruktury na ochronę środowiska naturalnego
4,5Rozumie i wyprowadza wnioski oraz potrafi wskazac luki dotyczące wpływu elementów infrastruktury na ochronę środowiska naturalnego
5,0Swobodnie prowadzi dyskusję o wzajemnych zależnościach między elementami infrastruktury a ochroną środowiska naturalnego