Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Biologiczny monitoring jakości środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczny monitoring jakości środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony środowiska, a zwłaszcza wpływu działalności człowieka na środowisko |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróznorodności i ochrony środowiska |
C-2 | Zapoznanie studentów z biologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska |
C-4 | Przedstawienie studentom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko |
C-5 | Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring) | 2 |
T-L-2 | Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce. | 1 |
T-L-3 | Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym. | 1 |
T-L-4 | Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych | 1 |
T-L-5 | Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego | 1 |
T-L-6 | Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń) | 1 |
T-L-7 | Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. | 1 |
T-L-8 | Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych | 1 |
T-L-9 | Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska. | 2 |
T-W-2 | Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska | 1 |
T-W-3 | Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego | 1 |
T-W-4 | Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy. | 1 |
T-W-5 | Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych | 1 |
T-W-6 | Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej) | 1 |
T-W-7 | Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska | 2 |
T-W-8 | Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 9 |
A-L-3 | Wykonanie konspektu | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-L-5 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-L-6 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-L-7 | Zaliczenie końcowe przedmiotu | 4 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej |
M-2 | Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu |
M-3 | Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach |
M-4 | Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O1-2_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska | MS_1A_W05, MS_1A_W20 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W08 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
MS_1A_O1-2_W02 Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów | MS_1A_W20 | P1A_W01 | C-3, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O1-2_U01 Student dobiera odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | MS_1A_U01, MS_1A_U04, MS_1A_U11, MS_1A_U12 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07 | C-3, C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O1-2_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego dostosowanych do potrzeb | MS_1A_K04 | P1A_K06 | C-3 | T-L-4, T-W-3, T-W-6, T-L-7, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O1-2_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska | 2,0 | Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska |
3,0 | Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska | |
3,5 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska | |
4,0 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w biologicznym monitoringu środowiska | |
4,5 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska | |
5,0 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w biologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie | |
MS_1A_O1-2_W02 Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów | 2,0 | student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu biologicznego |
3,0 | student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych | |
3,5 | student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach wodnych | |
4,0 | student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych | |
4,5 | student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych | |
5,0 | student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O1-2_U01 Student dobiera odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | 2,0 | student nie dobiera prawidłowo metod biologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować |
3,0 | student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | |
3,5 | student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | |
4,0 | student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | |
4,5 | student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność | |
5,0 | student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O1-2_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego dostosowanych do potrzeb | 2,0 | student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód |
3,0 | student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego |
Literatura podstawowa
- Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
- Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Collier B.D., Cox G.W., Johanson A.W., Miller P.H.C., Ekologia dynamiczna, PWRiL, Warszawa, 1978, 1
- Rodina A.G., Mikrobiologiczne metody badania wód, PWRiL, Warszawa, 1968
- Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
- Namieśnik J., Łukasik J., Jamrógiewicz Z., Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, PWN, Warszawa, 1995
- Rosiak-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWn, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
- Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 2011, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
- Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
- Ledwoń K., Ekologiczne podstawy kształtowania technosfery, PWN, Warszawa - Wrocław, 1998, Wydawnictwo naukowe
- Wiatr I., Inżynieria ekologiczna, PTIE, Warszawa - Lublin, 1995