Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Fizyka z elementami biofizyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka z elementami biofizyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy o najważniejszych zjawiskach i prawach fizyki, a także o fizycznych właściwościach żywych organizmów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów wielkości fizycznych. |
C-3 | Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń fizycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie przewodnictwa elektrycznego za pomocą konduktometru. | 2 |
T-L-2 | Ćwiczenia z mechaniki. | 4 |
T-L-3 | Ćwiczenia z termodynamiki. | 6 |
T-L-4 | Ćwiczenia z elektryczności. | 2 |
T-L-5 | Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne. | 4 |
T-L-6 | Analiza spektrofotometryczna. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyka jako podstawa inżynierii; biofizyka jako nauka interdyscyplinarna. Rodzaje oddziaływań w przyrodzie. Prawa ruchu, grawitacja, znaczenie siły tarcia. | 1 |
T-W-2 | Energia, rodzaje, przemiany, zapotrzebowanie energetyczne żywych organizmów. Ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne, wilgotność powietrza, wpływ na człowieka i inne żywe organizmy. Wilgotność ciał i jej znaczenie w odniesieniu do żywności. | 1 |
T-W-3 | Podstawy hydromechaniki. Prawo Archimedesa, warunki pływania ciał. Prawa związane z przepływem cieczy, lepkość, równanie Newtona, ruch laminarny i turbulentny cieczy, liczba Reynoldsa. | 2 |
T-W-4 | Termodynamika prostych układów biofizycznych, pojęcie temperatury i ciepła. Przemiany fazowe, termodynamika przejść fazowych. Ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Właściwości termiczne wody i ich szczególne znaczenie w przyrodzie. Zasady termodynamiki. Transport ciepła i masy przez błony biologiczne. | 2 |
T-W-5 | Elektryczne właściwości materii. Pole elektryczne. Przepływ ładunków elektrycznych, prąd elektryczny, prawo Ohma. Rezystancja i konduktancja. Prąd stały i przemienny i jego oddziaływanie na żywe organizmy. Praca prądu elektrycznego, moc urządzeń. | 2 |
T-W-6 | Fale elektromagnetyczne, charakterystyka i zastosowania poszczególnych zakresów, zdolność jonizacji materii, oddziaływanie na żywe organizmy. Podstawy spektroskopii, dyspersja światła, barwy. Oddziaływanie światła na materię. Prawo Lamberta-Beera i jego praktyczne wykorzystanie. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium. | 8 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki wykładów. | 18 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do egzaminu. | 25 |
A-W-4 | Egzamin pisemny. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, film z użyciem komputera. |
M-2 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_B3_W01 Student zna i rozróżnia pojęcia: zjawisko fizyczne, prawo fizyki i wielkość fizyczna; zna najważniejsze wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI. | MS_1A_W01 | P1A_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_B3_U01 Student potrafi zinterpretować najważniejsze zjawiska fizyczne, umie wykonać pomiar zadanej wielkości fizycznej, opracować wyniki przeprowadzonego doświadczenia i wyciągnąć z nich wnioski. | MS_1A_U04 | P1A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_B3_K01 Student będzie gotowy do wykonania pracy samodzielnie oraz w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. | MS_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03 | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_B3_W01 Student zna i rozróżnia pojęcia: zjawisko fizyczne, prawo fizyki i wielkość fizyczna; zna najważniejsze wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI. | 2,0 | Student nie zna zagadnień. |
3,0 | Student zna zagadnienia. | |
3,5 | Student zna zagadnienia i orientuje się w temacie. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_B3_U01 Student potrafi zinterpretować najważniejsze zjawiska fizyczne, umie wykonać pomiar zadanej wielkości fizycznej, opracować wyniki przeprowadzonego doświadczenia i wyciągnąć z nich wnioski. | 2,0 | Student nie zna wymaganych zagadnień. |
3,0 | Student zna zagadnienia. | |
3,5 | Student zna zagadnienia i orientuje się w temacie. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_B3_K01 Student będzie gotowy do wykonania pracy samodzielnie oraz w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. | 2,0 | Student nie potrafi pracować ani samodzielnie, ani w zespole. |
3,0 | Student potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | Student potrafi kreatywnie pracować samodzielnie oraz w zespole. | |
5,0 | Student potrafi kreatywnie pracować samodzielnie, a także w zespole, przyjmując rolę kierowniczą |
Literatura podstawowa
- Stanisław Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 2001, 2
- Elżbieta Skórska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydaw. ZUT Szczecin, Szczecin, 2009, 3