Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia mikroorganizmów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach | 2 |
T-L-2 | Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów | 2 |
T-L-3 | Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania | 4 |
T-L-4 | Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów | 2 |
T-W-2 | Mikrobiocenozy ich rozwój | 2 |
T-W-3 | Związki i współzalezności między mikroorganizmami | 2 |
T-W-4 | Dostosowanie i selekcja naturalna | 2 |
T-W-5 | Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | samodzielny przeglą literatury | 10 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
A-L-6 | przygotowanie prezentacji tematycznych | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | samodzielny przegląd literatury | 15 |
A-W-3 | Konsulatcje z prowadzącym zajęcia | 15 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia zajęć | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projeków |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_PO5-2_W01 Student posiada wiedzę w zakresie współzależności pomiędzy mikroorganizami, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku. Ma wiedze na temat praktycznego wykorzystania osiągnięć ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka | MS_1A_W04, MS_1A_W12, MS_1A_W20 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_PO5-2_U01 Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka | MS_1A_U01, MS_1A_U08, MS_1A_U09, MS_1A_U11 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_PO5-2_K01 Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego | MS_1A_K01, MS_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_PO5-2_W01 Student posiada wiedzę w zakresie współzależności pomiędzy mikroorganizami, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku. Ma wiedze na temat praktycznego wykorzystania osiągnięć ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę na temat współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnych oddziaływań drobnoustrojów i środowiska ich bytowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_PO5-2_U01 Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi okreslić podstawowe współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_PO5-2_K01 Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat współzależności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
- Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowiskao., PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007