Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska wodnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość hydrobiologii i hydrochemii, na bieżąco - akademickie podstawy statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
C-2Przedstawienie możliwości wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu środowiska
C-3Przedstawienie zagrożeń, naturalnych i wynikających z antropoprresji, oraz ich skutków w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bioróżnorodność1
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne (np: dominacji, równomierności, różnorodności biologicznej). Obliczanie i interpretacja.1
T-L-3Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych warunkujących pionowe i przestrzenne rozmieszczenie hydrobiontów2
T-L-4Podobieństwo faunistyczne. Analizy porównawcze. Zastosowanie i interpretacja2
T-L-5Podobieństwo stanowisk - metody porównywania warunków abiotycznych środowisk wodnych, sposoby ich graficznego przedstawiania i interpretacji.2
T-L-6Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych1
T-L-7Główne zagrożenia i aktualne problemy dla funkcjonowania ekosystemów wodnych6
T-L-8Krajowe i międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowisk wodnych1
T-L-9Formy ochrony przyrody1
T-L-10Monitoring środowiska wodnego1
18
wykłady
T-W-1Światowe zasoby wodne - morskie i słodkowodne. Cykl hydrologiczny1
T-W-2Woda jako środowisko życia1
T-W-3Ekologiczne cechy różnych środowisk wodnych1
T-W-4Charakterystyka i rola ważniejszych formacji ekologicznych typowych dla danego biotopu4
T-W-5Ekologiczna typologia zbiorników wodnych. Cechy ekosystemów: morskiego, wód słonawych, jeziornych, zbiorników zaporowych, stawowych, rzecznych, bagna i torfowiska8
T-W-6Produkcja, trofia i zanieczyszczenia w ekosystemach wodnych1
T-W-7Bioindykatory1
T-W-8Zanieczyszczenia biologiczne. Fauna inwazyjna1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3wyszukiwanie/gromadzenie literatury przedmiotu7
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu12
A-L-5przygotowanie sprawozdania/opracowania12
A-L-6przygotowanie się do zaliczenia ćwiczenia5
A-L-7pisemne zaliczenie ćwiczenia3
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3wyszukiwanie/ gromadzenie literatury przedmiotu5
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-5przygotowanie się do zaliczenia wykładów11
A-W-6zaliczenie wykładów5
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego; praca indywidualna i w grupach
M-3Film dydaktyczny
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-5Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C8_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) oraz wyjaśnić procesy i zjawiska zachodzace w ekosystemach wodnych
RYB_2A_W01R2A_W01, R2A_W05C-1T-L-9, T-L-10, T-W-3, T-W-5M-1, M-4S-1, S-3, S-4, S-5
RYB_2A_C8_W02
Student potrafi formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe)
RYB_2A_W01, RYB_2A_W02, RYB_2A_W03R2A_W01, R2A_W02, R2A_W05, R2A_W09InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C8_U01
Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów roślinnych i zwierzęcych (słodkowodnych i morskich)
RYB_2A_U01, RYB_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-2T-L-1, T-W-4M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-3
RYB_2A_C8_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
RYB_2A_U01, RYB_2A_U05, RYB_2A_U11, RYB_2A_U15R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03C-2, C-3T-L-10, T-L-6, T-L-7, T-W-8M-1, M-4, M-3, M-5S-1, S-4, S-5, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C8_K01
Student potrafi ocenić wpływ antropoprasji na stan środowiska wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
RYB_2A_K02, RYB_2A_K03, RYB_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-3T-L-10, T-L-7, T-W-8, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1S-1, S-4, S-5, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C8_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) oraz wyjaśnić procesy i zjawiska zachodzace w ekosystemach wodnych
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
RYB_2A_C8_W02
Student potrafi formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe)
2,0Student nie zna żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych ani podstawowych pojęć biologicznych czy procesów w przyrodzie
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych i kojarzy podstawowe pojęcia biologiczne i ekologiczne
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych i biotycznych nie sprawia mu trudności określenie funkcjonowania dowolnego biosystemu
4,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych a także biotycznych, ma rozeznanie co do celowości tworzenia modeli biosystemów i potrafi samodzielnie formułować wnioski ze zjawisk przyrodniczych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i na ich podstawie formułować wnioski w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DiVERSE) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie wnioski, zna cele monitoringu i procesy ekologiczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C8_U01
Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów roślinnych i zwierzęcych (słodkowodnych i morskich)
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczać wybrany organizm do gatunku
RYB_2A_C8_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C8_K01
Student potrafi ocenić wpływ antropoprasji na stan środowiska wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0Student ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka

Literatura podstawowa

  1. Duxbury A., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005, s. 609
  3. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, 1, stron 678
  4. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, Wyd. Nauk PWN, Warszawa, 1999, s. 362
  5. Thurman Harold V., Zarys oceanologii, Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2705-1
  6. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Wyd. Akad. Roln. w Szczecinie, Szczecin, 1998, stron 177
  7. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996, s. 734
  8. Karaczun Zbigniew M., Indeka Leonard G., Ochrona środowiska, Agencja Wydawnicza Aries, Warszawa, 1986, 1, s.431
  9. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Allan D.J., Ekologia wód płynacych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1998, s. 450
  2. Pliński M., Biologia organizmów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008, ISBN 83-7326-398-5
  3. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf, miniskrypt ZUT w Szczecinie, 2005
  4. Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
  5. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2000, s. 396
  6. Levinton S.J., Marine Biology. Function, biodiversity, Ecology., Oxford University Press, New York, 1995
  7. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. Akad. Roln., Szczecin, 2006, 1, s.148
  8. Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969
  9. Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1, s.291
  10. Smith Robert Leo, Ecology and field biology, Harper&Row, Publishers, New York, Evanston, San Francisco, London, 1974, 2, s.850
  11. Jensen A.C., Collins K.J., Lockwood A.M.P., Artificial reefs in European Seas, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht/Boston/London, 2000, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bioróżnorodność1
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne (np: dominacji, równomierności, różnorodności biologicznej). Obliczanie i interpretacja.1
T-L-3Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych warunkujących pionowe i przestrzenne rozmieszczenie hydrobiontów2
T-L-4Podobieństwo faunistyczne. Analizy porównawcze. Zastosowanie i interpretacja2
T-L-5Podobieństwo stanowisk - metody porównywania warunków abiotycznych środowisk wodnych, sposoby ich graficznego przedstawiania i interpretacji.2
T-L-6Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych1
T-L-7Główne zagrożenia i aktualne problemy dla funkcjonowania ekosystemów wodnych6
T-L-8Krajowe i międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowisk wodnych1
T-L-9Formy ochrony przyrody1
T-L-10Monitoring środowiska wodnego1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowe zasoby wodne - morskie i słodkowodne. Cykl hydrologiczny1
T-W-2Woda jako środowisko życia1
T-W-3Ekologiczne cechy różnych środowisk wodnych1
T-W-4Charakterystyka i rola ważniejszych formacji ekologicznych typowych dla danego biotopu4
T-W-5Ekologiczna typologia zbiorników wodnych. Cechy ekosystemów: morskiego, wód słonawych, jeziornych, zbiorników zaporowych, stawowych, rzecznych, bagna i torfowiska8
T-W-6Produkcja, trofia i zanieczyszczenia w ekosystemach wodnych1
T-W-7Bioindykatory1
T-W-8Zanieczyszczenia biologiczne. Fauna inwazyjna1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3wyszukiwanie/gromadzenie literatury przedmiotu7
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu12
A-L-5przygotowanie sprawozdania/opracowania12
A-L-6przygotowanie się do zaliczenia ćwiczenia5
A-L-7pisemne zaliczenie ćwiczenia3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2udział w konsultacjach5
A-W-3wyszukiwanie/ gromadzenie literatury przedmiotu5
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-5przygotowanie się do zaliczenia wykładów11
A-W-6zaliczenie wykładów5
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C8_W01Student potrafi zdefiniować pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) oraz wyjaśnić procesy i zjawiska zachodzace w ekosystemach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
Treści programoweT-L-9Formy ochrony przyrody
T-L-10Monitoring środowiska wodnego
T-W-3Ekologiczne cechy różnych środowisk wodnych
T-W-5Ekologiczna typologia zbiorników wodnych. Cechy ekosystemów: morskiego, wód słonawych, jeziornych, zbiorników zaporowych, stawowych, rzecznych, bagna i torfowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C8_W02Student potrafi formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych i statystycznych w badaniach rybackich i hydrobiologicznych.
RYB_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
C-2Przedstawienie możliwości wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu środowiska
Treści programoweT-L-1Bioróżnorodność
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne (np: dominacji, równomierności, różnorodności biologicznej). Obliczanie i interpretacja.
T-L-3Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych warunkujących pionowe i przestrzenne rozmieszczenie hydrobiontów
T-L-4Podobieństwo faunistyczne. Analizy porównawcze. Zastosowanie i interpretacja
T-L-5Podobieństwo stanowisk - metody porównywania warunków abiotycznych środowisk wodnych, sposoby ich graficznego przedstawiania i interpretacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych ani podstawowych pojęć biologicznych czy procesów w przyrodzie
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych i kojarzy podstawowe pojęcia biologiczne i ekologiczne
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych i biotycznych nie sprawia mu trudności określenie funkcjonowania dowolnego biosystemu
4,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych a także biotycznych, ma rozeznanie co do celowości tworzenia modeli biosystemów i potrafi samodzielnie formułować wnioski ze zjawisk przyrodniczych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i na ich podstawie formułować wnioski w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DiVERSE) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie wnioski, zna cele monitoringu i procesy ekologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C8_U01Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów roślinnych i zwierzęcych (słodkowodnych i morskich)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwości wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu środowiska
Treści programoweT-L-1Bioróżnorodność
T-W-4Charakterystyka i rola ważniejszych formacji ekologicznych typowych dla danego biotopu
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego; praca indywidualna i w grupach
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczać wybrany organizm do gatunku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C8_U02Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwości wykorzystania hydrobiontów do oceny stanu środowiska
C-3Przedstawienie zagrożeń, naturalnych i wynikających z antropoprresji, oraz ich skutków w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
Treści programoweT-L-10Monitoring środowiska wodnego
T-L-6Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
T-L-7Główne zagrożenia i aktualne problemy dla funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-8Zanieczyszczenia biologiczne. Fauna inwazyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-3Film dydaktyczny
M-5Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C8_K01Student potrafi ocenić wpływ antropoprasji na stan środowiska wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
RYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
C-3Przedstawienie zagrożeń, naturalnych i wynikających z antropoprresji, oraz ich skutków w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych
Treści programoweT-L-10Monitoring środowiska wodnego
T-L-7Główne zagrożenia i aktualne problemy dla funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-8Zanieczyszczenia biologiczne. Fauna inwazyjna
T-L-8Krajowe i międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowisk wodnych
T-W-1Światowe zasoby wodne - morskie i słodkowodne. Cykl hydrologiczny
T-W-2Woda jako środowisko życia
T-W-6Produkcja, trofia i zanieczyszczenia w ekosystemach wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0Student ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka