Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie orientacji w zakresie aktów prawnych i regulacji, podstawowych pojęć i instytucji prawnych. Umiejętność analizowania ze zrozumieniem tekstu prawnego.
W-2Orientacja w zakresie podstawowych pojęć i instytucji ekonomicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
C-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony. Osobiste i majątkowe prawa.1
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Przeniesienie praw autorskich. Licencja. Rodzaje licencji.1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Poznanie struktury aktów normatywnych. Poznanie i przyswojenie podstawowych pojęć i definicji.10
A-W-2Poznanie funkcjonowania instytucji ochrony i zarządzania prawami autorskimi, poznanie roli Urzędu Patentowego i prowadzonych rejestrów.7
A-W-3Opracowanie prezentacji7
A-W-4Poznanie podstawowych zasad BHP. Obowiązki pracownika w zakresie BHP6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
S-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A3_W01
student powienien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji przedmiotu, jak również funkcjonowania ochrony tych praw.
RYB_2A_W03, RYB_2A_W15R2A_W02, R2A_W05, R2A_W08, R2A_W09InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A3_U01
student powinien umieć powiązać poznane instytucje i pojęcia z ich praktycznym zastosowaniem, łącznie z umiejętnościa opracowania podstawowych umów i dokumetnów, wniosków.
RYB_2A_U01, RYB_2A_U02R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A3_K01
student posiada komptencje samodzielnej oceny i weryfikacji poznanych treści programowych.
RYB_2A_K01, RYB_2A_K04R2A_K01, R2A_K06, R2A_K07InzA2_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A3_W01
student powienien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji przedmiotu, jak również funkcjonowania ochrony tych praw.
2,0nie opanował materiału w zakresie podstawowych pojęć
3,0opanował podstawowe pojęcia ale nie umie ich zastosować
3,5opanował podstawowe pojęcia ale ma trudności z ich stosowaniem
4,0opanował podstawowe pojęcia i umiejętność ich zastosowania
4,5opanował materiał i jego sprawne zastosowanie
5,0opanował materiał na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A3_U01
student powinien umieć powiązać poznane instytucje i pojęcia z ich praktycznym zastosowaniem, łącznie z umiejętnościa opracowania podstawowych umów i dokumetnów, wniosków.
2,0nie posiada wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0posiada podstawą wiedzę ale nie potrafi jej zastosować
3,5posiada podstawowę wiedzę lecz ma trudności z jej stosowaniem
4,0opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym
4,5opanował materiał przedmiotu i umie go stosować
5,0bardzo dobrze opanował materiał przedmiotu i umie go zastosować.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A3_K01
student posiada komptencje samodzielnej oceny i weryfikacji poznanych treści programowych.
2,0nie posiada podstawowej wiedzy i nie potrafi jej zastosować
3,0posiada podstawową wiedzę lecz ma problemy z jej zastosowaniem
3,5posiada podstawową wiedzę i potrafi ją częściowo zastosować
4,0posiada wiedzę na odpowiednim poziomie. Umie ją zastosować
4,5posiada wiedzę adekwatną do treści programowych łącznie z jej zastosowaniem
5,0opanował w całości materiał przedmiotu i jego zastosowanie

Literatura podstawowa

  1. Janusz Barta, Ryszard Markiewicz, Prawa autorskie i prawa pokrewne, Wolters Kluwer LEX Polska, 2011
  2. Prawo własności przemysłowej, CH Beck, 2012, Seria Twoje Prawo

Literatura dodatkowa

  1. Mariusz Załucki, Prawo własności intelektualnej Repetytorium, Difin, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony. Osobiste i majątkowe prawa.1
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Przeniesienie praw autorskich. Licencja. Rodzaje licencji.1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Poznanie struktury aktów normatywnych. Poznanie i przyswojenie podstawowych pojęć i definicji.10
A-W-2Poznanie funkcjonowania instytucji ochrony i zarządzania prawami autorskimi, poznanie roli Urzędu Patentowego i prowadzonych rejestrów.7
A-W-3Opracowanie prezentacji7
A-W-4Poznanie podstawowych zasad BHP. Obowiązki pracownika w zakresie BHP6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A3_W01student powienien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji przedmiotu, jak również funkcjonowania ochrony tych praw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
RYB_2A_W15Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
C-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony. Osobiste i majątkowe prawa.
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Przeniesienie praw autorskich. Licencja. Rodzaje licencji.
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
S-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował materiału w zakresie podstawowych pojęć
3,0opanował podstawowe pojęcia ale nie umie ich zastosować
3,5opanował podstawowe pojęcia ale ma trudności z ich stosowaniem
4,0opanował podstawowe pojęcia i umiejętność ich zastosowania
4,5opanował materiał i jego sprawne zastosowanie
5,0opanował materiał na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A3_U01student powinien umieć powiązać poznane instytucje i pojęcia z ich praktycznym zastosowaniem, łącznie z umiejętnościa opracowania podstawowych umów i dokumetnów, wniosków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
C-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony. Osobiste i majątkowe prawa.
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Przeniesienie praw autorskich. Licencja. Rodzaje licencji.
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
S-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0posiada podstawą wiedzę ale nie potrafi jej zastosować
3,5posiada podstawowę wiedzę lecz ma trudności z jej stosowaniem
4,0opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym
4,5opanował materiał przedmiotu i umie go stosować
5,0bardzo dobrze opanował materiał przedmiotu i umie go zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A3_K01student posiada komptencje samodzielnej oceny i weryfikacji poznanych treści programowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
C-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony. Osobiste i majątkowe prawa.
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Przeniesienie praw autorskich. Licencja. Rodzaje licencji.
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
S-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstawowej wiedzy i nie potrafi jej zastosować
3,0posiada podstawową wiedzę lecz ma problemy z jej zastosowaniem
3,5posiada podstawową wiedzę i potrafi ją częściowo zastosować
4,0posiada wiedzę na odpowiednim poziomie. Umie ją zastosować
4,5posiada wiedzę adekwatną do treści programowych łącznie z jej zastosowaniem
5,0opanował w całości materiał przedmiotu i jego zastosowanie