Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Komunikacja i korespondencja handlowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja i korespondencja handlowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy psychologii i socjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej. |
C-2 | Umiejętność prowadzenia negocjacji w stosunkach z pracownikami, przełożonymi i podwładnymi oraz w sytuacjach kryzysowych. Umiejętność stosowania w praktyce zasad negocjacji handlowych z uwzględnieniem różnic kulturowych. |
C-3 | Umiejętność sporządzania dokumentów w obrocie handlowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Przyczyny zakłóceń w toku komunikacji interpersonalnej. | 2 |
T-W-2 | Teorie wpływu społecznego a zachowania negocjacyjne - konformizm, empatia, asertywność. | 2 |
T-W-3 | Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. | 3 |
T-W-4 | Negocjator - zespół cech i umiejętności. | 2 |
T-W-5 | Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca. Rola przekazów niewerbalnych w kreowaniu stosunków międzyludzkich. Trudne sytuacje negocjacyjne i metody ich przezwyciężania. Komunikacja międzykulturowa - przyczyny zakłóceń w osiągnięciu porozumienia. Etykieta w procesie negocjacji międzynarodowych. | 4 |
T-W-6 | Rodzaje korespondencji handlowej i reguły jej przygotowania. Korespondencja jako element tworzący pozytywny wizerunek firmy. | 2 |
T-W-7 | Przykłady korespondencji handlowej - oferta handlowa, raport, bilans etc. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie merytoryczne do zajęć (gry negocjacyjne, pokazy, dyskusje) | 20 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny. |
M-2 | prezentacja multimedialna. |
M-3 | gry dydaktyczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_A2-6_W01 Student posiada wiedzę o regułach funkcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji i negocjacji jako elementarnej formu prowadzenia działalności biznesowej. | RYB_2A_W14 | R2A_W09 | InzA2_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_A2-6_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach oraz zna reguły przygotowywania korespondencji handlowej. | RYB_2A_U05 | R2A_U01, R2A_U07 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_A2-6_K01 Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy. | RYB_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K06 | InzA2_K02 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
RYB_2A_A2-6_K02 Student potrafi merytorycznie dyskutować, przekonywać do swych racji, biorąc pod uwagę także pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, z poszanowaniem i rozumieniem odmiennych stanowisk. | RYB_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_A2-6_W01 Student posiada wiedzę o regułach funkcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji i negocjacji jako elementarnej formu prowadzenia działalności biznesowej. | 2,0 | nie wykazuje znajomości podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej oraz przygotowania korespondencji handlowej |
3,0 | wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej oraz przygotowywania korespondencji handlowej. | |
3,5 | wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej oraz przygotowywania korespondencji handlowej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań. | |
4,0 | wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej, dobrze stosuje zasady przygotowywania korespondencji handlowej | |
4,5 | wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł, wykazuje bardzo dobrą znajomość zasad przygotowywania korespondencji handlowej | |
5,0 | wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł; potrafi w sposób krytyczny dokonać analizy informacji odszukując w niej ukryte komunikaty perswazyjne, potrafi wykorzystywać zasady konstruowania i przygotowywania korespondencji handlowej w zależności od zmieniającej się postawy negocjacyjnej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_A2-6_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach oraz zna reguły przygotowywania korespondencji handlowej. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i stosowania prostych komunikatów perswazyjnych. Nie zna reguł przygotowywania korespondencji handlowej. |
3,0 | Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej oraz w przygotowaniu korespondencji handlowej. | |
3,5 | Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu oraz formy korespondencji handlowej. | |
4,0 | Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi oraz potrafi przygotowywać różne typy korespondencji handlowej. | |
4,5 | Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej sie sytuacji negocjacyjnej. Student biegle posługuje się różnymi rodzajami korespondencji handlowej, potrafi dostosować je do sytuacji negocjacyjnej. | |
5,0 | Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu; student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej się sytuacji negocjacyjnej; student samodzielnie tworzy nowe relacje między regułami perswazyjnymi w celu maksymalizacji efektu negocjacyjnego. Student wykazuje zaawansowaną wiedzę w zakresie przygotowywania korespondencji handlowej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_A2-6_K01 Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy. | 2,0 | student nie wykazuje kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; student nie wykazuje chęci do samodoskonalenia w aspekcie kompetencji społecznych. |
3,0 | student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne. | |
3,5 | student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym. | |
4,0 | student wykazuje sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych. | |
4,5 | student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik. | |
5,0 | student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik; student samodzielnie rozwija swoje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, prezentując efekty swojej pracy podczas prezentacji na wykładzie konwersatoryjnym. | |
RYB_2A_A2-6_K02 Student potrafi merytorycznie dyskutować, przekonywać do swych racji, biorąc pod uwagę także pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, z poszanowaniem i rozumieniem odmiennych stanowisk. | 2,0 | brak kompetencji związanych z technikami negocjacji, perswazji. Student unika jakiejkolwiek merytorycznej współpracy i dyskusji. |
3,0 | podstawowe kompetencje związane z technikami negocjacji. | |
3,5 | prezentuje podstawowe kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Sporadycznie uczestniczy w dyskusji, potrafi zauważyć racje odmiennego stanowiska. | |
4,0 | dobre kompetencje związane z oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk. | |
4,5 | bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk. | |
5,0 | bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. W sposób zaangażowany emocjonalnie i kompetentny samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk, wykazuje rozumienie różnych racji. |
Literatura podstawowa
- Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa, 2004
- Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, teoria i praktyka, GWP, Gdańsk, 2009
- Hogan K., Psychologia perswazji, Wydawnictwo Czarna Owca, 2010
- Fuechsel H., Korespondencja w firmie, Poltest, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Thiel E., Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów, Astrum, Wrocław, 2007
- Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji., GWP, Gdańsk, 2006
- Gesteland R., Różnice kulturowe a zachowanie w biznesie, PWN, Warszawa, 2000