Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N3)

Sylabus przedmiotu Akwakultura:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Akwakultura
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z akwakultury powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce i świecie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce2
T-K-2Technologia produkcji ryb w stawach ziemnych typu karpiowego2
T-K-3Technologia produkcji ryb w sadzach2
T-K-4Technologia produkcji ryb i skorupiaków w obiegach zamkniętych wody2
T-K-5Przegląd wybranych technologii chowu ryb morskich3
T-K-6Przegląd wybranych technologii chowu ryb środlądowych3
T-K-7Przegląd wybranych technologii chowu skorupiaków i mięczaków4
T-K-8Zajęcia podsumowujące - rola, znaczenie i przyszłość akwakultury jako gałęzi rolnictwa2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2praca własna studenta - przygotowanie pracy kontrolnej, przygotowanie do egzaminu70
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prac kontrolnych
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_C.7.2_W01
Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
RYBN3_3A_W03C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
RYBN3_3A_C.7.2_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
RYBN3_3A_W03C-1T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_C.7.2_U01
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrać i opracować dla nich odpowiednią technikę chowu
RYBN3_3A_U01, RYBN3_3A_U04, RYBN3_3A_U05C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_C.7.2_K01
rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
RYBN3_3A_K04C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8M-1, M-2, M-3S-3
RYBN3_3A_C.7.2_K02
ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
RYBN3_3A_K01, RYBN3_3A_K02C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_C.7.2_W01
Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia
RYBN3_3A_C.7.2_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,5zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym
5,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_C.7.2_U01
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrać i opracować dla nich odpowiednią technikę chowu
2,0
3,0umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrać i opracować dla nich odpowiednią technikę chowu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_C.7.2_K01
rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
RYBN3_3A_C.7.2_K02
ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Goryczko, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2008
  2. Ryszard Wojda, Karp. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2009
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski, Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświęcone akwakulturze i strony czasopism dotyczących akwakultury, 2012

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce2
T-K-2Technologia produkcji ryb w stawach ziemnych typu karpiowego2
T-K-3Technologia produkcji ryb w sadzach2
T-K-4Technologia produkcji ryb i skorupiaków w obiegach zamkniętych wody2
T-K-5Przegląd wybranych technologii chowu ryb morskich3
T-K-6Przegląd wybranych technologii chowu ryb środlądowych3
T-K-7Przegląd wybranych technologii chowu skorupiaków i mięczaków4
T-K-8Zajęcia podsumowujące - rola, znaczenie i przyszłość akwakultury jako gałęzi rolnictwa2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2praca własna studenta - przygotowanie pracy kontrolnej, przygotowanie do egzaminu70
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.7.2_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_W03Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu ekologii środowiska wodnego, biologii ryb, akwakultury oraz zrównoważonego rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce i świecie
Treści programoweT-K-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce
T-K-2Technologia produkcji ryb w stawach ziemnych typu karpiowego
T-K-3Technologia produkcji ryb w sadzach
T-K-4Technologia produkcji ryb i skorupiaków w obiegach zamkniętych wody
T-K-5Przegląd wybranych technologii chowu ryb morskich
T-K-6Przegląd wybranych technologii chowu ryb środlądowych
T-K-7Przegląd wybranych technologii chowu skorupiaków i mięczaków
T-K-8Zajęcia podsumowujące - rola, znaczenie i przyszłość akwakultury jako gałęzi rolnictwa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prac kontrolnych
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.7.2_W02zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_W03Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu ekologii środowiska wodnego, biologii ryb, akwakultury oraz zrównoważonego rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce i świecie
Treści programoweT-K-5Przegląd wybranych technologii chowu ryb morskich
T-K-6Przegląd wybranych technologii chowu ryb środlądowych
T-K-7Przegląd wybranych technologii chowu skorupiaków i mięczaków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prac kontrolnych
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,5zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym
5,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.7.2_U01umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrać i opracować dla nich odpowiednią technikę chowu
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
RYBN3_3A_U04Posiada umiejętność oceny prawidłowego funkcjonowania środowiska wodnego oraz gospodarki rybackiej.
RYBN3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej (wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce i świecie
Treści programoweT-K-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce
T-K-2Technologia produkcji ryb w stawach ziemnych typu karpiowego
T-K-3Technologia produkcji ryb w sadzach
T-K-4Technologia produkcji ryb i skorupiaków w obiegach zamkniętych wody
T-K-5Przegląd wybranych technologii chowu ryb morskich
T-K-6Przegląd wybranych technologii chowu ryb środlądowych
T-K-7Przegląd wybranych technologii chowu skorupiaków i mięczaków
T-K-8Zajęcia podsumowujące - rola, znaczenie i przyszłość akwakultury jako gałęzi rolnictwa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prac kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrać i opracować dla nich odpowiednią technikę chowu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.7.2_K01rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce i świecie
Treści programoweT-K-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce
T-K-2Technologia produkcji ryb w stawach ziemnych typu karpiowego
T-K-3Technologia produkcji ryb w sadzach
T-K-4Technologia produkcji ryb i skorupiaków w obiegach zamkniętych wody
T-K-5Przegląd wybranych technologii chowu ryb morskich
T-K-6Przegląd wybranych technologii chowu ryb środlądowych
T-K-7Przegląd wybranych technologii chowu skorupiaków i mięczaków
T-K-8Zajęcia podsumowujące - rola, znaczenie i przyszłość akwakultury jako gałęzi rolnictwa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.7.2_K02ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
RYBN3_3A_K02Ma samokrytycyzm w pracy twórczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce i świecie
Treści programoweT-K-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce
T-K-2Technologia produkcji ryb w stawach ziemnych typu karpiowego
T-K-3Technologia produkcji ryb w sadzach
T-K-4Technologia produkcji ryb i skorupiaków w obiegach zamkniętych wody
T-K-5Przegląd wybranych technologii chowu ryb morskich
T-K-6Przegląd wybranych technologii chowu ryb środlądowych
T-K-7Przegląd wybranych technologii chowu skorupiaków i mięczaków
T-K-8Zajęcia podsumowujące - rola, znaczenie i przyszłość akwakultury jako gałęzi rolnictwa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0