Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (N3)
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza nt. funkcjonowania rynku i gospodarki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej. |
C-2 | Opanowanie przez studentów umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i metod ich rozwiązywania przez państwo. |
C-3 | Zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. | 2 |
T-W-2 | System gospodarczy i jego podmioty. Charakterystyka porównawcza systemów ekonomicznych. | 1 |
T-W-3 | Uwarunkowania rozwoju gospodarki rynkowej. Ewolucja kapitalizmu. | 1 |
T-W-4 | Podstawy teorii rynku. Równowaga i nierównowaga rynkowa. Zmiany równowagi i ich determinanty. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka struktur rynkowych - teoria i praktyka gospodarcza. | 2 |
T-W-6 | Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców. | 2 |
T-W-7 | Rola państwa we współczesnej gospodarce - ewolucja poglądów na zakres i skalę aktywnosci państwa w gospodarce. | 2 |
T-W-8 | Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Równowaga makroekonomiczna. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny. | 2 |
T-W-9 | Rynek pieniądza i system bankowy. Zadania banków. | 2 |
T-W-10 | Inflacja i jej zwalczanie. Polityka monetarna państwa i jej narzędzia. | 1 |
T-W-11 | Rynek pracy i bezrobocie. Budżet państwa. | 2 |
T-W-12 | Handel międzynarodowy i gospodarka globalna. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Praca z literaturą przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 34 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TŻN3_3A_A.3.3_W01 Zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej. | TŻN3_3A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TŻN3_3A_A.3.3_U01 Student posiada umiejętność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i metod ich rozwiązywania przez państwo. | TŻN3_3A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TŻN3_3A_A.3.3_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | TŻN3_3A_K01 | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TŻN3_3A_A.3.3_W01 Zrozumienie przez studentów zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej gospodarki rynkowej. | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia nawet w elementarnym zakresie zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego. |
3,0 | Student wykazuje w podstawowym zakresie zrozumienie zasad i mechanizmów funkcjonowania systemu gospodarczego, przy wydatnej pomocy nauczyciela. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. | |
3,5 | Student wykazuje zrozumienie podstawowego materiału, przy pewnej pomocy nauczyciela. W zakresie poznawania wiedzy ujawnia średnie zainteresowanie przedmiotem. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zrozumieć prawie cały zakres materiału i wykazuje dosyć duże zainteresowanie przedmiotem. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zrozumieć cały zakres materiału przedmiotu i wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zrozumieć cały zakres materiału. Cechuje go bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawcza, niekiedy wykraczająca poza obowiązujący materiał. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TŻN3_3A_A.3.3_U01 Student posiada umiejętność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i metod ich rozwiązywania przez państwo. | 2,0 | Student nie posiada nawet elementarnej umiejętności formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i sposobów rozwiązywania ich przez państwo. |
3,0 | Student posiada umiejętność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i sposobów ich rozwiązywania przez państwo w podstawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student posiada umiejetność formułowania ogólnych wniosków dot. problemów ekonomicznych i ich rozwiazywania przez państwo, przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie formułować ogólne wnioski dot. problemów ekononomicznych i ich rozwiązywania przez panstwo. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie formułować ogólne wnioski nt. problemów gospodarczych kraju i sposobów ich rozwiązywania przez państwo, podając przykłady. | |
5,0 | Student potrafi samoddzielnie formułować ogólne wnioski nt. problemów gospodarczych kraju i sposobów ich rozwiązywania przez państwo, podająć przykłady. Potrafi także dokonać próby oceny zastosowanych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TŻN3_3A_A.3.3_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student w dość ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, inspirowany przez nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie materiału objętego programem. | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, wykazuje dość duże zdolności do łączenia teorii z praktyką gospodarczą. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Wykazuje duże zdolności do łączenia teorii z praktyką gospodarczą, często wykraczając poza materiał objęty programem. |
Literatura podstawowa
- Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
- Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii, PWN, Warszawa, 2008
- Marciniak S. (red.), Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa, 2007
- Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
- Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008