Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka biznesu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>, Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza filozoficzna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.2
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.2
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.3
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.3
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.3
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.1
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego10
A-W-3konsultacje4
A-W-4przygotowanie i napisanie eseju30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_A3-1_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
TZiZ_1A_W19R1A_W01InzA_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_A3-1_U01
Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
TZiZ_1A_U05R1A_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_A3-1_K01
posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_A3-1_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu.
3,0prezentuje wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu.
3,5wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości.
4,0swobodne lokowanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu.
4,5znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie.
5,0samodzielne i krytyczne operowanie wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_A3-1_U01
Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
2,0brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych.
3,0umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych.
3,5interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych.
4,0umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu.
4,5umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz interpretacja konfliktu w oparciu o znane teorie.
5,0posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_A3-1_K01
posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej
2,0nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje.
3,0indywidualnie standardy etyczne mają znaczenie w relacjach interpersonalnych.
3,5gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne.
4,0znajduje zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej.
4,5rozpoznaje dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną.
5,0jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu.

Literatura podstawowa

  1. Dietl J. Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
  2. Chrysides G.D., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
  3. Sternberg E., Czysty biznes, etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Zwoliński A., Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
  2. Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, 2008
  3. Porter M.E., Prahalad C.K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.2
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.2
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.3
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.3
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.3
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.1
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.2
16

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2studiowanie literatury do wykładu konwersatoryjnego10
A-W-3konsultacje4
A-W-4przygotowanie i napisanie eseju30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_A3-1_W01Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
Treści programoweT-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu.
3,0prezentuje wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu.
3,5wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości.
4,0swobodne lokowanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu.
4,5znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie.
5,0samodzielne i krytyczne operowanie wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_A3-1_U01Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
Treści programoweT-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych.
3,0umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych.
3,5interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych.
4,0umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu.
4,5umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz interpretacja konfliktu w oparciu o znane teorie.
5,0posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_A3-1_K01posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
Treści programoweT-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje.
3,0indywidualnie standardy etyczne mają znaczenie w relacjach interpersonalnych.
3,5gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne.
4,0znajduje zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej.
4,5rozpoznaje dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną.
5,0jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu.