Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Patofizjologia w żywieniu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patofizjologia w żywieniu człowieka
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 17 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 35 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, patofizjologia, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc.3
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na astmę oskrzelową.2
T-L-3Dieta w zapaleniu płuc. Układanie jadłospisów.2
T-L-4Dieta w gruźlicy płuc. Układanie jadłospisów.3
T-L-5Dieta w nowotworach płuc. Układanie jadłospisów.3
T-L-6Dieta w gorączce reumatycznej. Układanie jadłospisów.2
T-L-7Dieta w niewydolności krążenia. Układanie jadłospisów.2
T-L-8Dieta w chorobach naczyniowych mózgu. Układanie jadłospisów.2
T-L-9Dieta w bakteryjnym zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych. Układanie jadłospisów.2
T-L-10Dieta w chorobach oczu – AMD i jaskra. Układanie jadłospisów.3
T-L-11Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy. Układanie jadłospisów.3
T-L-12Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.2
T-L-13Dieta w niedokrwistości. Układanie jadłospisów.2
T-L-14Zalecenia żywieniowe w cukrzycy ciężarnych.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczenia2
35
wykłady
T-W-1Patofizjologia choroby obturacyjnej płuc i astmy oskrzelowej.1
T-W-2Patofizjologia zapalenia płuc.1
T-W-3Patofizjologia gruźlicy.1
T-W-4Patofizjologia nowotworów płuc.1
T-W-5Patofizjologia gorączki reumatycznej.1
T-W-6Patofizjologia niewydolności krążenia.1
T-W-7Przewlekłe serce płucne.1
T-W-8Patofizjologia chorób naczyniowych mózgu.2
T-W-9Zapalenia bakteryjne opon mózgowo-rdzeniowych.1
T-W-10Patofizjologia narządów zmysłu.2
T-W-11Choroby oczu – AMD i jaskra.2
T-W-12Choroby skóry – patofizjologia trądziku młodzieńczego.1
T-W-13Choroby rozrostowe krwi.2
17

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z naucycielem15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C7zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
TZiZ_2A_W07, TZiZ_2A_W08, TZiZ_2A_W09, TZiZ_2A_W10, TZiZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-7, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C7zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U03, TZiZ_2A_U04, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U10, TZiZ_2A_U11, TZiZ_2A_U12R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-7, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C7zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-7, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C7zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C7zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C7zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
  2. Maśliński W., Dyżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1-2, PZWL, Warszawa, 2009
  3. Sobotka L., Podstawy żywienia klinicznego, PZWL, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kierst W., Szostak W.B., Cybulska B., Stobnicka-Szczygłowa H., Nauka o żywieniu człowieka zdrowego i chorego, PZWL, Warszawa, 1989
  2. Gumułka W.S., Rewerski W., Encyklopedia zdrowia. T 1 i 2, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc.3
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na astmę oskrzelową.2
T-L-3Dieta w zapaleniu płuc. Układanie jadłospisów.2
T-L-4Dieta w gruźlicy płuc. Układanie jadłospisów.3
T-L-5Dieta w nowotworach płuc. Układanie jadłospisów.3
T-L-6Dieta w gorączce reumatycznej. Układanie jadłospisów.2
T-L-7Dieta w niewydolności krążenia. Układanie jadłospisów.2
T-L-8Dieta w chorobach naczyniowych mózgu. Układanie jadłospisów.2
T-L-9Dieta w bakteryjnym zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych. Układanie jadłospisów.2
T-L-10Dieta w chorobach oczu – AMD i jaskra. Układanie jadłospisów.3
T-L-11Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy. Układanie jadłospisów.3
T-L-12Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.2
T-L-13Dieta w niedokrwistości. Układanie jadłospisów.2
T-L-14Zalecenia żywieniowe w cukrzycy ciężarnych.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczenia2
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Patofizjologia choroby obturacyjnej płuc i astmy oskrzelowej.1
T-W-2Patofizjologia zapalenia płuc.1
T-W-3Patofizjologia gruźlicy.1
T-W-4Patofizjologia nowotworów płuc.1
T-W-5Patofizjologia gorączki reumatycznej.1
T-W-6Patofizjologia niewydolności krążenia.1
T-W-7Przewlekłe serce płucne.1
T-W-8Patofizjologia chorób naczyniowych mózgu.2
T-W-9Zapalenia bakteryjne opon mózgowo-rdzeniowych.1
T-W-10Patofizjologia narządów zmysłu.2
T-W-11Choroby oczu – AMD i jaskra.2
T-W-12Choroby skóry – patofizjologia trądziku młodzieńczego.1
T-W-13Choroby rozrostowe krwi.2
17

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z naucycielem15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C7zc_W01Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat patofizjologii choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZiZ_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia choroby obturacyjnej płuc i astmy oskrzelowej.
T-W-2Patofizjologia zapalenia płuc.
T-W-3Patofizjologia gruźlicy.
T-W-4Patofizjologia nowotworów płuc.
T-W-5Patofizjologia gorączki reumatycznej.
T-W-6Patofizjologia niewydolności krążenia.
T-W-8Patofizjologia chorób naczyniowych mózgu.
T-W-9Zapalenia bakteryjne opon mózgowo-rdzeniowych.
T-W-10Patofizjologia narządów zmysłu.
T-W-11Choroby oczu – AMD i jaskra.
T-W-12Choroby skóry – patofizjologia trądziku młodzieńczego.
T-W-13Choroby rozrostowe krwi.
T-W-7Przewlekłe serce płucne.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc.
T-L-3Dieta w zapaleniu płuc. Układanie jadłospisów.
T-L-4Dieta w gruźlicy płuc. Układanie jadłospisów.
T-L-5Dieta w nowotworach płuc. Układanie jadłospisów.
T-L-6Dieta w gorączce reumatycznej. Układanie jadłospisów.
T-L-7Dieta w niewydolności krążenia. Układanie jadłospisów.
T-L-8Dieta w chorobach naczyniowych mózgu. Układanie jadłospisów.
T-L-9Dieta w bakteryjnym zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych. Układanie jadłospisów.
T-L-10Dieta w chorobach oczu – AMD i jaskra. Układanie jadłospisów.
T-L-11Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy. Układanie jadłospisów.
T-L-12Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.
T-L-13Dieta w niedokrwistości. Układanie jadłospisów.
T-L-14Zalecenia żywieniowe w cukrzycy ciężarnych.
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na astmę oskrzelową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C7zc_U01Posiada umiejętność projektowania diet w patofizjologiach choroby. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
TZiZ_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia choroby obturacyjnej płuc i astmy oskrzelowej.
T-W-2Patofizjologia zapalenia płuc.
T-W-3Patofizjologia gruźlicy.
T-W-4Patofizjologia nowotworów płuc.
T-W-5Patofizjologia gorączki reumatycznej.
T-W-6Patofizjologia niewydolności krążenia.
T-W-8Patofizjologia chorób naczyniowych mózgu.
T-W-9Zapalenia bakteryjne opon mózgowo-rdzeniowych.
T-W-10Patofizjologia narządów zmysłu.
T-W-11Choroby oczu – AMD i jaskra.
T-W-12Choroby skóry – patofizjologia trądziku młodzieńczego.
T-W-13Choroby rozrostowe krwi.
T-W-7Przewlekłe serce płucne.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc.
T-L-3Dieta w zapaleniu płuc. Układanie jadłospisów.
T-L-4Dieta w gruźlicy płuc. Układanie jadłospisów.
T-L-5Dieta w nowotworach płuc. Układanie jadłospisów.
T-L-6Dieta w gorączce reumatycznej. Układanie jadłospisów.
T-L-7Dieta w niewydolności krążenia. Układanie jadłospisów.
T-L-8Dieta w chorobach naczyniowych mózgu. Układanie jadłospisów.
T-L-9Dieta w bakteryjnym zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych. Układanie jadłospisów.
T-L-10Dieta w chorobach oczu – AMD i jaskra. Układanie jadłospisów.
T-L-11Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy. Układanie jadłospisów.
T-L-12Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.
T-L-13Dieta w niedokrwistości. Układanie jadłospisów.
T-L-14Zalecenia żywieniowe w cukrzycy ciężarnych.
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na astmę oskrzelową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C7zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia choroby obturacyjnej płuc i astmy oskrzelowej.
T-W-2Patofizjologia zapalenia płuc.
T-W-3Patofizjologia gruźlicy.
T-W-4Patofizjologia nowotworów płuc.
T-W-5Patofizjologia gorączki reumatycznej.
T-W-6Patofizjologia niewydolności krążenia.
T-W-8Patofizjologia chorób naczyniowych mózgu.
T-W-9Zapalenia bakteryjne opon mózgowo-rdzeniowych.
T-W-10Patofizjologia narządów zmysłu.
T-W-11Choroby oczu – AMD i jaskra.
T-W-12Choroby skóry – patofizjologia trądziku młodzieńczego.
T-W-13Choroby rozrostowe krwi.
T-W-7Przewlekłe serce płucne.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dekadowych dla osób z obturacyjną chorobą płuc.
T-L-3Dieta w zapaleniu płuc. Układanie jadłospisów.
T-L-4Dieta w gruźlicy płuc. Układanie jadłospisów.
T-L-5Dieta w nowotworach płuc. Układanie jadłospisów.
T-L-6Dieta w gorączce reumatycznej. Układanie jadłospisów.
T-L-7Dieta w niewydolności krążenia. Układanie jadłospisów.
T-L-8Dieta w chorobach naczyniowych mózgu. Układanie jadłospisów.
T-L-9Dieta w bakteryjnym zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych. Układanie jadłospisów.
T-L-10Dieta w chorobach oczu – AMD i jaskra. Układanie jadłospisów.
T-L-11Dieta w chorobach skóry – trądzik młodzieńczy. Układanie jadłospisów.
T-L-12Dieta w chorobach rozrostowych krwi. Układanie jadłospisów.
T-L-13Dieta w niedokrwistości. Układanie jadłospisów.
T-L-14Zalecenia żywieniowe w cukrzycy ciężarnych.
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych na astmę oskrzelową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.