Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy krajoznawstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy krajoznawstwa
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc geografii Polski, krain geograficznych. Umiejętność posługiwania się mapami i GPS. Znajomość podstawi historii rozwoju turystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z regionami i atrakcjami krajoznawczymi Polski i krajów europejskich. Ukształtowanie umiejętności z zakresu przeprowadzenia analiz i opracowania inwentaryzacji krajoznawczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe pojęcia stosowane w krajoznawstwie, ewolucja pojęcia krajoznawstwa, klasyfikacje walorów krajoznawczych1
T-L-2Kierunki i formy działalności krajoznawczej, współczesne funkcje krajoznawstwa1
T-L-3Czynniki warunkujące uprawianie krajoznawstwa2
T-L-4Żródla wiedzy krajoznawczej, ich rodzaje oraz charakterystyka2
T-L-5Klasyfikacja typologiczna krajobrazów naturalnych Polski1
T-L-6Turystyczna typologia miejscowości1
T-L-7Inwentaryzacja krajoznawcza Polski1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczetstnictwo w zajeciach9
A-L-2Studiowanie literatury21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny, wykłąd problemowy,zajecia terenowe - praktyczne, zajęcia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: spawdziany wiedzy-wejściówki
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C16ut_W01
W efekcie przeprowadzonych zajęć student uzyska wiedzę na temat inwentaryzacji krajoznawczych, miejsc interesujących pod względem krajoznawczo - turystycznym
TOW_1A_W18, TOW_1A_W19, TOW_1A_W22, TOW_1A_W23, TOW_1A_W24, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C16ut_U01
Student potrafi przeprowadzić inwentaryzację krajoznawczą oraz zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze
TOW_1A_U01, TOW_1A_U07, TOW_1A_U10, TOW_1A_U11, TOW_1A_U12, TOW_1A_U14S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-3, T-L-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C16ut_K01
Student nabędzie następujące kompetencje: Postępowanie zgodnie z zasadami etyki, Chętny do pomocy, Dbałość o środowisko naturalne Zdolnośc do podejmowania samodzielnych decyzji
TOW_1A_K01, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-4, T-L-7, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C16ut_W01
W efekcie przeprowadzonych zajęć student uzyska wiedzę na temat inwentaryzacji krajoznawczych, miejsc interesujących pod względem krajoznawczo - turystycznym
2,0Student nie posiada wiedzy nt. inwentaryzacji krajoznawczych, miejsc interesujących pod względem krajoznawczo - turystycznym
3,0Student w stopniu podstawowym posiadł wiedzę nt. inwentaryzacji krajoznawczych, ale nie potrafi scharakteryzować miejsc interesujących pod względem krajoznawczo - turystycznym
3,5Student w stopniu podstawowym posiadł wiedzę nt. inwentaryzacji krajoznawczych, i potrafi scharakteryzować niektóre miejsca interesujące pod względem krajoznawczo - turystycznym
4,0Student w stopniu podstawowym posiadł wiedzę nt. inwentaryzacji krajoznawczych, i potrafi scharakteryzować miejsca interesujące pod względem krajoznawczo - turystycznym
4,5Student ma odpowiednią wiedzę aby samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawcze, i potrafi scharakteryzować miejsca interesujące pod względem krajoznawczo - turystycznym
5,0Student ma odpowiednią wiedzę aby samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawcze, scharakteryzować miejsca interesujące pod względem krajoznawczo – turystycznym, a także wiedza ta jest wystarczająca aby podjąć się roli przewodnika turystycznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C16ut_U01
Student potrafi przeprowadzić inwentaryzację krajoznawczą oraz zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze
2,0Student nie potrafi w terenie przeprowadzić inwentaryzacji krajoznawczej ani zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze
3,0Student potrafi przeprowadzić inwentaryzację krajoznawczą przy pomocy nauczyciela
3,5Student potrafi w terenie samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawczą, i wraz z nauczycielem potrafi zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze
4,0Student potrafi w terenie samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawczą, i potrafi zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze z niewielkim udziałem nauczyciela
4,5Student potrafi w terenie samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawczą, i sam potrafi zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze
5,0Student potrafi w terenie samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawczą, i sam potrafi zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze, oraz wyróżnia się wśród innych swoimi umiejętnościami pracy w terenie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C16ut_K01
Student nabędzie następujące kompetencje: Postępowanie zgodnie z zasadami etyki, Chętny do pomocy, Dbałość o środowisko naturalne Zdolnośc do podejmowania samodzielnych decyzji
2,0nie wykazuje żadnego zainteresowania, kreatywności i postrzegania relacji pomiędzy walorami środowiska, ich użytkowaniem a działalnością człowieka oraz planowaniem wycieczek krajoznawczych
3,0nabył pewnych oznak kreatywności i miernych zdolności do tworzenia
3,5nabył cech kreatywności i zdolności do inwentaryzacji i planowania krajoznawczego
4,0cechuje się kreatywnością, zdolnością do właściwego doboru miejsc interesujących pod względem krajoznawczym
4,5cechuje się kreatywnością, zdolnością do prawidłowego doboru różnorodnych miejsc krajoznawczych oraz samodzielnie planuje wycieczki krajoznawcze
5,0wyróżnia się kreatywnością, cechuje się wybitną zdolnością w doborze miejsc interesujących pod względem krajoznawczym, planuje i organizuje wycieczki krajoznawcze

Literatura podstawowa

  1. Bieńczyk G, Krajoznawstwo i jego związki z turystyką, Wyższa Szkoła Ekonomiczna. Wydawnictwa, DRUKTUR Sp.z o.o., 2003
  2. Nowacki M., Kruczek Z., Artur Kurek, Krajoznawstwo. Teoria i metodyka, Proksenia, 2007
  3. Kruczek Z, Polska - Geografia atrakcji turystycznych, Proksenia, 2010
  4. Nowacki M. Zamelska M. Kaczor B, Przewodnik do ćwiczeń z krajoznawstwa cz. 1 + szkice makroregionów fizycznogeograficznych Polski, AWF Poznan, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Lijewski T. Mikułowski B, Geografia turystyki Polski, PWE, 2008
  2. Pawlikowska Piechotka A, Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne, Wydawnictwo Innowacyjne novaeres, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe pojęcia stosowane w krajoznawstwie, ewolucja pojęcia krajoznawstwa, klasyfikacje walorów krajoznawczych1
T-L-2Kierunki i formy działalności krajoznawczej, współczesne funkcje krajoznawstwa1
T-L-3Czynniki warunkujące uprawianie krajoznawstwa2
T-L-4Żródla wiedzy krajoznawczej, ich rodzaje oraz charakterystyka2
T-L-5Klasyfikacja typologiczna krajobrazów naturalnych Polski1
T-L-6Turystyczna typologia miejscowości1
T-L-7Inwentaryzacja krajoznawcza Polski1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczetstnictwo w zajeciach9
A-L-2Studiowanie literatury21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C16ut_W01W efekcie przeprowadzonych zajęć student uzyska wiedzę na temat inwentaryzacji krajoznawczych, miejsc interesujących pod względem krajoznawczo - turystycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W19Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług.
TOW_1A_W22Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
TOW_1A_W24Zna źródła, z których można pozyskać środki na dofinansowanie działalności. Ma ogólną orientację w podstawowych problemach towaroznawstwa na poziomie inżynierskim.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z regionami i atrakcjami krajoznawczymi Polski i krajów europejskich. Ukształtowanie umiejętności z zakresu przeprowadzenia analiz i opracowania inwentaryzacji krajoznawczych
Treści programoweT-L-1Podstawowe pojęcia stosowane w krajoznawstwie, ewolucja pojęcia krajoznawstwa, klasyfikacje walorów krajoznawczych
T-L-2Kierunki i formy działalności krajoznawczej, współczesne funkcje krajoznawstwa
T-L-4Żródla wiedzy krajoznawczej, ich rodzaje oraz charakterystyka
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny, wykłąd problemowy,zajecia terenowe - praktyczne, zajęcia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: spawdziany wiedzy-wejściówki
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy nt. inwentaryzacji krajoznawczych, miejsc interesujących pod względem krajoznawczo - turystycznym
3,0Student w stopniu podstawowym posiadł wiedzę nt. inwentaryzacji krajoznawczych, ale nie potrafi scharakteryzować miejsc interesujących pod względem krajoznawczo - turystycznym
3,5Student w stopniu podstawowym posiadł wiedzę nt. inwentaryzacji krajoznawczych, i potrafi scharakteryzować niektóre miejsca interesujące pod względem krajoznawczo - turystycznym
4,0Student w stopniu podstawowym posiadł wiedzę nt. inwentaryzacji krajoznawczych, i potrafi scharakteryzować miejsca interesujące pod względem krajoznawczo - turystycznym
4,5Student ma odpowiednią wiedzę aby samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawcze, i potrafi scharakteryzować miejsca interesujące pod względem krajoznawczo - turystycznym
5,0Student ma odpowiednią wiedzę aby samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawcze, scharakteryzować miejsca interesujące pod względem krajoznawczo – turystycznym, a także wiedza ta jest wystarczająca aby podjąć się roli przewodnika turystycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C16ut_U01Student potrafi przeprowadzić inwentaryzację krajoznawczą oraz zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U10Posiada umiejętność organizacji i realizacji usług. Potrafi współpracować z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
TOW_1A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron standardowych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z regionami i atrakcjami krajoznawczymi Polski i krajów europejskich. Ukształtowanie umiejętności z zakresu przeprowadzenia analiz i opracowania inwentaryzacji krajoznawczych
Treści programoweT-L-3Czynniki warunkujące uprawianie krajoznawstwa
T-L-7Inwentaryzacja krajoznawcza Polski
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny, wykłąd problemowy,zajecia terenowe - praktyczne, zajęcia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: spawdziany wiedzy-wejściówki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w terenie przeprowadzić inwentaryzacji krajoznawczej ani zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze
3,0Student potrafi przeprowadzić inwentaryzację krajoznawczą przy pomocy nauczyciela
3,5Student potrafi w terenie samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawczą, i wraz z nauczycielem potrafi zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze
4,0Student potrafi w terenie samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawczą, i potrafi zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze z niewielkim udziałem nauczyciela
4,5Student potrafi w terenie samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawczą, i sam potrafi zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze
5,0Student potrafi w terenie samodzielnie przeprowadzić inwentaryzacje krajoznawczą, i sam potrafi zaplanować i prowadzić wycieczki krajoznawcze, oraz wyróżnia się wśród innych swoimi umiejętnościami pracy w terenie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C16ut_K01Student nabędzie następujące kompetencje: Postępowanie zgodnie z zasadami etyki, Chętny do pomocy, Dbałość o środowisko naturalne Zdolnośc do podejmowania samodzielnych decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z regionami i atrakcjami krajoznawczymi Polski i krajów europejskich. Ukształtowanie umiejętności z zakresu przeprowadzenia analiz i opracowania inwentaryzacji krajoznawczych
Treści programoweT-L-4Żródla wiedzy krajoznawczej, ich rodzaje oraz charakterystyka
T-L-7Inwentaryzacja krajoznawcza Polski
T-L-5Klasyfikacja typologiczna krajobrazów naturalnych Polski
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny, wykłąd problemowy,zajecia terenowe - praktyczne, zajęcia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: spawdziany wiedzy-wejściówki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje żadnego zainteresowania, kreatywności i postrzegania relacji pomiędzy walorami środowiska, ich użytkowaniem a działalnością człowieka oraz planowaniem wycieczek krajoznawczych
3,0nabył pewnych oznak kreatywności i miernych zdolności do tworzenia
3,5nabył cech kreatywności i zdolności do inwentaryzacji i planowania krajoznawczego
4,0cechuje się kreatywnością, zdolnością do właściwego doboru miejsc interesujących pod względem krajoznawczym
4,5cechuje się kreatywnością, zdolnością do prawidłowego doboru różnorodnych miejsc krajoznawczych oraz samodzielnie planuje wycieczki krajoznawcze
5,0wyróżnia się kreatywnością, cechuje się wybitną zdolnością w doborze miejsc interesujących pod względem krajoznawczym, planuje i organizuje wycieczki krajoznawcze