Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Ichtiofauna jako atut turystyczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ichtiofauna jako atut turystyczny
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studenta z gatunkami ryb ważnymi w usługach turystycznych i możliwościami wykorzystania ichtiofauny w sektorze turystyki w Polsce i na świecie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej na terenie Polski (z rzędów: Cypriniformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes)4
T-L-2Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej na terenie Azji, Afryki i Ameryki południowej północnej i Australii (z gromady Chondrichtheys, oraz z rzędów: Acipenseriformes, Cypriniformes, Characiformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes).Status ochronny i stan zagrożenia eksploatowanych gatunków ryb.6
T-L-3Praktyczne zaznajomienie się ze stronami internetowymi biur turystycznych oferujących usługi turystyczne związane z ichtiofauną w jęz. polskim i angielskim. Zapoznanie studentów z ofertami ocenariów w usługach turystycznych.2
T-L-4Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej w Europie (z rzędów: Cypriniformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes)4
16
wykłady
T-W-1Charakterystyka rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie. Rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej. Ekoturystyka na obszarach chronionych.4
T-W-2Zapoznanie studentów z przdstawicielami ichtiofauny wykorzystywanymi do celów akwaturystyki na terenie Polski - wędkarstwo morskie i śródlądowe. Omówienie działania instytucji zajmujących się wędkarstwem i bezpieczeństwem usług turystycznych. Omówienie najważniejszych gatunków ryb morskich i słodkowodnych poławianych sportowo i rekreacyjnie na terenie Europy. Prezentacja największych oceanariów europejskich wykorzystywanych w programach usług turystycznych.6
T-W-3Zapoznanie studentów z przdestawicielami ichtiofauny wykorzystywanymi do celów akwaturystyki na terenie Ameryki południowej i północnej oraz Australii - wędkarstwo morskie i śródlądowe, wyprawy podwodne.4
T-W-4Zapoznanie studentów z ichtiofauną polarną i fauną towarzyszącą rybom w środowisku wodnym w Europie i na świecie.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach16
A-L-2studiowanie literatury16
A-L-3przygotowanie się do zajęć16
A-L-4uczestniczenie w konsultacjach11
59
wykłady
A-W-1uczestniczenie w zajęciach32
A-W-2przygotowanie się do zajęć15
A-W-3studiowanie literatury9
A-W-4uczestniczenie w konsultacjach5
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentacja multimedialna ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne, zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O13-2ut_W01
Student ma wiedzę o gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
TOW_1A_W19, TOW_1A_W23S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O13-2ut_U01
Student potrafi rozpoznać gatunki ryb wykorzystywanych w sektorze usług turystycznych, potrafi określić rejon w Polsce i na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię, status ochronny i terminologię angielską
TOW_1A_U10, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O13-2ut_K01
Student potrafi zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
TOW_1A_K04, TOW_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-3, T-L-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O13-2ut_W01
Student ma wiedzę o gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
2,0Student nie ma żadnej wiedzy o gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
3,0Student ma wiedzę o niewielu gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
3,5Student ma wiedzę o gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce, nie ma wiedzy na temat ryb na świecie
4,0Student ma wiedzę o większości gatunków ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
4,5Student ma wiedzę o wszystkich gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i o większości gatunków na świecie
5,0Student ma wiedzę o wszystkich prezentowanych na zajęciach gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O13-2ut_U01
Student potrafi rozpoznać gatunki ryb wykorzystywanych w sektorze usług turystycznych, potrafi określić rejon w Polsce i na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię, status ochronny i terminologię angielską
2,0Student nie potrafi rozpoznać gatunków ryb, nie potrafi określić rejonów w Polsce ani na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, nie zna ich biologii ani statusu ochronnego i terminologii angielskiej
3,0Student potrafi rozpoznać mało gatunków ryb, nie potrafi określić rejonów w Polsce ani na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, wie mało na temat ich biologii i statusu ochronnego, zna tylko podstawową terminologię angielską
3,5Student potrafi rozpoznać mało gatunków ryb, nie potrafi określić rejonów w Polsce ani na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię i status ochronny oraz terminologię angielskią w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi rozpoznać większość gatunków ryb, potrafi określić rejony w Polsce i na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię i status ochronny oraz terminologię angielskią w stopniu dobrym
4,5Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki ryb, potrafi określić rejony w Polsce i na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię i status ochronny oraz terminologię angielskią w stopniu dobrym
5,0Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki ryb, potrafi określić rejony w Polsce i na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię i status ochronny oraz terminologię angielskią w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O13-2ut_K01
Student potrafi zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
2,0Student nie potrafi zaproponować bezpiecznej dla człowieka i środowiska eksploatacji ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce, nie potrafi na świecie
3,5Student potrafi zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce, nie potrafi na świecie
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce, na świecie w niewielkim stopniu
4,5Student potrafi w stopniubardzo dobrym zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce, na świecie w dobrym stopniu
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie

Literatura podstawowa

  1. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  2. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000
  3. Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Morskie, Gdańsk, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1997
  2. Nelson J., Fishes of the World, John Wiley & Sons, New York-Singapore, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej na terenie Polski (z rzędów: Cypriniformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes)4
T-L-2Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej na terenie Azji, Afryki i Ameryki południowej północnej i Australii (z gromady Chondrichtheys, oraz z rzędów: Acipenseriformes, Cypriniformes, Characiformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes).Status ochronny i stan zagrożenia eksploatowanych gatunków ryb.6
T-L-3Praktyczne zaznajomienie się ze stronami internetowymi biur turystycznych oferujących usługi turystyczne związane z ichtiofauną w jęz. polskim i angielskim. Zapoznanie studentów z ofertami ocenariów w usługach turystycznych.2
T-L-4Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej w Europie (z rzędów: Cypriniformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes)4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie. Rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej. Ekoturystyka na obszarach chronionych.4
T-W-2Zapoznanie studentów z przdstawicielami ichtiofauny wykorzystywanymi do celów akwaturystyki na terenie Polski - wędkarstwo morskie i śródlądowe. Omówienie działania instytucji zajmujących się wędkarstwem i bezpieczeństwem usług turystycznych. Omówienie najważniejszych gatunków ryb morskich i słodkowodnych poławianych sportowo i rekreacyjnie na terenie Europy. Prezentacja największych oceanariów europejskich wykorzystywanych w programach usług turystycznych.6
T-W-3Zapoznanie studentów z przdestawicielami ichtiofauny wykorzystywanymi do celów akwaturystyki na terenie Ameryki południowej i północnej oraz Australii - wędkarstwo morskie i śródlądowe, wyprawy podwodne.4
T-W-4Zapoznanie studentów z ichtiofauną polarną i fauną towarzyszącą rybom w środowisku wodnym w Europie i na świecie.2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach16
A-L-2studiowanie literatury16
A-L-3przygotowanie się do zajęć16
A-L-4uczestniczenie w konsultacjach11
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w zajęciach32
A-W-2przygotowanie się do zajęć15
A-W-3studiowanie literatury9
A-W-4uczestniczenie w konsultacjach5
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O13-2ut_W01Student ma wiedzę o gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W19Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studenta z gatunkami ryb ważnymi w usługach turystycznych i możliwościami wykorzystania ichtiofauny w sektorze turystyki w Polsce i na świecie
Treści programoweT-W-1Charakterystyka rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie. Rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej. Ekoturystyka na obszarach chronionych.
T-W-2Zapoznanie studentów z przdstawicielami ichtiofauny wykorzystywanymi do celów akwaturystyki na terenie Polski - wędkarstwo morskie i śródlądowe. Omówienie działania instytucji zajmujących się wędkarstwem i bezpieczeństwem usług turystycznych. Omówienie najważniejszych gatunków ryb morskich i słodkowodnych poławianych sportowo i rekreacyjnie na terenie Europy. Prezentacja największych oceanariów europejskich wykorzystywanych w programach usług turystycznych.
T-W-4Zapoznanie studentów z ichtiofauną polarną i fauną towarzyszącą rybom w środowisku wodnym w Europie i na świecie.
T-L-2Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej na terenie Azji, Afryki i Ameryki południowej północnej i Australii (z gromady Chondrichtheys, oraz z rzędów: Acipenseriformes, Cypriniformes, Characiformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes).Status ochronny i stan zagrożenia eksploatowanych gatunków ryb.
T-L-4Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej w Europie (z rzędów: Cypriniformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentacja multimedialna ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne, zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy o gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
3,0Student ma wiedzę o niewielu gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
3,5Student ma wiedzę o gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce, nie ma wiedzy na temat ryb na świecie
4,0Student ma wiedzę o większości gatunków ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
4,5Student ma wiedzę o wszystkich gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i o większości gatunków na świecie
5,0Student ma wiedzę o wszystkich prezentowanych na zajęciach gatunkach ryb wykorzystywanych gospodarczo w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O13-2ut_U01Student potrafi rozpoznać gatunki ryb wykorzystywanych w sektorze usług turystycznych, potrafi określić rejon w Polsce i na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię, status ochronny i terminologię angielską
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U10Posiada umiejętność organizacji i realizacji usług. Potrafi współpracować z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studenta z gatunkami ryb ważnymi w usługach turystycznych i możliwościami wykorzystania ichtiofauny w sektorze turystyki w Polsce i na świecie
Treści programoweT-W-1Charakterystyka rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie. Rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej. Ekoturystyka na obszarach chronionych.
T-W-3Zapoznanie studentów z przdestawicielami ichtiofauny wykorzystywanymi do celów akwaturystyki na terenie Ameryki południowej i północnej oraz Australii - wędkarstwo morskie i śródlądowe, wyprawy podwodne.
T-L-2Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej na terenie Azji, Afryki i Ameryki południowej północnej i Australii (z gromady Chondrichtheys, oraz z rzędów: Acipenseriformes, Cypriniformes, Characiformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes).Status ochronny i stan zagrożenia eksploatowanych gatunków ryb.
T-L-3Praktyczne zaznajomienie się ze stronami internetowymi biur turystycznych oferujących usługi turystyczne związane z ichtiofauną w jęz. polskim i angielskim. Zapoznanie studentów z ofertami ocenariów w usługach turystycznych.
T-L-4Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej w Europie (z rzędów: Cypriniformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentacja multimedialna ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne, zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać gatunków ryb, nie potrafi określić rejonów w Polsce ani na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, nie zna ich biologii ani statusu ochronnego i terminologii angielskiej
3,0Student potrafi rozpoznać mało gatunków ryb, nie potrafi określić rejonów w Polsce ani na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, wie mało na temat ich biologii i statusu ochronnego, zna tylko podstawową terminologię angielską
3,5Student potrafi rozpoznać mało gatunków ryb, nie potrafi określić rejonów w Polsce ani na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię i status ochronny oraz terminologię angielskią w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi rozpoznać większość gatunków ryb, potrafi określić rejony w Polsce i na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię i status ochronny oraz terminologię angielskią w stopniu dobrym
4,5Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki ryb, potrafi określić rejony w Polsce i na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię i status ochronny oraz terminologię angielskią w stopniu dobrym
5,0Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki ryb, potrafi określić rejony w Polsce i na świecie, gdzie mają znaczenie w akwaturystyce, zna ich biologię i status ochronny oraz terminologię angielskią w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O13-2ut_K01Student potrafi zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studenta z gatunkami ryb ważnymi w usługach turystycznych i możliwościami wykorzystania ichtiofauny w sektorze turystyki w Polsce i na świecie
Treści programoweT-W-1Charakterystyka rynku usług turystycznych związanych z wędkarstwem rekracyjnym i sportowym w Polsce, Europie i na świecie. Rodzaje usług wykorzystujących ichtiofaunę w zakresie turystyki wodnej. Ekoturystyka na obszarach chronionych.
T-W-2Zapoznanie studentów z przdstawicielami ichtiofauny wykorzystywanymi do celów akwaturystyki na terenie Polski - wędkarstwo morskie i śródlądowe. Omówienie działania instytucji zajmujących się wędkarstwem i bezpieczeństwem usług turystycznych. Omówienie najważniejszych gatunków ryb morskich i słodkowodnych poławianych sportowo i rekreacyjnie na terenie Europy. Prezentacja największych oceanariów europejskich wykorzystywanych w programach usług turystycznych.
T-W-4Zapoznanie studentów z ichtiofauną polarną i fauną towarzyszącą rybom w środowisku wodnym w Europie i na świecie.
T-L-3Praktyczne zaznajomienie się ze stronami internetowymi biur turystycznych oferujących usługi turystyczne związane z ichtiofauną w jęz. polskim i angielskim. Zapoznanie studentów z ofertami ocenariów w usługach turystycznych.
T-L-4Praktyczne zapoznanie się studentów z przedstawicielami ichtiofauny ważnymi w gospodarce turystycznej w Europie (z rzędów: Cypriniformes, Salmoniformes, Esociformes, Gadiformes i Perciformes)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentacja multimedialna ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne, zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować bezpiecznej dla człowieka i środowiska eksploatacji ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce, nie potrafi na świecie
3,5Student potrafi zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce, nie potrafi na świecie
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce, na świecie w niewielkim stopniu
4,5Student potrafi w stopniubardzo dobrym zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce, na świecie w dobrym stopniu
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaproponować bezpieczną dla człowieka i środowiska eksploatację ichtiofauny w sektorze usług turystycznych w Polsce i na świecie