Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Sztuka kulinarna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sztuka kulinarna
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz usług gastronomicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane elementy z techniki obsługi konsumenta9
T-L-2Nakrywanie stołu, podstawowe, rozszerzone, świąteczne lub na specjalne okazje9
T-L-3Galanteria stołowa i jej przeznaczenie9
T-L-4Elementy dekoracyjne potraw6
T-L-5Techniki przygotowania i serwowania niektórych sosów6
T-L-6Przyprawy naturalne w aromatyzacji potraw6
45
wykłady
T-W-1Zapach i barwa jako ważne wyróżniki jakości sensorycznej potraw4
T-W-2Sosy ozdobą potraw oraz triumfem sztuki kulinarnej3
T-W-3Wyposażenie części handlowej i ekspedycyjnej zakładu gastronomicznego w sprzęt do obsługi konsumentów4
T-W-4Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi gości3
T-W-5Stosowane techniki obsługi gości w zakładach gastronomicznych3
T-W-6Garnirowanie potraw3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń22
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów22
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu20
A-W-3Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-5tz_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie oceny walorów sensorycznych potraw oraz ich serwowania, a także właściwego przygotowania sali konsumenckiej do obsługi gości
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W03S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-5tz_U01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TOW_2A_U06, TOW_2A_U07, TOW_2A_U11S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
TOW_2A_PO4-5tz_U02
Ma umiejętność samokształcenia się. Potrafi określić wpływ wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego
TOW_2A_U06, TOW_2A_U07, TOW_2A_U12S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-5tz_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw oraz ich właściwego serwowania.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K06S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
TOW_2A_PO4-5tz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-5tz_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie oceny walorów sensorycznych potraw oraz ich serwowania, a także właściwego przygotowania sali konsumenckiej do obsługi gości
2,0Wiedza w zakresie oceny walorów sensorycznych potraw oraz ich serwowania a także właściwego przygotowania sali konsumenckiej do obsługi gości jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-5tz_U01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
2,0Praca indywidualna i w zespole, wykorzystująca potrzebne informacje zawarte w literaturze oraz umiejętność wyciągania wniosków, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
TOW_2A_PO4-5tz_U02
Ma umiejętność samokształcenia się. Potrafi określić wpływ wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz określania wpływu wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-5tz_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw oraz ich właściwego serwowania.
2,0Myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw oraz ich właściwego serwowania jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
TOW_2A_PO4-5tz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy
2,0Świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Czarnecka-Skubina E., Obsługa konsumenta w gastronomii i cateringu, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008
  2. Jargoń R., Obsługa konsumenta, WSiP, Warszawa, 2000
  3. Koziorowska B., Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, Wyd. SGGW, Poznań, 1998
  4. Jastrzębski W., Wyposażenie techniczne zakładów gastronomicznych, WSiP, Warszawa, 1997
  5. Milewska M., Prączko A., Stasiak A., Podstawy Gastronomii, PWE, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Skrzypczak K., Dolata W., Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, Wyd. Euro-Gastro-Food, Poznań, 1997
  2. Jargoń R., Organizacja i technika usług gastronomicznych, WSiP, Warszawa, 1992
  3. Czasopisma popularno-naukowe, Przegląd Gastronomiczny, Poradnik Restauratora, 2011
  4. Praca zbiorowa, Kucharz & Gastronom Vademecum, Wyd. Rea, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane elementy z techniki obsługi konsumenta9
T-L-2Nakrywanie stołu, podstawowe, rozszerzone, świąteczne lub na specjalne okazje9
T-L-3Galanteria stołowa i jej przeznaczenie9
T-L-4Elementy dekoracyjne potraw6
T-L-5Techniki przygotowania i serwowania niektórych sosów6
T-L-6Przyprawy naturalne w aromatyzacji potraw6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapach i barwa jako ważne wyróżniki jakości sensorycznej potraw4
T-W-2Sosy ozdobą potraw oraz triumfem sztuki kulinarnej3
T-W-3Wyposażenie części handlowej i ekspedycyjnej zakładu gastronomicznego w sprzęt do obsługi konsumentów4
T-W-4Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi gości3
T-W-5Stosowane techniki obsługi gości w zakładach gastronomicznych3
T-W-6Garnirowanie potraw3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń22
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów22
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu20
A-W-3Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-5tz_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie oceny walorów sensorycznych potraw oraz ich serwowania, a także właściwego przygotowania sali konsumenckiej do obsługi gości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa artykułów nieżywnościowych, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-L-2Nakrywanie stołu, podstawowe, rozszerzone, świąteczne lub na specjalne okazje
T-L-4Elementy dekoracyjne potraw
T-L-3Galanteria stołowa i jej przeznaczenie
T-L-1Wybrane elementy z techniki obsługi konsumenta
T-W-3Wyposażenie części handlowej i ekspedycyjnej zakładu gastronomicznego w sprzęt do obsługi konsumentów
T-W-4Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi gości
T-W-5Stosowane techniki obsługi gości w zakładach gastronomicznych
T-W-6Garnirowanie potraw
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie oceny walorów sensorycznych potraw oraz ich serwowania a także właściwego przygotowania sali konsumenckiej do obsługi gości jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-5tz_U01Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
TOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U11Potrafi napisać pracę naukową w języku polskim oraz doniesienie naukowe w języku obcym na podstawie własnych badań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-L-2Nakrywanie stołu, podstawowe, rozszerzone, świąteczne lub na specjalne okazje
T-L-4Elementy dekoracyjne potraw
T-L-3Galanteria stołowa i jej przeznaczenie
T-L-1Wybrane elementy z techniki obsługi konsumenta
T-W-3Wyposażenie części handlowej i ekspedycyjnej zakładu gastronomicznego w sprzęt do obsługi konsumentów
T-W-4Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi gości
T-W-5Stosowane techniki obsługi gości w zakładach gastronomicznych
T-W-6Garnirowanie potraw
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Praca indywidualna i w zespole, wykorzystująca potrzebne informacje zawarte w literaturze oraz umiejętność wyciągania wniosków, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-5tz_U02Ma umiejętność samokształcenia się. Potrafi określić wpływ wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
TOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U12Wykazuje zdolność podejmowania działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa z uwzględnieniem usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-L-2Nakrywanie stołu, podstawowe, rozszerzone, świąteczne lub na specjalne okazje
T-W-3Wyposażenie części handlowej i ekspedycyjnej zakładu gastronomicznego w sprzęt do obsługi konsumentów
T-W-4Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi gości
T-W-5Stosowane techniki obsługi gości w zakładach gastronomicznych
T-W-6Garnirowanie potraw
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz określania wpływu wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-5tz_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw oraz ich właściwego serwowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-L-2Nakrywanie stołu, podstawowe, rozszerzone, świąteczne lub na specjalne okazje
T-W-3Wyposażenie części handlowej i ekspedycyjnej zakładu gastronomicznego w sprzęt do obsługi konsumentów
T-W-4Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi gości
T-W-5Stosowane techniki obsługi gości w zakładach gastronomicznych
T-W-6Garnirowanie potraw
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw oraz ich właściwego serwowania jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-5tz_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-L-2Nakrywanie stołu, podstawowe, rozszerzone, świąteczne lub na specjalne okazje
T-L-4Elementy dekoracyjne potraw
T-L-3Galanteria stołowa i jej przeznaczenie
T-L-1Wybrane elementy z techniki obsługi konsumenta
T-W-3Wyposażenie części handlowej i ekspedycyjnej zakładu gastronomicznego w sprzęt do obsługi konsumentów
T-W-4Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi gości
T-W-5Stosowane techniki obsługi gości w zakładach gastronomicznych
T-W-6Garnirowanie potraw
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu