Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne
Sylabus przedmiotu Pasożyty w surowcach i produktach żywnościowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pasożyty w surowcach i produktach żywnościowych | ||
Specjalność | menadżer hotelarstwa i gastronomii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zagrożeń parazytologicznych, związanych z produkcją i przechowywaniem surowców i gotowej żywności. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, wpływu czynników klimatycznych oraz dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Biologia, systematyka, epidemiologia, pasożytów i szkodników produktów żywnościowych występujących w Polsce | 10 |
T-L-2 | Parazytozy pierwotniacze przewodu pokarmowego | 8 |
T-L-3 | Choroby pasożytnicze, wywołane zarażeniem pasożytami z pozostałych grup systematycznych | 8 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie pasożytnictwa, definicje. Źródła zarażeń, drogi wnikania, transmisja. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem. | 10 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w Polsce i na świecie, żywność jako nośnik pasożytów; częstość występowania w surowcach i produktach żywnościowych. Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych. | 8 |
T-W-3 | Najważniejsze gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach żywnościowych, potencjalnie występujące w Polsce, Europie, na świecie. Nomenklatura angielska podstawowych pojęć związanych z przedmiotem. | 8 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | Studiowanie dostępnych naukowych źródeł specjalistycznych | 40 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 24 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 26 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady przygotowane techniką multimedialną, ilustrowane licznymi schematami, fotografiami i rycinami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem pomocy naukowych w postaci krótkich filmów, ilustracji, gotowych preparatów mikroskopowych i makroskopowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny wraz z przygotowaną przez studenta prezentacją multimedialną, obejmującą wybrany zakres treści programowych przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO4-3mhig_W01 Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasożytów w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się najgroźniejszych pasożytów. | TOW_2A_W05 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO4-3mhig_U01 Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu na eliminację zagrożeń pasożytniczych związanych przechowywaniem i przygotowywaniem surowców i gotowych produktów żywnościowych oraz na skuteczne zapobieganie parazytozom pokarmowym. | TOW_2A_U01 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO4-3mhig_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności i/lub nieodpowiednim jego przechowywaniem. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników. | TOW_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO4-3mhig_W01 Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasożytów w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się najgroźniejszych pasożytów. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuj zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował biegle cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO4-3mhig_U01 Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu na eliminację zagrożeń pasożytniczych związanych przechowywaniem i przygotowywaniem surowców i gotowych produktów żywnościowych oraz na skuteczne zapobieganie parazytozom pokarmowym. | 2,0 | Student: nie posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, nie potrafi prawidłowo interpretować wyników badań i wyciągać wniosków |
3,0 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia parazytoz, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków | |
3,5 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków | |
4,0 | Student: Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych,, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem | |
4,5 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia parazytoz, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiu wniosków | |
5,0 | Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań dotyczących badania surowców lub produktów żywnościowych, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych, potrafi wykorzystać biegle opanowaną wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników, potrafi także prawidłowo formułować wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO4-3mhig_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności i/lub nieodpowiednim jego przechowywaniem. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników. | 2,0 | Student: nie ma świadomości wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych w stopniu dostatecznym. Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie |
3,0 | Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia zarażeń pasożytami w stopniu dostatecznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
3,5 | Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację parazytoz. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,0 | Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
5,0 | Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych i przechowalnictwa na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób odzwierzęcych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości, konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać i pracować w grupie |
Literatura podstawowa
- Jerzy Lech Gundłach, Andrzej Bernard Sadzikowski, Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Deryło A., Parazytologia i akaroentomologia medyczna., PWN, Warszawa, 2002
- Litwińczuk Z. (red.), Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2011