Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo środków czystości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo środków czystości
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 11 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii, fizyki, toksykologii, towaroznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczna i praktyczna wiedza dotycząca środków czystości (przeznaczenie, skład, mechanizm działenia, szkodliwośći) stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania).1
T-L-2Otrzymywanie mydła (pokaz).2
T-L-3Metody badania parametrów użytkowych środków czystości (zdolność pianotwórcza, pH, zawartość związków alkalicznych, liczba rozmakania dla mydeł, zawartosci wody w preparatach, zawartość chlorków, napięcie powierzchniowe, zdolności zwilżania, gęstość nasypowa i in.)8
T-L-4Biocydowe właściwości środków czystości. Wyznaczanie zawartości aktywnego tlenu. / Wyznaczanie LC50 środków czystości dla organizmów.4
15
wykłady
T-W-1Środki czystości w historii. Ich znaczenie dla zdrowia człowiek i związek z rozwojem naszej czywilizacji2
T-W-2Rola wody w procesie mycia i prania2
T-W-3Środki powierzchniowo czynne (surfakrtanty), rodzaje i mechanizm ich działania.2
T-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci3
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości2
11

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdań5
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygogotowanie do zaliczenia końcowego5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach11
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Analiza literatury przedmiotu przygotowanie do zaliczenia końcowego15
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Ćwiczenia
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykladów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B3mhig_W01
Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą znaczenia środków czystości dla człowieka ich związku z rozwojem naszej cywilizacji. Posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą surowców służących do produkcji. Rozumie powiązanie składu środków czystości z mechanizmem mycia i prania. Posiada wiedzę dotycząca konfekcjonowania nowoczesnych środków czystości. Potrafi objaśnić przeznaczenie poszczególnych ich składników funkcjonalnych wchodzących w skład środków czystości i ich wpływu na jakość i właściwości produktu. Rozumie zagrożenia dla środowiska i zdrowia stwarzane przez masowe wykorzystywanie syntetycznych środków czystości.
TOW_2A_W03, TOW_2A_W04, TOW_2A_W05, TOW_2A_W06, TOW_2A_W10, TOW_2A_W13S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B3mhig_U01
Potrafi prawidłowo dokonać wyboru odpowiednich środków czystości, oraz przewidzieć ewentualne szkody powodowane przez błędny wybór. Posiada umiejętności wykorzystania nowoczesnych środków czystości, potrafi rozpoznać zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez nieprawidłowe wykorzystanie tych środków. Posiada zaawansowane umiejętności pozwalające prawidłowo wybrać metodykę analizy oraz przeprowadzić analizy pozwalające ocenić parametry jakościowe środków czystości. Posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji z zakresu tematyki przedmiotu ze źródeł elektronicznych i drukowanych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U02, TOW_2A_U03, TOW_2A_U05, TOW_2A_U09, TOW_2A_U10, TOW_2A_U11, TOW_2A_U12, TOW_2A_U15S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B3mhig_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie bezwzględną konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość ryzyka i znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo prac z wykorzystaniem artykułów chemii gospodarczej.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K03, TOW_2A_K04, TOW_2A_K05, TOW_2A_K06, TOW_2A_K07, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B3mhig_W01
Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą znaczenia środków czystości dla człowieka ich związku z rozwojem naszej cywilizacji. Posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą surowców służących do produkcji. Rozumie powiązanie składu środków czystości z mechanizmem mycia i prania. Posiada wiedzę dotycząca konfekcjonowania nowoczesnych środków czystości. Potrafi objaśnić przeznaczenie poszczególnych ich składników funkcjonalnych wchodzących w skład środków czystości i ich wpływu na jakość i właściwości produktu. Rozumie zagrożenia dla środowiska i zdrowia stwarzane przez masowe wykorzystywanie syntetycznych środków czystości.
2,0Student nie opanował wymaganego materiału nawet w podstawowym stopniu (mniej niż 50%).
3,0Student opanował tylko podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w ogólnym zakresie zna podstawowe pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu.
4,0Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych.
4,5Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych. Posiada wiedze na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie ich parametrów.
5,0Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych. Posiada wiedze na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie ich parametrów. Zna zadrożenia stwarzane przez wykorzystywane preparaty i sposoby przeciwdziałania im.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B3mhig_U01
Potrafi prawidłowo dokonać wyboru odpowiednich środków czystości, oraz przewidzieć ewentualne szkody powodowane przez błędny wybór. Posiada umiejętności wykorzystania nowoczesnych środków czystości, potrafi rozpoznać zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez nieprawidłowe wykorzystanie tych środków. Posiada zaawansowane umiejętności pozwalające prawidłowo wybrać metodykę analizy oraz przeprowadzić analizy pozwalające ocenić parametry jakościowe środków czystości. Posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji z zakresu tematyki przedmiotu ze źródeł elektronicznych i drukowanych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych.
2,0Student nie opanował wiedzy nawet w podstawowym stopniu.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje środków czystości.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki.
4,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki. Zna podstawowe metody analityczne wykorzystywane w ocenie ich parametrów jakościowych
5,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki. Zna podstawowe metody analityczne wykorzystywane w ocenie ich parametrów jakościowych. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B3mhig_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie bezwzględną konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość ryzyka i znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo prac z wykorzystaniem artykułów chemii gospodarczej.
2,0Student nie ma świadomości swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Nie chce i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie.
3,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy.
4,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności.
4,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania.
5,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, zle jest otwarty na zdanie innych.

Literatura podstawowa

  1. Przondo J., Związki powierzchniowo czynne i ich zastosowanie w produktach chemii gospodarczej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2007
  2. Seńczuk W, Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Zieliński R., Surfaktanty.Towaroznawcze i ekologiczne aspekty ich stosowania, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, 2000
  4. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987
  5. Korzeniowski A., Towaroznawstwo artykułów przemysłowych, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, 2005
  6. Miller P., Radwanowicz H., Towaroznawstwo wyrobów nieżywnościowych, WSiP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Moduły szkoleniowe z zakresu zrównoważonych procesów pralnictwa przemysłowego; Elektroniczne pomoce naukowe dla szkoleniowców i pracowników, 2011, (http://www.laundry-sustainability.eu/pl/index.html)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania).1
T-L-2Otrzymywanie mydła (pokaz).2
T-L-3Metody badania parametrów użytkowych środków czystości (zdolność pianotwórcza, pH, zawartość związków alkalicznych, liczba rozmakania dla mydeł, zawartosci wody w preparatach, zawartość chlorków, napięcie powierzchniowe, zdolności zwilżania, gęstość nasypowa i in.)8
T-L-4Biocydowe właściwości środków czystości. Wyznaczanie zawartości aktywnego tlenu. / Wyznaczanie LC50 środków czystości dla organizmów.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środki czystości w historii. Ich znaczenie dla zdrowia człowiek i związek z rozwojem naszej czywilizacji2
T-W-2Rola wody w procesie mycia i prania2
T-W-3Środki powierzchniowo czynne (surfakrtanty), rodzaje i mechanizm ich działania.2
T-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci3
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości2
11

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdań5
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygogotowanie do zaliczenia końcowego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach11
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Analiza literatury przedmiotu przygotowanie do zaliczenia końcowego15
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B3mhig_W01Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą znaczenia środków czystości dla człowieka ich związku z rozwojem naszej cywilizacji. Posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą surowców służących do produkcji. Rozumie powiązanie składu środków czystości z mechanizmem mycia i prania. Posiada wiedzę dotycząca konfekcjonowania nowoczesnych środków czystości. Potrafi objaśnić przeznaczenie poszczególnych ich składników funkcjonalnych wchodzących w skład środków czystości i ich wpływu na jakość i właściwości produktu. Rozumie zagrożenia dla środowiska i zdrowia stwarzane przez masowe wykorzystywanie syntetycznych środków czystości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa artykułów nieżywnościowych, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
TOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
TOW_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu, jego oceny rynkowej z uwzględnieniem analizy cyklu trwania produktu.
TOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
TOW_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i narzędzi opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, a także modelowania struktur i procesów w nich zachodzących oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Teoretyczna i praktyczna wiedza dotycząca środków czystości (przeznaczenie, skład, mechanizm działenia, szkodliwośći) stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-W-1Środki czystości w historii. Ich znaczenie dla zdrowia człowiek i związek z rozwojem naszej czywilizacji
T-W-2Rola wody w procesie mycia i prania
T-W-3Środki powierzchniowo czynne (surfakrtanty), rodzaje i mechanizm ich działania.
T-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wymaganego materiału nawet w podstawowym stopniu (mniej niż 50%).
3,0Student opanował tylko podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w ogólnym zakresie zna podstawowe pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu.
4,0Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych.
4,5Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych. Posiada wiedze na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie ich parametrów.
5,0Posiada wiedzę dotycącą składu i przeznaczenia środków czystosci, oraz przeznaczenie dodatków funkcjonalnych. Posiada wiedze na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie ich parametrów. Zna zadrożenia stwarzane przez wykorzystywane preparaty i sposoby przeciwdziałania im.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B3mhig_U01Potrafi prawidłowo dokonać wyboru odpowiednich środków czystości, oraz przewidzieć ewentualne szkody powodowane przez błędny wybór. Posiada umiejętności wykorzystania nowoczesnych środków czystości, potrafi rozpoznać zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez nieprawidłowe wykorzystanie tych środków. Posiada zaawansowane umiejętności pozwalające prawidłowo wybrać metodykę analizy oraz przeprowadzić analizy pozwalające ocenić parametry jakościowe środków czystości. Posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji z zakresu tematyki przedmiotu ze źródeł elektronicznych i drukowanych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
TOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
TOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U10Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania opracowań pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki, dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku Towaroznawstwo lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych.
TOW_2A_U11Potrafi napisać pracę naukową w języku polskim oraz doniesienie naukowe w języku obcym na podstawie własnych badań.
TOW_2A_U12Wykazuje zdolność podejmowania działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa z uwzględnieniem usług.
TOW_2A_U15Samodzielnie planuje, na podstawie zdobytej, pogłębionej wiedzy własną karierę zawodową lub naukową.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Teoretyczna i praktyczna wiedza dotycząca środków czystości (przeznaczenie, skład, mechanizm działenia, szkodliwośći) stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy nawet w podstawowym stopniu.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje środków czystości.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki.
4,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki. Zna podstawowe metody analityczne wykorzystywane w ocenie ich parametrów jakościowych
5,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje srodków czystości i je scharakteryzować. Zna zagrożenia dla zdrowia i środowiska stwarzane przez ich składniki. Zna podstawowe metody analityczne wykorzystywane w ocenie ich parametrów jakościowych. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B3mhig_K01Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie bezwzględną konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość ryzyka i znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo prac z wykorzystaniem artykułów chemii gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
TOW_2A_K05Umie i chce podejmować ryzyko i brać odpowiedzialność za inicjowanie zmian. Rozumie znaczenie i wie jak wychować swoich następców.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
TOW_2A_K07Umie rozpoznać i zhierarchizować potrzeby małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Wie jak, na podstawie rozpoznanych potrzeb i możliwości przedsiębiorstw, określić wizję zmian i zaangażować innych do współtworzenia tej wizji.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Teoretyczna i praktyczna wiedza dotycząca środków czystości (przeznaczenie, skład, mechanizm działenia, szkodliwośći) stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
Treści programoweT-W-1Środki czystości w historii. Ich znaczenie dla zdrowia człowiek i związek z rozwojem naszej czywilizacji
T-W-3Środki powierzchniowo czynne (surfakrtanty), rodzaje i mechanizm ich działania.
T-W-4Skład, rodzaje, właściwości i przeznaczenie środków czystosci
T-W-5Działanie biologiczne i ryzyko dla środowiska stwarzane przez środki czystości
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Nie chce i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie.
3,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy.
4,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności.
4,5Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania.
5,0Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, zle jest otwarty na zdanie innych.