Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej
W-2Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań)
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowej fizyki przydatnej inżynierowi
C-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej
C-4Wyrobienie umiejętności przygotowania prezentacji i jej komunikatywnego przedstawienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej3
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teoerii względności5
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego3
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego2
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe2
15
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej2
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa5
T-W-3Drgania i układy drgające3
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal4
T-W-5Zaliczanie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Zajęcia dydaktyczne15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć3
A-A-3Przygotowanie prezentacji3
A-A-4Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego4
25
wykłady
A-W-1Zajęcia dydaktyczne15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-2Ocena formująca: Zadanie domowe
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B13_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
BJ_1A_W02T1A_W01, T1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B13_U01
Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
BJ_1A_U01, BJ_1A_U08T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B13_K01
Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność
BJ_1A_K04T1A_K06InzA_K02C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B13_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
2,0Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych
3,0Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych
4,0Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych
4,5Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych
5,0Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B13_U01
Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B13_K01
Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność
2,0Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
  3. T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej3
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teoerii względności5
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego3
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego2
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej2
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa5
T-W-3Drgania i układy drgające3
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal4
T-W-5Zaliczanie przedmiotu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Zajęcia dydaktyczne15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć3
A-A-3Przygotowanie prezentacji3
A-A-4Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zajęcia dydaktyczne15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B13_W01Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowej fizyki przydatnej inżynierowi
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa
T-W-3Drgania i układy drgające
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych
3,0Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych
4,0Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych
4,5Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych
5,0Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B13_U01Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie budowy jachtów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BJ_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące właściwości projektowanych jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej
C-4Wyrobienie umiejętności przygotowania prezentacji i jej komunikatywnego przedstawienia
Treści programoweT-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teoerii względności
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-2Ocena formująca: Zadanie domowe
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B13_K01Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Wyrobienie umiejętności przygotowania prezentacji i jej komunikatywnego przedstawienia
Treści programoweT-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teoerii względności
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja