Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie żagli i takielunku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie żagli i takielunku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw oceanotechniki. |
W-2 | Wiedza z zakresu geometrii wykreślnej. |
W-3 | Wiedza z zakresu informatyki technicznej. |
W-4 | Wiedza z zakresu podstaw hydro- i aerodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniemi dotyczącymi rodzajów i typów ożaglowania, doboru powierzchni i układu ożaglowania, projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, projektowania omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyznaczanie charakterystyk żagli, określanie optymalnego kąta natarcia, rozwiązywanie równania Lanchestera. | 3 |
T-P-2 | Współdziałanie żagli. | 2 |
T-P-3 | Współpraca żagla i kadłuba jachtu. | 3 |
T-P-4 | Przykłady analitycznego projektowania żagli, obliczanie rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalenie planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania, wykonanie rysunków. | 5 |
T-P-5 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe. | 5 |
T-W-2 | Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe. | 10 |
T-W-3 | Wymiarowanie olinowania. | 5 |
T-W-4 | Olinowanie ruchome, łączniki i okucia. | 5 |
T-W-5 | Regulacja takielunku. | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie prac projektowych. | 20 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia projektowe. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac projektowych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_O01-1_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku. | BJ_1A_W16, BJ_1A_W18, BJ_1A_W19 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_O01-1_U01 Student posiada umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków. | BJ_1A_U09, BJ_1A_U17, BJ_1A_U18 | T1A_U07, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_O01-1_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | BJ_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_O01-1_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_O01-1_U01 Student posiada umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej |
3,0 | Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_O01-1_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa wynikających z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa wynikających z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania ożaglowania jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Hammitt A. G., Technical Yacht Design, Van Nostrand Reinhold, Nowy Jork, 1975
- Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
- Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1999, Wydanie 3
- Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1996, Wydania aktualizowane, www.prs.pl/przepisy-i-wydawnictwa-prs/przepisy-klasyfikacyjne.html
Literatura dodatkowa
- Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997