Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy teorii jednostek pływających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy teorii jednostek pływających
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Podstawy mechaniki, Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu.
C-2Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.2
T-P-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych kadłuba jednostki pływającej.2
T-P-3Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów statecznościowych.3
T-P-4Obliczenie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.2
T-P-5Przykłady i zadania z zakresu pływalności i stateczności jednostek pływających3
T-P-6Kolokwium 11
T-P-7Kolokwium 21
T-P-8Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.2
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.3
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.2
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .3
T-W-5Falowanie morskie, siły zewnętrzne działające na jednostkę pływającą, badania modelowe. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby napędowej.2
T-W-6Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu i prognoza napędowa. Sterowność jednostki pływającej.2
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury5
A-P-3Przygotowanie się do kolokwiów5
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-4Zaliczenie1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C02_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw teorii jednostek pływających, ich właściwości hydrodynamicznych i eksploatacyjnych.
BJ_1A_W12T1A_W03, T1A_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C02_U01
Student potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i narzędzi projektowych, stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
BJ_1A_U10T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C02_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw teorii jednostek pływających, ich właściwości hydrodynamicznych i eksploatacyjnych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podstaw teorii jednostek pływajacych.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie podstaw teorii jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany oraz podstawowe charakterystyki geometryczne kadłuba jednostki pływajacej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zagadnieniach dotyczących jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany oraz zna i potrafi wykonac obliczenia podstawowych charakterystyk geometrycznych kadłuba jednostki pływajacej.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów związanych z zagadnieniami dotyczącymi jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany oraz zna i potrafi wykonac obliczenia hydrostatycznej.Potrafi zdefiniowac parametry techniczno-eksploatacyjne, zagadnienia oporowo-napędowe oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
4,5Student posiada wiedzę o zaawansowanym stopniu trudności, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływajacych. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany, zna i potrafi wykonac obliczenia hydrostatyczne. Potrafi zdefiniowac parametry techniczno-eksploatacyjne, zagadnienia oporowo-napędowe, sterownosc jednostki oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany, zna i potrafi wykonac obliczenia hydrostatyczne. Potrafi zdefiniowac, analizowac i modyfikowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne związane z pływalnością, statecznością, właściwościami oporowo-napędowymi, sterownością, niezatapialnością oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C02_U01
Student potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i narzędzi projektowych, stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. W. Chądzyński, Podstawy oceanotechniki, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1991
  2. J. Staliński, Teoria okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1969
  3. J. Dudziak, Teoria okrętu, wydanie II, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2008
  4. M. Frąckowiak, M. Pawłowski, Ćwiczenia z hydromechaniki okrętu, Gdańsk, 1978

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.2
T-P-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych kadłuba jednostki pływającej.2
T-P-3Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów statecznościowych.3
T-P-4Obliczenie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.2
T-P-5Przykłady i zadania z zakresu pływalności i stateczności jednostek pływających3
T-P-6Kolokwium 11
T-P-7Kolokwium 21
T-P-8Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.2
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.3
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.2
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .3
T-W-5Falowanie morskie, siły zewnętrzne działające na jednostkę pływającą, badania modelowe. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby napędowej.2
T-W-6Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu i prognoza napędowa. Sterowność jednostki pływającej.2
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury5
A-P-3Przygotowanie się do kolokwiów5
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-4Zaliczenie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_C02_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw teorii jednostek pływających, ich właściwości hydrodynamicznych i eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu.
Treści programoweT-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .
T-W-5Falowanie morskie, siły zewnętrzne działające na jednostkę pływającą, badania modelowe. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby napędowej.
T-W-6Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu i prognoza napędowa. Sterowność jednostki pływającej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podstaw teorii jednostek pływajacych.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie podstaw teorii jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany oraz podstawowe charakterystyki geometryczne kadłuba jednostki pływajacej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zagadnieniach dotyczących jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany oraz zna i potrafi wykonac obliczenia podstawowych charakterystyk geometrycznych kadłuba jednostki pływajacej.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów związanych z zagadnieniami dotyczącymi jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany oraz zna i potrafi wykonac obliczenia hydrostatycznej.Potrafi zdefiniowac parametry techniczno-eksploatacyjne, zagadnienia oporowo-napędowe oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
4,5Student posiada wiedzę o zaawansowanym stopniu trudności, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływajacych. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany, zna i potrafi wykonac obliczenia hydrostatyczne. Potrafi zdefiniowac parametry techniczno-eksploatacyjne, zagadnienia oporowo-napędowe, sterownosc jednostki oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu teorii jednostek pływających. Zna geometrię kadłuba statku, układ współrzędnych z nim związany, zna i potrafi wykonac obliczenia hydrostatyczne. Potrafi zdefiniowac, analizowac i modyfikowac wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne związane z pływalnością, statecznością, właściwościami oporowo-napędowymi, sterownością, niezatapialnością oraz wykorzystac odpowiednie narzędzia do rozwizania zagadnień z podstaw teorii jednostek pływających.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_C02_U01Student potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i narzędzi projektowych, stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U10potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i urządzeń projektowych oraz technologicznych stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających.
Treści programoweT-P-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.
T-P-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych kadłuba jednostki pływającej.
T-P-3Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów statecznościowych.
T-P-4Obliczenie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.
T-P-5Przykłady i zadania z zakresu pływalności i stateczności jednostek pływających
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.