Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Podstawy teorii systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy teorii systemów
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
C-2Poznanie metod polioptymalizacji oraz nabycie umiejętności ich zastosowania przy ocenie rozwiązań.
C-3Poznanie metod podejmowania decyzji w warunkach ryzyka oraz niepewności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.14
T-P-2Zaliczenie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Pojecie systemu i otoczenia. Obszary zastosowań teorii systemów.1
T-W-2Właściwości systemów.1
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.1
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.1
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.3
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej.1
T-W-7Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.1
T-W-8Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.3
T-W-9Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach. Opracowanie analiz dwóch wybranych przez siebie proceów decyzyjnych z wykorzystaniem metod numerycznych.14
A-P-2Przygotowanie się do zajęć.10
A-P-3Złożenie i omówienie sprawozdań, zaliczenie.1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.9
A-W-3Zaliczenie wykladów.1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Z użyciem komputera.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-03_W01
Student powinien być w stanie opisać struktury niezawodnośiowe zagrożeń oraz wplyw chronionego systemu na otoczenie oraz otoczenia na chroniony system.
IB_1A_W15T1A_W04C-1T-W-2M-1S-1
IB_1A_D3-03_W02
Student zna zasady analizy jakości funkcjonowania systemu oraz zasady doskonalenia systemów zabezpieczeń.
IB_1A_W18T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
IB_1A_D3-03_W03
Student powinien być w stanie dobierać odpowiednie technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa.
IB_1A_W34T1A_W04InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-03_U01
Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych żródeł o właściwościach i cechach chronionych systemów.
IB_1A_U01T1A_U01C-1T-W-3, T-W-5M-3, M-4S-2
IB_1A_D3-03_U02
Student powinien potrafić scharakteryzować i przedstawić właściwości i cechy chronionych systemów.
IB_1A_U03T1A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-4S-1, S-2
IB_1A_D3-03_U03
Student powinien potrafić opisać ilościowo właściwości i cechy wybranych, chronionych systemów.
IB_1A_U04T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
IB_1A_D3-03_U04
Student powinien opracować proste modele procesów mające wpływ na wybór metod zabezpieczenia.
IB_1A_U10T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2
IB_1A_D3-03_U05
Student powinien wyznaczyć kryteria oceny rozwiązań i poddać je krytycznej analizie.
IB_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
IB_1A_D3-03_U06
Student powinien potrafić wybrać i zastosować właściwe metody oceny.
IB_1A_U16T1A_U15InzA_U07C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-03_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów technicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane działania.
IB_1A_K02, IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-03_W01
Student powinien być w stanie opisać struktury niezawodnośiowe zagrożeń oraz wplyw chronionego systemu na otoczenie oraz otoczenia na chroniony system.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykladami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować wlasnymi przykladami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane wlaściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IB_1A_D3-03_W02
Student zna zasady analizy jakości funkcjonowania systemu oraz zasady doskonalenia systemów zabezpieczeń.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu oraz podstawowe zasady ich doskonalenia.
4,0Student zna i opisuje podstawowe pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu, podstawowe zasady ich doskonalenia.
4,5Student zna i opisuje pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu, rozwinięte zasady ich doskonalenia.
5,0Student zna i opisuje pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu, rozwinięte zasady ich doskonalenia oraz potrafi uzasadnić ich wybór.
IB_1A_D3-03_W03
Student powinien być w stanie dobierać odpowiednie technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykladami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować wlasnymi przykladami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane wlaściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-03_U01
Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych żródeł o właściwościach i cechach chronionych systemów.
2,0Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,0Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,5Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu.
5,0Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór.
IB_1A_D3-03_U02
Student powinien potrafić scharakteryzować i przedstawić właściwości i cechy chronionych systemów.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych wlaściwości i cech analizowanych systemów.
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych wlaściwości i cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
IB_1A_D3-03_U03
Student powinien potrafić opisać ilościowo właściwości i cechy wybranych, chronionych systemów.
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów.
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,0Student potrafi w miarę dokladnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu.
IB_1A_D3-03_U04
Student powinien opracować proste modele procesów mające wpływ na wybór metod zabezpieczenia.
2,0Student nie potrafi przedstawić najprostszego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt.
3,0Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt.
3,5Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący kilka wybranych procesów lub obiektów.
4,0Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
4,5Student potrafi wprowadzić rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
5,0Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty.
IB_1A_D3-03_U05
Student powinien wyznaczyć kryteria oceny rozwiązań i poddać je krytycznej analizie.
2,0Student nie potrafi określić podstawowych kryteriów oceny rozwiązań.
3,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań.
3,5Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposob ilościowy.
4,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposob ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie.
4,5Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposob ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie, a także zweryfikować przyjęte kryteria.
5,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań, przedstawić je w sposob ilościowy, poddać je krytycznej analizie, zweryfikować przyjęte kryteria oraz w sposób przekonywujący uzasadnić wprowadzane zmiany.
IB_1A_D3-03_U06
Student powinien potrafić wybrać i zastosować właściwe metody oceny.
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych metod wspomagających podejmowanie decyzji.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji oraz przedstawić obszary ich zastosowań.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji przedstawić obszary ich zastosowań oraz wyjaśnić istotę wybranej metody.
4,5Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji przedstawić obszary ich zastosowań oraz wyjaśnić istotę przedstawionych na zajęciach metod.
5,0Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji przedstawić obszary ich zastosowań, wyjaśnić istotę przedstawionych na zajęciach metod oraz określić i uzasadnić wybór metody w zależnośći od rozwiązywanego problemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-03_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów technicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane działania.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując odpowiedzialność za podejmowane decyzje i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Von Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 1984
  2. Bojarski W. W., Podstawy analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
  3. Bojarski W. W., Przykładowe zastosowania analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
  4. Findeisen W., Analiza systemowa - Podstawy i metodologia, PWN, Warszawa, 1985
  5. Mynarski S., Elementy teorii systemów, PWN, Warszawa, 1979
  6. Robertson J. S., Pełna analiza systemowa, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.14
T-P-2Zaliczenie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojecie systemu i otoczenia. Obszary zastosowań teorii systemów.1
T-W-2Właściwości systemów.1
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.1
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.1
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.3
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej.1
T-W-7Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.1
T-W-8Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.3
T-W-9Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach. Opracowanie analiz dwóch wybranych przez siebie proceów decyzyjnych z wykorzystaniem metod numerycznych.14
A-P-2Przygotowanie się do zajęć.10
A-P-3Złożenie i omówienie sprawozdań, zaliczenie.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.9
A-W-3Zaliczenie wykladów.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_W01Student powinien być w stanie opisać struktury niezawodnośiowe zagrożeń oraz wplyw chronionego systemu na otoczenie oraz otoczenia na chroniony system.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W15zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
Treści programoweT-W-2Właściwości systemów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykladami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować wlasnymi przykladami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane wlaściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_W02Student zna zasady analizy jakości funkcjonowania systemu oraz zasady doskonalenia systemów zabezpieczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W18zna zasady analizy jakości funkcjonowania systemu, zna metody i techniki doskonalenia jakości eksploatacji systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu oraz podstawowe zasady ich doskonalenia.
4,0Student zna i opisuje podstawowe pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu, podstawowe zasady ich doskonalenia.
4,5Student zna i opisuje pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu, rozwinięte zasady ich doskonalenia.
5,0Student zna i opisuje pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu, rozwinięte zasady ich doskonalenia oraz potrafi uzasadnić ich wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_W03Student powinien być w stanie dobierać odpowiednie technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
C-2Poznanie metod polioptymalizacji oraz nabycie umiejętności ich zastosowania przy ocenie rozwiązań.
C-3Poznanie metod podejmowania decyzji w warunkach ryzyka oraz niepewności.
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej.
T-W-7Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-8Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-9Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykladami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować wlasnymi przykladami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane wlaściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_U01Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych żródeł o właściwościach i cechach chronionych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
Metody nauczaniaM-3Z użyciem komputera.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
3,5Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,0Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów.
4,5Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu.
5,0Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_U02Student powinien potrafić scharakteryzować i przedstawić właściwości i cechy chronionych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pojecie systemu i otoczenia. Obszary zastosowań teorii systemów.
T-W-2Właściwości systemów.
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej.
T-W-7Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych wlaściwości i cech analizowanych systemów.
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych wlaściwości i cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_U03Student powinien potrafić opisać ilościowo właściwości i cechy wybranych, chronionych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
C-2Poznanie metod polioptymalizacji oraz nabycie umiejętności ich zastosowania przy ocenie rozwiązań.
C-3Poznanie metod podejmowania decyzji w warunkach ryzyka oraz niepewności.
Treści programoweT-W-2Właściwości systemów.
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej.
T-W-7Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Z użyciem komputera.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów.
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,0Student potrafi w miarę dokladnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_U04Student powinien opracować proste modele procesów mające wpływ na wybór metod zabezpieczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
C-2Poznanie metod polioptymalizacji oraz nabycie umiejętności ich zastosowania przy ocenie rozwiązań.
C-3Poznanie metod podejmowania decyzji w warunkach ryzyka oraz niepewności.
Treści programoweT-W-2Właściwości systemów.
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej.
T-W-7Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-8Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-9Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić najprostszego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt.
3,0Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt.
3,5Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący kilka wybranych procesów lub obiektów.
4,0Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
4,5Student potrafi wprowadzić rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
5,0Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_U05Student powinien wyznaczyć kryteria oceny rozwiązań i poddać je krytycznej analizie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
C-2Poznanie metod polioptymalizacji oraz nabycie umiejętności ich zastosowania przy ocenie rozwiązań.
C-3Poznanie metod podejmowania decyzji w warunkach ryzyka oraz niepewności.
Treści programoweT-W-1Pojecie systemu i otoczenia. Obszary zastosowań teorii systemów.
T-W-2Właściwości systemów.
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej.
T-W-7Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-8Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-9Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Z użyciem komputera.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić podstawowych kryteriów oceny rozwiązań.
3,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań.
3,5Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposob ilościowy.
4,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposob ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie.
4,5Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposob ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie, a także zweryfikować przyjęte kryteria.
5,0Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań, przedstawić je w sposob ilościowy, poddać je krytycznej analizie, zweryfikować przyjęte kryteria oraz w sposób przekonywujący uzasadnić wprowadzane zmiany.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_U06Student powinien potrafić wybrać i zastosować właściwe metody oceny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
C-2Poznanie metod polioptymalizacji oraz nabycie umiejętności ich zastosowania przy ocenie rozwiązań.
C-3Poznanie metod podejmowania decyzji w warunkach ryzyka oraz niepewności.
Treści programoweT-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.
T-W-2Właściwości systemów.
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej.
T-W-7Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-8Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-9Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Z użyciem komputera.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych metod wspomagających podejmowanie decyzji.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji oraz przedstawić obszary ich zastosowań.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji przedstawić obszary ich zastosowań oraz wyjaśnić istotę wybranej metody.
4,5Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji przedstawić obszary ich zastosowań oraz wyjaśnić istotę przedstawionych na zajęciach metod.
5,0Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji przedstawić obszary ich zastosowań, wyjaśnić istotę przedstawionych na zajęciach metod oraz określić i uzasadnić wybór metody w zależnośći od rozwiązywanego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-03_K01Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów technicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych.
C-2Poznanie metod polioptymalizacji oraz nabycie umiejętności ich zastosowania przy ocenie rozwiązań.
C-3Poznanie metod podejmowania decyzji w warunkach ryzyka oraz niepewności.
Treści programoweT-W-1Pojecie systemu i otoczenia. Obszary zastosowań teorii systemów.
T-W-2Właściwości systemów.
T-W-3Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-4Dynamiczne właściwości systemu.
T-W-5Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
T-W-6Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej.
T-W-7Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-8Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-9Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując odpowiedzialność za podejmowane decyzje i pełną świadomość swojej roli.