Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy nauki o zdrowiu i rehabilitacji 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy nauki o zdrowiu i rehabilitacji 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych. |
W-2 | studenci z ograniczoną możliwością wykonywania ćwiczen fizycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie własciwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia. |
C-2 | zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania oraz przedstawienie fizjologicznych aspektów aktywności fizycznej i treningu sportowego. |
C-3 | rozbudzenie dbałości o własne zdrowie, znajomość zasad prawidłowej postawy i przyczyn powstawania wad, znajomość rodzajów ćwiczeń wykorzystywanych w kinezyterapii oraz umiejętność poprawnego wykonania ćwiczeń w danej jednostce chorobowej. |
C-4 | zapoznanie z ideą ruchu olimpijskiego i jego historią. Przekazanie wiadomości o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w obszarze kultury fizycznej. |
C-5 | zapoznanie z klasyfikacją dyscyplin sportowych, rodzajów wysiłków fizycznych, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz zasadami organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia. | 5 |
T-A-2 | Znaczenie i rola kultury fizycznej w życiu człowieka. Historia kultury fizycznej. | 4 |
T-A-3 | Ruch olimpijski - historia i współczesność. | 3 |
T-A-4 | Fizjologiczne aspekty aktywności ruchowej. Znajomość anatomii i jej przydatność w uprawianiu sportu i rekreacji, fizjologia wysiłku fizycznego. | 3 |
T-A-5 | Ruch jako forma walki ze stresem. | 3 |
T-A-6 | Charakterystyka wybranych dyscyplin sportowych - przepisy, wybitne postacie. | 6 |
T-A-7 | Aktywność fizyczna a uzależnienia. | 2 |
T-A-8 | Patologie w sporcie. | 1 |
T-A-9 | Podstawowe zagadnienia dotyczące organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. Obozownictwo. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 12 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | pokaz |
M-4 | opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A04-2_K01 posiada umiejętność włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego i społecznego. | IB_1A_K01, IB_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
IB_1A_A04-2_K02 zna zasady higienicznego postępowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywniania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów. | IB_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
IB_1A_A04-2_K03 Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu kultury fizycznej, zna historię sportu, przepisy dysyplin sportowych, potrafi zorganizować i współorganizować imprezy sportowo - rekreacyjne i turystyczne. Potrafi pracować i współdziałać w grupie według zasad fair play. promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu i rekreacji. Zna terminologię, metodologię, kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w obszarze kultury fizycznej. | IB_1A_K04, IB_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2, C-4 | T-A-2, T-A-8, T-A-3, T-A-6, T-A-9 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A04-2_K01 posiada umiejętność włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego i społecznego. | 2,0 | - nie uczęszcza na zajęcia |
3,0 | - zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia - nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce | |
3,5 | - zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia | |
4,0 | - potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia - potafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia | |
4,5 | - aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku - włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia - mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych | |
5,0 | - potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zaleźności od potrzeb, wieku, płci , stanu zdrowia - indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia - mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych | |
IB_1A_A04-2_K02 zna zasady higienicznego postępowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywniania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów. | 2,0 | nie uczęszcza na zajęcia. |
3,0 | zna bardzo ogólnie postawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia. nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce. | |
3,5 | zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia. | |
4,0 | potrafi dobrać aktywnośc fizyczną do stanu zdrowia potrafi włączyć się w prozdrowotny styl zycia. | |
4,5 | potrafi dobrać aktywnośc fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci. włacza się w propagowanie zdrowego stylu życia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych. | |
5,0 | student prezentuje wszystkie umiejętności wykazane w pełnym efekcie kształcenia. mobilizuje siebie i innych do działąń prozdrowotnych. | |
IB_1A_A04-2_K03 Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu kultury fizycznej, zna historię sportu, przepisy dysyplin sportowych, potrafi zorganizować i współorganizować imprezy sportowo - rekreacyjne i turystyczne. Potrafi pracować i współdziałać w grupie według zasad fair play. promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu i rekreacji. Zna terminologię, metodologię, kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w obszarze kultury fizycznej. | 2,0 | - nie uczęszcza na zajęcia - ma lekceważący stosunek do przedmiotu - nie posiada wiedzy o kulturze fizycznej |
3,0 | - nie włącza się w życie sportowe Uczelni - nie przejawia zainteresowania różnymi formami aktywności ruchowej - posiada minimalny zasób pojęć i wiadomości dotyczących kultury fizycznej | |
3,5 | - przejawia braki w postawie społecznej, stosunek do zajęć jest obojętny - nie bierze udziału w życiu sportowym Uczelni, nie włącza się i nie pomaga w organizowaniu imprez - nie potrafi samodzielnie zastosować wiedzy o kulturze fizycznej w praktyce | |
4,0 | - pomaga w organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych - posiadane wiadomości z kultury fizycznej potrafi (przy pomocy nauczyciela) zastosować w praktyce | |
4,5 | - włącza się w organizację imprez sportowo - rekreacyjnych. - prowadzi higieniczny, zdrowy tryb życia - rozwija swoje zainteresowania sportowe poza zajęciami programowymi - posiada wiedzę z zkaresu kultury fizycznej i stosuje ją w praktycznym działaniu | |
5,0 | - potrafi podejmować różnorodne działania sportowo-rekreacyjne na rzecz społeczności akademickiej - indywidualnie rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia sportowe - propaguje, prowadzi zdrowy, sportowy tryb życia - posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej i umiejętnie stosuje ją w praktycznym działaniu |
Literatura dodatkowa
- Drabik J., Aktywnośc, sprawność, wydolność fizyczna jako mierniki zdrowia człowieka, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 1997
- S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
- J. Sobotta, Atlas anatomii człowieka, Urban i Partner, Wrocław, 1994
- G. Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich związek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1980
- J. Mazurek, Gimnastyka podstawowa, WSiT, Warszawa, 1980
- K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- J.Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
- J.Bahrynowicz-Fic, Właściwiości ćwiczeń fizycznych, ich systemtyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987
- Woynarowska B., Edukacja prozdrowotna, PWN, Warszawa, 2012
- Drabik J., Styl zycia w promocji zdrowia, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010
- Jan Górski, Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, 2011